Pivovary staví sítě vlastních restaurací

07.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Přestože je spotřeba piva v tuzemsku stále rekordní, domácí pivovary začínají hledat další cesty ke svým zákazníkům

Přestože je spotřeba piva v tuzemsku stále rekordní, domácí pivovary začínají hledat další cesty ke svým zákazníkům. Inspirovaly se evropskými zkušenostmi a otevírají své vlastní restaurace. Tři největší domácí pivovary, Budvar, Plzeňský Prazdroj a Pražské pivovary, zatím

otevřely celkem okolo čtyřiceti restaurací. "Po několika zkušebních, u nichž jsme si potvrdili, že projekt sítě bude fungovat, už máme dvanáct provozoven a chystáme další," říká ředitel rozvoje gastronomie Pražských pivovarů Ivan Šlechta. Stejnou cestou se vydal i největší domácí pivovar Plzeňský Prazdroj a jako poslední se přidal nejvýznamnější domácí exportér piva Budějovický Budvar. "Počítáme se sítí Budvar barů ve větších městech, kde je slušný potenciál konzumentů," říká Pavel Jírovec, který je v Budvaru za rozvoj těchto restaurací zodpovědný.

V každém podniku, který je v takové restaurační síti, chtějí pivovary garantovat kvalitu piva, jídla i obsluhy. Jak se takový hostinec pozná? "V našem případě by měl zákazník najít na dveřích i oknech logo originální Pilsner Urquell restaurant," vysvětluje Vojtěch Kleisner z Plzeňského Prazdroje. "Navíc by měl na první pohled upoutat jednotný interiér - přes výčep, nad nímž je maketa víka klasické měděné varné nádoby, až po originální sklenice." Podobně postupují

i oba zbývající pivovary. Budvar bary jsou typické konstrukcí nad barem, která třeba v pražském baru U Medvídků stála přes milion korun. Staropramen, podobně jako v Anglii majitel Pražských pivovarů Bass, vsadil na řetězec s několika druhy restaurací. "První byly takzvané sportovky a retra.

Sportovní restaurace kromě aktivního sportu, klasického kulečníku či šipek nabízí i možnost sázení," uvádí Šlechta. "V každé z nich je malá sázková kancelář, která u sledování televize vypíše sázky a po skončení je hned vyplácí." Retro restaurace zase našly inspiraci ve třicátých letech, v době největší slávy Smíchovského pivovaru, který tehdy byl třetím největším v Evropě. Třetí, teprve začínající síť restaurací Staropramenu, by mělo sjednocovat nejen jméno Potrefená hus

a, ale i obsluha a atmosféra. "Základ těchto restaurací je stejný, samozřejmě s jemnými rozdíly, danými místními zvyklostmi," říká Šlechta. Většina restaurací v kabátě jednotlivých pivovarů je franšízovaných, jejich majitel tedy podniká na svůj účet. Pouze dvě z několika desítek zcela vlastní pivovary.

Jsou to restaurace přímo v areálu Plzeňského Prazdroje a na Smíchově. "U ostatních je franšízovaná forma lepší. Motivuje majitele udržet ji dlouhodobě na vysoké úrovni," říká Kleisner. Pivovarské restaurace získávají na základě dlouhodobě uzavřených smluv výhodnější ceny piva i zařízení a zároveň i servis. "V těchto restauracích si například zvykli na naše obchodní sládky. To jsou lidé, kteří pivu rozumí, sami ho vyráběli a pomáhají nebo radí hostinským, jak s

e o pivo starat. Zajistí i čištění či další potřebný servis," říká Šlechta. Pivovary otevírají podobné restaurace nejen kvůli zvýšení kultury pití piva, ale hlavně proto, že se jim to vyplatí. Téměř ve všech značkových restauracích se totiž po úpravě vytočilo více piva. "V jedné z našich sportovek, kde se měsíčně vypilo asi devadesát hektolitrů piva, dnes vytočíme i sto padesát," říká Šlechta. "A pomáhají tomu drobnosti.

Například jsme mírně poopravili číšníkovu otázku 'Co si dáte?' na 'Jaké si dáte pivo?'," vysvětluje. To podle něj vede i odměřenou dámu k tomu, aby nad nápojovým lístkem a n abídkou piv zapřemýšlela. Asi nejtypičtější sítí restaurací jsou hostince U Švejka, které dnes zastřešuje Plzeňský Prazdroj. "Teď jsme otevírali sedmnáctý a další se chy

stají," říká otec myšlenky Radovan Sochor. Hostince s tímto názvem jsou rozesety po celé zemi a kromě názvu mají nejen jednotný interiér, pivo a výzdobu Ladovými obrázky, ale i jídelníček. "Všude musí být guláš feldkuráta Katze a Plzeň na čepu," říká Sochor. Zatímco tuzemské pivovary dbají spíše na vizáž svých restaurací a hostinským nechávají volnost v nabízeném sortimentu, v Anglii pivovary mnohdy diktují i to, co bude hostinský dělat. "Ale místní hostince zase nemají jednotnou vizáž. Zachovává se různorodost, unifikovaný řetězec restaurací tu není," říká Mark Haastings z britské Asociace pivovarníků.

Zdroj: MF Dnes z 07. 08. 2000



Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU