Stát v roli zajatce?

24.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Ekonomové již dávno přišli na to, že dobře fungující státní správa působí blahodárně na hospodářský růst

Ekonomové již dávno přišli na to, že dobře fungující státní správa působí blahodárně na hospodářský růst. Podrobně si všímají také nekalých postupů, při nichž je stát bezostyšně vysáván. Popisují to studie Světové banky a Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD).

Jestliže země dokáže snížit korupci z úrovně Filipín nebo Thajska na mnohem nižší hladinu Singapuru, zvýší se poměr jejích investic k hrubému domácímu produktu o 6,6 procentních bodů, uvádí studie Vinoda Thomase, viceprezidenta Institutu Světové banky nazvaná Kvalita růstu, kterou Světová banka a Mezinárodní měnový fond zveřejní 25. září na výročním zasedání v Praze. Předběžné závě

ry přednesl na semináři v Bangkoku o významu efektivní státní správy a dobré vládní regulace. Pokud je státní správa prolezlá korupcí, podepisuje se to negativně na růstu a objemu zahraničních investic. Stejný účinek na zahraniční investice by mělo mít snížení nejvyšší sazby daně z příjmu právnických osob o více než 20 procentních bodů.

Ukazatele dílčí a agregátní

Sledování kvality fungování státní správy se v poslední době tak trochu stalo módou. zabývá se jím mnoho mezinárodních institucí, nevládních organizací, výzkumných středisek a ratingových organizací hodnotících úvěrová rizika. Většina výzkumníků vychází ze statistik a průzkumů mínění domácností, firem a státních úředníků, z nichž vyplynou informace o zranitelnosti státních institucí a příčinách a

důsledcích vládních selhání. Paleta indikátorů je široká a jde do stovek. Většina z nich má kvalitativní charakter a hodnotí nejrůznější aspekty státní správy (politickou stabilitu, podnikatelské prostředí, efektivnost poskytování veřejných služeb, míru zkorumpovanosti byrokracie atd.). Kvantitativní ukazatele nemívají velkou vypovídací hodnotu; většina zemí má například právně zaručenou ochranu vlastnických práv, ale v mnoha z nich jsou tato práva těžko prosaditelná a vlastníci si pak hledají jiné a méně efektivní řešení.

Trojice odborníků z okruhu Světové banky (Daniel Kaufmann, vedoucí manažer Institutu Světové banky, Pablo Zoido-Lobatión, ekonom ze stejné instituce, a Aart Kraay, ekonom výzkumné skupiny rozvoje ze Světové banky) vytvořila z běžně používaných indikátorů agregáty, které pokrývají šest oblastí státní správy:

- vliv občana na státní záležitosti a skládání účtu státního aparátu vůči veřejnosti,

- politickou stabilitu a násilí,

- efektivnost vládní regulace,

- regulační zátěž,

- právní řá

d a

- kontrolu korupce.

Je jisté, že agregátní ukazatele jsou přesnější. Pohled mezinárodních analytiků tak koresponduje s vnímáním místních občanů a firem. Celkový závěr výzkumníků se shoduje s ostatními analytiky: státy s dobrou státní správou mají dob

ré ekonomické výsledky.

From Measurement to Action zveřejněném v posledním čísle časopisu Finance and Development, který vydává Mezinárodní měnový fond, došli Kaufmann, Zoido-Lobatión a Kraay k závěru, že zlepšení v oblasti právního řádu v Rusku z jeho nízké úrovně na střední (odpovídající České republice), nebo snížení velmi vysoké hladiny korupce (jako v Indonésii) na nižší (odpovídající Koreji) vede ke dvou- až třínásobnému zvýšení příjmu na osobu, snížení kojenecké úmrtnosti a zlepšení gramotnosti o 1

5 až 25 procentních bodů.

Spojité nádoby: Korupce a růst

To, že životní úroveň Ukrajiny v devadesátých letech trvale klesala, připisuje trojice výzkumníků slabinám ve fungování státní správy. Úzká místa se projevovala v neefektivním právním řádu, malé ochraně vlastnických práv, rozšířené korupci a neuvážených rozhodnutích odpovědných orgánů, které byly ve vleku zájmových skupin. Země jako Ukrajina a Rusko nejsou zdaleka jedinými tranzitivními státy, které se potýkají s nedokonalostí státní správy. Praxe uk

azuje, že trhliny ve státní správě jdou ruku v ruce s pomalým ekonomickým rozvojem a že to platí pro státní i místní úroveň. V argentinské provincii Corrientes byla obvyklá korupce při zadávání státních zakázek a umísťování rozpočtových zdrojů, v kontrastu s tím v Buenos Aires přinesl velké zlepšení program zvyšování transparentnosti veřejných zakázek. A ve venezuelském městě Campo Elias snížila komunální reforma korupci na polovinu a zlepšila výkonnost státní správy.

Analýza situace v Albánii, Bolívii, Ekv

ádoru, Gruzii, Lotyšsku a Paraguayi identifikovala klíčové oblasti státní správy zralé pro reformu (legislativu, soudnictví, výběr cel, policii a místní vlády). Studie jednotlivých zemí, které provedl Institut Světové banky, také zviditelnily rozsah sociálních nákladů na korupci. Výsledky z Bolívie a Ekvádoru ukázaly, že chudí jsou diskriminováni při čerpání veřejných služeb a že náklady na úplatky nesou více chudší domácnosti a menší firmy. V Gruzii vyjádřilo 77 procent dotazovaných firem názor, že by raději zaplatily v průměru o jedenáct procentních bodů svých hrubých příjmů více na daně, kdyby byla odstraněna zkorumpovanost státních úředníků. Korupce je jednoduše velmi drahou záležitostí pro pokladny států i pro rozpočty domácností a firem.

Gruzínský pre

zident Eduard Ševardnadze se rozhodl, že podrobí všechny soudce zkušebním testům. Ty se uskutečnily minulé léto v přímém televizním přenosu, a protože ho dvě třetiny soudců nezvládly, došlo k výrazné obměně personálu. Nejlépe fungují státní správy vyspělých průmyslových států. Tranzitivní země se při přechodu na tržní ekonomiku příliš vehementně zaměřily na liberalizaci a privatizaci a omezily úlohu státu ve prospěch neviditelné ruky trhu. O desetiletí později se kyvadlo dějin obrací. vlády na Východě za přispění mezinárodních organizací posilují pozici státu směrem k vyšší efektivnosti, transparentnosti, dodržování zákonů a odpovědnosti státu vůči občanům a občanů vůči státu. I když zlé jazyky ze zemí s horšími výsledky k tomu mohou stále tvrdit, že "dobrá státní správa je luxusem, který si mohou dovolit jen země s vyspělou ekonomickou úrovní".

Zdroj: Ekonom 34/2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU