Principy odměňování zaměstnanců ve státní i soukromé sféře budou v případě souhlasu senátorů během příštích dvou let "obohaceny" a upraveny o nové prvky. V minulých dnech vláda za podpory většiny parlamentních stran vyhrála ve sněmovně politický střet s ODS o její novely zákonů o odměňování v rozpočtových a příspěvkových organizacích a o mzdě.
Nejvýraznější změnou v odměňování státních zaměstnanců má být zvýšení dosavadního počtu tarifních tříd. Rozšíření jejich stupnice ze současných 12 na 16 tříd otevře podle ministra práce a sociálních věcí Vladimíra Špidly cestu k lepšímu platovému ohodnocení kvalifikova
ných odborníků ze státních institucí a omezí jejich odliv do soukromých firem. "Jde nám o zvýšení konkurenceschopnosti státu na trhu práce. Rozšíření stupnice tříd umožní dát lepší platy vysoce kvalifikovaným a zkušeným odborníkům, bez kterých nelze vybudovat kvalitní státní správu," zdůvodňoval návrh svého úřadu Špidla již před jednáním sněmovny.Rozšířená stupnice platových tříd má platit od 1. ledna 2002. Zachován však zůstane počet 12 platových stupňů, které představují druhý parametr určující základní plat každého státního zaměstnance. V současném 12třídním systému mají pracovníci státních institucí platy představující "průsečík" v průměru 7. platové třídy a 9. platového stupně. Po přechodu na upravený systém dojde ke zvýšení průměrné platové třídy nej
méně o jednu. Úroveň hodnostních příplatků, které v systému státní "platovky" náleží zaměstnancům policie a armády, mají být upraveny tak, aby byl částečně zachován poměr mezi jejich výší a minimálními platovými tarify.Postupné zavedení všech "novinek" během příštích dvou let, které obsahuje vládní novela, nebude mít podle Špidlova úřadu dopad do státního rozpočtu pro rok 2000 a nebude vyžadovat zvýšení prostředků na platy zaměstnanců rozpočtové a příspěvkové sféry. Zvýšení počtu platových tříd a vyšší úr
oveň hodnostních příplatků přijde kromě úprav tarifů s ohledem na inflaci státní finance údajně v roce 2001 na 0,85 miliardy. V roce 2002, od kdy má platit rozšířená stupnice platových tříd, stoupnou výdaje na platy státních zaměstnanců o 8,60 miliardy. Změna se bude však týkat i pracovníků, jejichž platy jsou financovány z jiných zdrojů, než je státní rozpočet. Podle vládních předpokladů bude potřeba z veřejného zdravotního pojištění na platy "navíc" asi o 2,25 miliardy a obce budou muset přidat zhruba 2,85 miliardy.Každý státní zaměstnanec má vlastně na základě principů tarifního systému zaručen růst platů, a to v závislosti na odpracovaných letech. Tento "věkový automat" v platovém postupu je stanoven tarifními stupni. Poněkud jiné kritérium promítají do určení platu jednotlivých pracovníků platové třídy, v kterých se zohledňuje především profese a kvalifikovanost zaměstnance. Současné zařazení jednotlivých profesních skupin by však mělo koncem příštího roku "padnout", protože rozšířená stupnice bude vyž
adovat nový profesní katalog. Ten však pro připravovanou změnu není ještě hotov a podle pracovníků Ministerstva práce a sociálních věcí by mohl být dokončen v polovině roku 2001.Rozčlenění jednotlivých profesí do tarifních tříd bude jako dosud odpovídat jejich charakteru a náročnosti. Pouze bude "posunuto". Z novely schválené poslanci vyplývá, že profese mají být odstupňovány podle těchto charakteristik:
1. platová třída - Práce, při které se jednoznačně opakují pracovní operace, je potřeba jednoduchých pomůcek a ručních nástrojů bez vazeb na další procesy a činnosti. Běžné nároky na smyslové funkce.
2. platová třída - Práce stejného druhu konané podle přesného zadání a s přesně vymezenými výstupy. Předpokládá se práce s více prvky tvořícími celek, např. manipulace s předměty vyžadujícími zvláštní zacházení. Jde o práce s jednostranným zatížením svalových skupin a ve stanoveném pracovním rytmu a mírně zhoršených podmínkách. Existuje riziko případného pracovního úrazu.
3. platová třída - Práce s přesně vymezenými vstupy, výstupy a postupy, které rámcově navazují na další procesy. Tato činnost předpokládá práce se sestavami s logickým upořádáním bez vazeb na jiné celky. Zahrnuje také odpovědnost za ohrožení zdraví a bezpečnosti spolupracovníků.
4. platová
třída - Stejnorodé práce s rámcovým zadáním a přesně vymezenými výstupy, s větší možností volby postupu a rámcovou návazností na další jednoduché odborné práce. Souvisí s nimi i dlouhodobé a jednostranné zatížení větších svalových skupin, mírně zvýšené psychické nároky spojené se samostatným řešením pracovních postupů při časově ustálených pracovních operacích.5. platová třída - Jednoduché odborné práce, které jsou součástí určitého systému. Usměrňování jednoduchých rutinních a manipulačních prací bez podřízenosti skupiny zaměstnanců spojené s odpovědností za škody. Zvýšené psychické nároky, různorodější charakter s nároky na dlouhodobější paměť, dílčí představivost, schopnost srovnání a operativnost. Dlouhodobé a nadměrné zatížení předměty nad 25 kg.
6.
platová třída - Různorodé, rámcově vymezené práce se zadáním obvyklých postupů. Koordinace v proměnlivých skupinách. Zvýšené psychické nároky vyplývající ze samostatného řešení. Značná smyslová náročnost.7. platová třída - Odborné práce s ucelenými samostatnými systémy. Usměrňování a koordinace jednoduchých odborných prací. Odpovědnost za zdraví dalších osob jednajících na základě příkazů. Psychická námaha související se samostatným řešením úkolů, nároky na aplikační schopnosti, logické myšlení a předst
avivost.8. platová třída - Zajišťování širšího souboru odborných prací s rámcově stanovenými vstupy a způsobem vykonávání, které jsou součástí širšího okruhu odborných prací.
9. platová třída - Odborné specializované práce, ve kterých je předmětem komplexní samostatný systém složený z několika dalších sourodých celků. Koordinace a usměrňování odborných prací. Zvýšená psychická námaha. Vysoké nároky na paměť, flexibilitu, schopnosti analýzy, syntézy a srovnávání.
10. platová třída - Zajišťování komplexu činností s vymezenými vstupy, rámcově stanovenými postupy a značnou variantností způsobů řešení. Předmětem práce je komplex složený ze samostatných různorodých systémů. Koordinace a usměrňování odborných prací.
11. platová třída - Systémové práce, jejichž předmětem činnosti jsou dílčí obory se širokou působností. Značná psychická námaha vyplývající z poznávacích procesů a vyššího stupně abstraktního myšlení, představivosti a nutnosti rozhodování podle různých kritérií.
12. platová třída - Systémové specializované práce, komplexní koordinace a usměrňování systémových činností. Vysoká psychická námaha související s vysokými nároky na tvůrčí myšlení. Přenos a aplikace metod a způsobů z jiných odvětví a oblastí.
13. platová třída - Systémové specializované práce, jejichž předmětem je soubor oborů s rozsáhlou vnitřní strukturou a vnějšími vazbami. Komplexní koordinace a usměrňování systémových prací. Vysoká psychická námaha související s tvůrčím myšlením. Objevování nových postupů a způsobů, rozhodování v rámci
značně kombinovatelných jevů a procesů v různých odvětvích a oborech.14. platová třída - Činnosti s nespecifikovanými vstupy, způsoby řešení a velmi rámcově vymezenými vstupy a širokými vazbami na další procesy. Předmětem práce je soubor oborů s rozsáhlým vnitřním členěním a s četnými vazbami a s dopadem na široké skupiny obyvatelstva. Koordinace a usměrňování systémových specializovaných prací.
15. platová třída - Tvůrčí systémové práce, kdy předmětem je odvětví nebo nejnáročnější obory zásadního významu. Velmi vysoká psychická námaha vyplývající z vysokých nároků na tvůrčí myšlení ve vysoce abstraktní rovině, schopnosti nekonvenčního systémového nazírání v nejširších souvislostech.
16. platová třída - Činnosti s nespecifikovanými vstupy, způsoby řešení i výstupy s možnými vazbami na celé spektrum dalších činností, kde jsou předmětem jednotlivé vědní obory a disciplíny atd.
Příplatky za vedení
funkce příplatek za vedení Kč měsíčně
vedoucí oddělení zástupce ředitele odboru od 2000 do 5000
ředitel odboru od 3500 do 8000
vedoucí Kanceláře prezidenta republiky, Úřadu vlády České republiky, (Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky) (včetně jejich zástupců), náměstek ministra a náměstkové ředitele Bezpečnostní informační služby České republ
iky od 6000 do 13 000vedoucí zaměstnanec, který řídí práci podřízených zaměstnanců od 500 do 3000
vedoucí zaměstnanec, který řídí více útvarů organizace s výjimkou zástupce statutárního orgánu od 1000 do 6000
zástupce statutárního orgánu od 2000 do 9000
statutární orgán od 3000 do 13 000
Hodnostní příplatek od r. 1992
hodnost hodnostní příplatek
Kč měsíčně
příslušníci bezpečnostních sborů
desátník 700
četař 800
rotný 900
rotmistr strážmistr 1100
nadrotmistr nadstrážmistr 1200
podpraporčík podporučík 1300
praporčík poručík 1400
nadpraporčík nadporučík 1500
kapitán 1600
major 1800
podplukovník 2000
plukovník 2200
generálmajor 2400
generálporučík 2600
generálplukovník 2800
armádní generál 3000
příslušníci ozbrojených sil
rotný 900
rotmistr 1100
nadrotmistr 1200
štábní rotmistr 1250
podpraporčík 1300
praporčík 1400
nadpraporčík 1500
štábní praporčík 1550
podporučík 1300
poručík 1400
nadporučík 1500
kapitán 1600
major 1800
podplukovník 2000
plukovník 2200
brigádní generál 2400
generálmajor 2600
generálporučík 2800
armádní generál 3000
Hodnostní příplatek od 1. 1. 2001
příslušníci ozbrojených sil a bezpečnostních sborů
rotný, celní čekatel 1200
rotmistr, strážmistr, celní strážmistr 1300
nadrotmistr, nadstrážmistr, celní nadstrážmistr 1400
štábní rotmistr, vrchní celní nadstrážmistr 1600
podpraporčík 1800
praporčík 1900
nadpraporčík, celní asistent 2000
štábní praporčík, celní kontrolor 2200
podporučík, vrchní celní kontrolor 2400
poručík, celní inspekt
or 2600nadporučík, vrchní celní inspektor 2800
kapitán, celní rada 3000
major, vrchní celní rada 3200
podplukovník 3400
plukovník, ministerský celní rada 3600
brigádní generál 3900
generálmajor, celní prezident 4100
generálporučík 4300
armádní generál 4600
Zdroj: HN z 21. 4. 2000