Satelitní systém mobilních telefonů již nemá šanci na přežití. O bývalou pýchu moderních technologií nemají zájem zákazníci, ani investoři. Potupný konec čeká ambiciózní projekt mezinárodní satelitní sítě pro mobilní telefony Iridium. Technologie, která měla klientům umožnit telefonovat i z těch nejhůře dostupných koutů světa, skončí velmi brzo v plamenech zemské atmosféry.
Americký koncern Motorola včera oznámil, že dokončuje definitivní plán zničení všech 66 satelitů společnosti Iridium. Druhý největší světový výrobce mobilních telefonů nenašel pro zkrachovalou firmu, u jejíhož zrodu stál spolu s konsorcii významných světových finančních domů, žádného investora. "Dáváme dohromady časový harmonogram stažení satelitů z oběžné dráhy," potvrdil tiskový mluvčí Motoroly Scott Wyman. Z konceptu oplývajícího superlativy se stala pro jeho průkopníka pouhá zátěž. "Každý měsíc jejich provozu nás stojí milióny dolarů," dodal Wyman. Firma se odmítla vyjádřit k tomu, kolik bude d
estrukce sítě za pět miliard dolarů stát.Iridium se vloni propadlo na pokraj finanční propasti. Jeho dluhy přesáhly čtyři miliardy dolarů. Společnost skončila v nucené správě amerických soudů vlivem neschopnosti splácet drahé úvěry. Poslední naděje na záchranu ztratila Motorola tehdy, když se jí nepodařilo nají
t pro umírající Iridium kupce. Iridium, ve kterém americký producent mobilních telefonů vlastní 19 procent, zkolabovalo podle odborníků zejména z důvodu špatné marketingové strategie. Společnosti se podařilo získat jen přibližně padesát tisíc zákazníků. Firmu nezachránily ani zakázky od Pentagonu a americké vlády. Nakonec musela letos v březnu svým zákazníkům oznámit, že provoz sítě ukončí.O společnost Iridium v hlubokých finančních potížích projevila zájem newyorská obchodní banka Castle Haran. Za provozovatele světové mobilní satelitní sítě nabídla pouze padesát miliónů dolarů. Jakmile však prozkoumala stav firmy blíže, svůj návrh rychle vzala zpět. Potvrdila tehdy názory expertů, že Iridium nemá
dlouhodobě šanci generovat takové výnosy, aby bylo možné dosáhnout návratnosti extrémně vysokých investic a splatit tak narůstající závazky."Za kolapsem Iridia stojí podle mého názoru špatná marketingová strategie," uvedl obchodní ředitel Motoroly v ČR Martin Lanc. Na našem trhu se podle Lance prodalo přibližně pět kusů přístrojů s cenou blížící se sto tisícům korun.
Vzhledem k nákladnosti vybudování sítě čelí obdobným problémům i hlavní konkurent Iridia společnost Globalstar, která nedávno rozšířila své impérium i na území Ruska. Nicméně rovněž balancuje na hraně vlivem nedostatku provozních prostředků.
Zdroj: HN z 25. 08. 2000