Věrnost bude cenný kapitál

20.03.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Nikoli obří haly překypující tisíci druhy zboží, nýbrž obchůdek na rohu, kde zákazníkovi k mouce a cukru umožní objednat přes počítač cokoli třeba od firmy z druhého konce světa: to je jedna z vizí budoucího obchodu

Nikoli obří haly překypující tisíci druhy zboží, nýbrž obchůdek na rohu, kde zákazníkovi k mouce a cukru umožní objednat přes počítač cokoli třeba od firmy z druhého konce světa: to je jedna z vizí budoucího obchodu. Zákazník už nebude váben nejnižší cenou, jako to dosud dělají hypermarkety, ale komfortem prodeje a znalostí zákazníkových potřeb a zájmů. "Takový nákup bude mnohem příjemnějším zážitkem," tvrdí obhájce této vize, maloobchodní expert Gl

en Terbeek. Hlavní devizou obchodníka podle Terbeeka nebude přecpaný krám, ale věrný zákazník.

Jak jsou na to domácí obchodníci připraveni? Velké firmy s nabídkami střiženými podle požadavků konkrétního spotřebitele, které by zákazníky k obchodníkům mohly těsněji připoutat, zatím vyčkávají. "Pomocí 1,2 milionu vydaných zákaznických karet Delvita plus se uskuteční téměř 80 procent našich tržeb. Máme rozsáhlou databázi, víme kdo, co a jak často kupuje. S přímým oslovením zákazníků jsme ale zatím opatrní," řík

á ředitel řetězce Delvita Jiří Poulíček. Podle něho zatím mentalita českých kupujících nepřivykla tomu, že by někdo využil informace o jejich nákupech. "Je to však určitě moderní marketingový nástroj blízké budoucnosti," připouští. Malé firmy naopak cítí šanci - mohou přicházet s nápady a novými službami jako první. "Prodejny i internetové stránky je třeba budovat kolem konkrétních zákazníků.

Tak uvažují všichni úspěšní malí obchodníci a není divu, že právě od nich přicházejí nové myšlenky a inovace," soudí Terbeek. Například pražská společnost Messenger Do Domu, která přijímá internetové a telefonické objedn ávání zhruba 24 tisíc položek zboží, plánuje, že by každý z jejích zákazníků měl přiděleného svého obchodního zástupce. "Ten by klienta dobře znal, a p

okud by ten projevil zájem, pomohl by mu třeba s výběrem dárků nebo mu doporučil určitý výrobek," říká Věra Formanová z Messenger Do Domu, který za devět měsíců existence získal 1200 zákazníků. Kromě zboží denní potřeby, občerstvení nebo kancelářských potřeb prodává i letenky, zajišťuje praní a čištění oděvů nebo půjčování videokazet. "V tomto se blíží pojetí obchodníka nového typu - agenta, který zabezpečuje potřeby domácnosti v širším rozsahu," říká Tomáš Krásný z marketingové agentury Incoma.

Pro obdobné

firmy spatřuje Terbeek na trhu velký růstový potenciál. "Místo ohromné prodejny na předměstí bude lepší síť malých obchodů v obytných čtvrtích, které budou mít na skladě místo 300 značek vína deset nejběžnějších. Zbytek bude přístupný ve virtuálním katalogu," míní Terbeek. Obchodní sítě však asi nenechají nezávislým obchodníkům zákazníky lacino. "Řada řetězců tyto myšlenky vyslyšela a nastupuje razantně do elektronického obchodování, které umožňuje úzkou vazbu na zákazníky," upozorňuje Krásný. Royal Ahold, desátá největší obchodní skupina na světě, již přes internet prodává v USA, Argentině a Nizozemsku. "Chystáme se tyto aktivity rozšířit celosvětově a v nejbližších letech by už elektronický obchod měl tvořit deset procent našeho obratu," uvedl Boer.

PEA
POD.COM

* přední internetový potravinový maloobchod v USA

*

obsluhuje sto tisíc klientů v osmi oblastech USA

* během dvou let zvýšil počet zákazníků na pětinásobek

* roční obrat okolo 70 milionů dolarů



MESSENGER DO DOMU

*

zatím nejkomplexnější služby v oblasti dodávky potravin a dalších potřeb v ČR

*

od června 1999 obsluhuje v Praze a okolí asi 1200 zákazníků (připravuje expanzi do Brna)
* tržby se loni pohybovaly v řádu statisíců korun

Zdroj: MF Dnes z 20. 3. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU