Prodej na leasing konečně více pronikl i do oblasti nemovitostí

09.08.2000 | ,
LEASING A SPLÁTKY


perex-img Zdroj: Finance.cz

Patnáct největších leasingových společností již získalo 77 procent trhu

Patnáct největších leasingových společností již získalo 77 procent trhu.

V prvním pololetí letošního roku vzrostl meziročně objem leasingu movitých věcí o dvacet procent. Podle údajů Asociace leasingových společností dosáhl částky 41,5 miliardy korun. Podstatně větší nárůst - o 50 procent - zaznamenaly nemovitosti, které se touto formou profinancovaly v objemu 3,5 miliardy korun. "Došlo k oživení poptávky, lidé více utrácejí a mají menší obavy z budoucnosti," zhodnotil současný trh výkonný ředitel CAC Leasing Milan Gerža.

Významně vzrostl leasingový podíl osobních aut (na 57 %) a dopravní techniky (26 %). Jak HN potvrdila mluvčí ŠkoFIN Běla Jašková, největší zájem mají zákazníci o vozy nižší cenové kategorie. Na prodeji ŠkoFIN se tak ze 35,6 % podílí Škoda Felície, rovným dílem (necelých 20 %) mají klienti zájem o fabii a octavii. Podobnou tendenci k nákupům levnějších vozidel zaznamenal i OB Leasing. "Lidé dohánějí odloženou spotřebu," uvedl mluvčí společn

osti Milan Káňa. Proti tomu klesá podíl strojů (na 13,5 %).

Pokračuje rovněž koncentrace na trhu. "Prvních 15 společností (viz. tabulka) uzavřelo zhruba 77 procent všech obchodů a tento podíl rok od roku narůstá," potvrdil HN tajemník ALS Jiří Pulz. Podle zdrojů z leasingových společností se letos podstatně snížil počet menších firem, které nabízely tuto formu financování. "Díky credit crunchi (pozastavení úvěrování ze strany bank - pozn. red.) a pádu IPB, která prostřednictvím forfaitingových operací (odk

up pohledávek - pozn. red.) financovala několik desítek menších a středních leasingových společností, se situace na trhu rychle mění," uvedl expert na leasing, který si však nepřál být jmenován. Přerušení refinancování ze strany velké banky postihlo i IPB leasing.

Ostrá konkurence na trhu nutí firmy do nabídek, se kterými původně chtěly v letošním roce skončit. I letos proto většina z nich nabízí několik let havarijního pojištění zdarma, rok povinného ručení zdarma, případně nulový leasing. Právě tyto nabídky jsou další příčinou, proč z trhu odpadají menší firmy - jejich způsob financování jim totiž nedovoluje nabídnout srovnatelný či lepší servis.

Zdroj: HN z 09. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY