Ceny benzinů se zvyšují

07.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Doba, kdy bude stát litr benzinu Natural třicet korun, se pomalu blíží

Doba, kdy bude stá

t litr benzinu Natural třicet korun, se pomalu blíží. Zda to bude již za několik měsíců, nebo až v novém roce, záleží podle prodejců pohonných hmot na dalším vývoji cen ropy a na rozhodnutí vlády dále zvyšovat spotřební daně z pohonných hmot. "Pokud budou mít ceny ropy stále rostoucí trend a zvýší se spotřební daně, tak se cena benzinu k magické hranici třiceti korun již letos určitě dostane," říká Svatopluk Sýkora, generální ředitel společnosti Benzina, která je největším prodejcem pohonných hmot u nás.

SPOTŘEBNÍ DAŇ SE ZVÝŠÍ

Ačkoliv spotřební daň z pohonných hmot se zvýšila o více než korunu již loni v červenci, ministerstvo financí má na stole další scénář růstu. "Platit by ale měl až od 1. ledna příštího roku," sdělil mluvčí úřadu Libor Vacek. Ministerstvo podle něho navrhuje, aby se spotřební daň u benzinu zvýšila o dalších 70 haléřů na 11,54 koruny na litr, cena nafty by měla narůst o 45 haléřů za litr na 8,50 koruny. "Návrh předložíme v příštích týdnech formou novely zákona o spotřební dani vládě,

" dodal Vacek.

Tímto zvýšením by se spotřební daně již téměř vyrovnaly se spodním limitem platným v zemích Evropské unie, který tak bude například u benzinu jen o necelých 70 haléřů na litr vyšší než u nás. "Problém ovšem je, že EU nyní navrhuje, aby se tento spodní limit daně u benzinu i nafty razantně zvýšil. V okamžiku vstupu do EU by to pro české spotřebitele byla katastrofa, proto navrhujeme pro tuto oblast přechodné období," zdůraznil Vacek. To však zatím s EU nebylo dojednáno. Podle návrhu unie, s ní

mž zatím údajně nesouhlasí pouze Německo, by se například z každého litru benzinu měla odvádět daň vyšší než 18 korun. Při současné ceně zhruba 27 korun za litr naturalu by tak motorista při takové dani zaplatil více než 34 korun.

ROPA BY MOHLA CENY UDRŽE

T

V letošním roce tak bude mít na ceny pohonných hmot klíčový vliv především ropa, za kterou nyní platí svět absolutně nejvyšší částky za posledních devět let. Loni na jaře totiž rozhodující producenti sdružení v ropném kartelu OPEC i další významní hráči na světovém trhu snížili těžbu, a cena se tak vyšplhala do nevídaných výšin kolem 30 amerických dolarů za barel.

Nyní OPEC rozhoduje, zda těžbu ropy opět zvýší a ceny klesnou alespoň na 25 dolarů. "Pokud by k tomu došlo, mohlo by se to v tuzemských cenách benzinů promítnout velmi hrubým odhadem zlevněním asi o korunu," odhaduje Vladimír Vacek ze společnosti Shell. Ekonomové však upozorňují, že světové zásoby ropy jsou tak nízké, že než se vyšší těžbou, již producentské země zatím připouštějí, nasytí popt

ávka, a ceny tak klesnou, bude to dlouhou dobu trvat. "Navíc vždy, když mají ceny klesat, reagují jen velmi pomalu," upozorňuje Monika Procházková z Patria Finance. Pomalejší zlevňování pohonných hmot připouštějí i sami prodejci, a to kvůli jejich nízkým maržím.

SPOTŘEBA BENZINU ROSTE

I přes vysoký růst cen pohonných hmot lidé nakupují benzinu více. "Je to překvapení, ale loni se spotřeba benzinu meziročně zvýšila o osm procent," potvrdil tajemník České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Miloš Podrazil. I když spotřeba benzinů roste, lidé se přesto snaží své výdaje regulovat a nakupují alespoň po menších částkách. "Jednorázová útrata u našich pump je kolem tří set korun," říká Svatopluk Sýkora. To potvrzuje i průzkum agentury Ave marketing, podl

e níž nejčastěji lidé tankují za tři až pět set, druhá nejčastější útrata je v kategorii od sto padesáti do tří set korun. Za plnou nádrž přitom motorista zaplatí více než 1200 korun.

Zdroj: MF Dnes z 6. 3. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU