Od roku 2002 budou platové tarify spravedlivější

21.04.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Principy odměňování zaměstnanců ve státní i soukromé sféře budou v případě souhlasu senátorů během příštích dvou let "obohaceny" a upraveny o nové prvky

Principy odměňování zaměstnanců ve státní i soukromé sféře budou v případě souhlasu senátorů během příštích dvou let "obohaceny" a upraveny o nové prvky. V minulých dnech vláda za podpory většiny parlamentních stran vyhrála ve sněmovně politický střet s ODS o její novely zákonů o odměňování v rozpočtových a příspěvkových organizacích a o mzdě.

Nejvýraznější změnou v odměňování státních zaměstnanců má být zvýšení dosavadního počtu tarifních tříd. Rozšíření jejich stupnice ze současných 12 na 16 tříd otevře podle ministra práce a sociálních věcí Vladimíra Špidly cestu k lepšímu platovému ohodnocení kvalifikova

ných odborníků ze státních institucí a omezí jejich odliv do soukromých firem. "Jde nám o zvýšení konkurenceschopnosti státu na trhu práce. Rozšíření stupnice tříd umožní dát lepší platy vysoce kvalifikovaným a zkušeným odborníkům, bez kterých nelze vybudovat kvalitní státní správu," zdůvodňoval návrh svého úřadu Špidla již před jednáním sněmovny.

Rozšířená stupnice platových tříd má platit od 1. ledna 2002. Zachován však zůstane počet 12 platových stupňů, které představují druhý parametr určující základní plat každého státního zaměstnance. V současném 12třídním systému mají pracovníci státních institucí platy představující "průsečík" v průměru 7. platové třídy a 9. platového stupně. Po přechodu na upravený systém dojde ke zvýšení průměrné platové třídy nej

méně o jednu. Úroveň hodnostních příplatků, které v systému státní "platovky" náleží zaměstnancům policie a armády, mají být upraveny tak, aby byl částečně zachován poměr mezi jejich výší a minimálními platovými tarify.

Postupné zavedení všech "novinek" během příštích dvou let, které obsahuje vládní novela, nebude mít podle Špidlova úřadu dopad do státního rozpočtu pro rok 2000 a nebude vyžadovat zvýšení prostředků na platy zaměstnanců rozpočtové a příspěvkové sféry. Zvýšení počtu platových tříd a vyšší úr

oveň hodnostních příplatků přijde kromě úprav tarifů s ohledem na inflaci státní finance údajně v roce 2001 na 0,85 miliardy. V roce 2002, od kdy má platit rozšířená stupnice platových tříd, stoupnou výdaje na platy státních zaměstnanců o 8,60 miliardy. Změna se bude však týkat i pracovníků, jejichž platy jsou financovány z jiných zdrojů, než je státní rozpočet. Podle vládních předpokladů bude potřeba z veřejného zdravotního pojištění na platy "navíc" asi o 2,25 miliardy a obce budou muset přidat zhruba 2,85 miliardy.

Každý státní zaměstnanec má vlastně na základě principů tarifního systému zaručen růst platů, a to v závislosti na odpracovaných letech. Tento "věkový automat" v platovém postupu je stanoven tarifními stupni. Poněkud jiné kritérium promítají do určení platu jednotlivých pracovníků platové třídy, v kterých se zohledňuje především profese a kvalifikovanost zaměstnance. Současné zařazení jednotlivých profesních skupin by však mělo koncem příštího roku "padnout", protože rozšířená stupnice bude vyž

adovat nový profesní katalog. Ten však pro připravovanou změnu není ještě hotov a podle pracovníků Ministerstva práce a sociálních věcí by mohl být dokončen v polovině roku 2001.

Rozčlenění jednotlivých profesí do tarifních tříd bude jako dosud odpovídat jejich charakteru a náročnosti. Pouze bude "posunuto". Z novely schválené poslanci vyplývá, že profese mají být odstupňovány podle těchto charakteristik:

1. platová třída - Práce, při které se jednoznačně opakují pracovní operace, je potřeba jednoduchých pomůcek a ručních nástrojů bez vazeb na další procesy a činnosti. Běžné nároky na smyslové funkce.

2. platová třída - Práce stejného druhu konané podle přesného zadání a s přesně vymezenými výstupy. Předpokládá se práce s více prvky tvořícími celek, např. manipulace s předměty vyžadujícími zvláštní zacházení. Jde o práce s jednostranným zatížením svalových skupin a ve stanoveném pracovním rytmu a mírně zhoršených podmínkách. Existuje riziko případného pracovního úrazu.

3. platová třída - Práce s přesně vymezenými vstupy, výstupy a postupy, které rámcově navazují na další procesy. Tato činnost předpokládá práce se sestavami s logickým upořádáním bez vazeb na jiné celky. Zahrnuje také odpovědnost za ohrožení zdraví a bezpečnosti spolupracovníků.

4. platová

třída - Stejnorodé práce s rámcovým zadáním a přesně vymezenými výstupy, s větší možností volby postupu a rámcovou návazností na další jednoduché odborné práce. Souvisí s nimi i dlouhodobé a jednostranné zatížení větších svalových skupin, mírně zvýšené psychické nároky spojené se samostatným řešením pracovních postupů při časově ustálených pracovních operacích.

5. platová třída - Jednoduché odborné práce, které jsou součástí určitého systému. Usměrňování jednoduchých rutinních a manipulačních prací bez podřízenosti skupiny zaměstnanců spojené s odpovědností za škody. Zvýšené psychické nároky, různorodější charakter s nároky na dlouhodobější paměť, dílčí představivost, schopnost srovnání a operativnost. Dlouhodobé a nadměrné zatížení předměty nad 25 kg.

6.

platová třída - Různorodé, rámcově vymezené práce se zadáním obvyklých postupů. Koordinace v proměnlivých skupinách. Zvýšené psychické nároky vyplývající ze samostatného řešení. Značná smyslová náročnost.

7. platová třída - Odborné práce s ucelenými samostatnými systémy. Usměrňování a koordinace jednoduchých odborných prací. Odpovědnost za zdraví dalších osob jednajících na základě příkazů. Psychická námaha související se samostatným řešením úkolů, nároky na aplikační schopnosti, logické myšlení a předst

avivost.

8. platová třída - Zajišťování širšího souboru odborných prací s rámcově stanovenými vstupy a způsobem vykonávání, které jsou součástí širšího okruhu odborných prací.

9. platová třída - Odborné specializované práce, ve kterých je předmětem komplexní samostatný systém složený z několika dalších sourodých celků. Koordinace a usměrňování odborných prací. Zvýšená psychická námaha. Vysoké nároky na paměť, flexibilitu, schopnosti analýzy, syntézy a srovnávání.

10. platová třída - Zajišťování komplexu činností s vymezenými vstupy, rámcově stanovenými postupy a značnou variantností způsobů řešení. Předmětem práce je komplex složený ze samostatných různorodých systémů. Koordinace a usměrňování odborných prací.

11. platová třída - Systémové práce, jejichž předmětem činnosti jsou dílčí obory se širokou působností. Značná psychická námaha vyplývající z poznávacích procesů a vyššího stupně abstraktního myšlení, představivosti a nutnosti rozhodování podle různých kritérií.

12. platová třída - Systémové specializované práce, komplexní koordinace a usměrňování systémových činností. Vysoká psychická námaha související s vysokými nároky na tvůrčí myšlení. Přenos a aplikace metod a způsobů z jiných odvětví a oblastí.

13. platová třída - Systémové specializované práce, jejichž předmětem je soubor oborů s rozsáhlou vnitřní strukturou a vnějšími vazbami. Komplexní koordinace a usměrňování systémových prací. Vysoká psychická námaha související s tvůrčím myšlením. Objevování nových postupů a způsobů, rozhodování v rámci

značně kombinovatelných jevů a procesů v různých odvětvích a oborech.

14. platová třída - Činnosti s nespecifikovanými vstupy, způsoby řešení a velmi rámcově vymezenými vstupy a širokými vazbami na další procesy. Předmětem práce je soubor oborů s rozsáhlým vnitřním členěním a s četnými vazbami a s dopadem na široké skupiny obyvatelstva. Koordinace a usměrňování systémových specializovaných prací.

15. platová třída - Tvůrčí systémové práce, kdy předmětem je odvětví nebo nejnáročnější obory zásadního významu. Velmi vysoká psychická námaha vyplývající z vysokých nároků na tvůrčí myšlení ve vysoce abstraktní rovině, schopnosti nekonvenčního systémového nazírání v nejširších souvislostech.

16. platová třída - Činnosti s nespecifikovanými vstupy, způsoby řešení i výstupy s možnými vazbami na celé spektrum dalších činností, kde jsou předmětem jednotlivé vědní obory a disciplíny atd.

Příplatky za vedení

funkce příplatek za vedení Kč měsíčně

vedoucí oddělení zástupce ředitele odboru od 2000 do 5000

ředitel odboru od 3500 do 8000

vedoucí Kanceláře prezidenta republiky, Úřadu vlády České republiky, (Úřadu pro legislativu a veřejnou správu České republiky) (včetně jejich zástupců), náměstek ministra a náměstkové ředitele Bezpečnostní informační služby České republ

iky od 6000 do 13 000

vedoucí zaměstnanec, který řídí práci podřízených zaměstnanců od 500 do 3000

vedoucí zaměstnanec, který řídí více útvarů organizace s výjimkou zástupce statutárního orgánu od 1000 do 6000

zástupce statutárního orgánu od 2000 do 9000

statutární orgán od 3000 do 13 000

Hodnostní příplatek od r. 1992

hodnost hodnostní příplatek

Kč měsíčně

příslušníci bezpečnostních sborů

desátník 700

četař 800

rotný 900

rotmistr strážmistr 1100

nadrotmistr nadstrážmistr 1200

podpraporčík podporučík 1300

praporčík poručík 1400

nadpraporčík nadporučík 1500

kapitán 1600

major 1800

podplukovník 2000

plukovník 2200

generálmajor 2400

generálporučík 2600

generálplukovník 2800

armádní generál 3000

příslušníci ozbrojených sil

rotný 900

rotmistr 1100

nadrotmistr 1200

štábní rotmistr 1250

podpraporčík 1300

praporčík 1400

nadpraporčík 1500

štábní praporčík 1550

podporučík 1300

poručík 1400

nadporučík 1500

kapitán 1600

major 1800

podplukovník 2000

plukovník 2200

brigádní generál 2400

generálmajor 2600

generálporučík 2800

armádní generál 3000

Hodnostní příplatek od 1. 1. 2001

příslušníci ozbrojených sil a bezpečnostních sborů

rotný, celní čekatel 1200

rotmistr, strážmistr, celní strážmistr 1300

nadrotmistr, nadstrážmistr, celní nadstrážmistr 1400

štábní rotmistr, vrchní celní nadstrážmistr 1600

podpraporčík 1800

praporčík 1900

nadpraporčík, celní asistent 2000

štábní praporčík, celní kontrolor 2200

podporučík, vrchní celní kontrolor 2400

poručík, celní inspekt

or 2600

nadporučík, vrchní celní inspektor 2800

kapitán, celní rada 3000

major, vrchní celní rada 3200

podplukovník 3400

plukovník, ministerský celní rada 3600

brigádní generál 3900

generálmajor, celní prezident 4100

generálporučík 4300

armádní generál 4600

Zdroj: HN z 21. 4. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU