Pojišťovny poskytující pojištění odpovědnosti za provoz motorového vozidla zatím neurčily sazby za toto pojištění pro rok 2001. Učiní tak až na základě vývoje škod, který byl v první polovině roku lepší, než se čekalo. Pojišťovny nicméně předpokládají zhoršení ve 2. polovině roku. Vyplývá to z ankety ČTK mezi pojišťovnami provozujícími tzv. povinné ručení. "Oproti předchozím rokům je zatím náběh hlášení škod poněkud pozvolnější, ale to ještě nemusí znamenat, že v konečném důsledku
bude příznivější i škodní průběh," uvedl Michal Urban, tiskový mluvčí České pojišťovny, která povinné ručení provozovala před jeho letošní demonopolizací jako jediná.Ostatní pojišťovny hlásí podobně příznivý vývoj škodního průběhu, avšak s dodatkem, že na hodnocení je příliš krátká doba. "Nepochybně lze v závěru roku očekávat další vývoj v souvislosti s letními zahraničními dovolenými klientů," upozornila vedoucí oddělení pojištění motorových vozidel Generali Marcela Kobíková s tím, že však v sazbách nepř
edpokládá výrazné posuny. "Záležet bude na vývoji inflace a škodného procenta za rok 2000. Úpravu sazeb nevylučujeme," sdělil ředitel odboru pojištění motorových vozidel Komerční pojišťovny Tomáš Matoušek. Méně shodně odpovídaly pojišťovny na vývoj sazeb po jejich deregulaci za dva roky. "S ohledem na očekávaný škodní průběh a srovnání se zahraničím by mělo dojít k jejich navýšení," míní ředitelka marketingu Česko-rakouské pojišťovny Marie Malá.Podle Kobíkové vývoj ovlivní i celá řada vnějších faktorů jako např. ceny v autoopravárenství či legislativní prostředí, přičemž nemalou měrou se projevuje již i konkurenční prostředí. V této souvislosti je zajímavá situace v Německu, kde vysoká konkurence srazila sazby povinného ručení na tak nízkou úroveň, že je te
nto produkt vysoce ztrátový. Přijaté pojistné z pojištění odpovědnosti v Německu již pátým rokem klesá - ze 44,1 miliardy DEM v roce 1995 na 38,8 miliardy marek loni. To provází fakt, že v roce 1999 celkově odvětví pojištění vozidel utrpělo ztrátu přes čtyři miliardy DEM, což bylo o 1,7 miliardy více než předloni. Pojišťovací koncerny v SRN se smiřují v této oblasti ze ztrátami a nabízejí stále nižší ceny a nejrůznější slevy a speciální tarify.Tento konkurenční boj si podle některých expertů vyžádá oběti již v příštím roce a přežijí jen kapitálově velmi silné firmy. "Vývoj sazeb bude do značné míry záviset i na tom, jak účinný bude kontrolní systém odhalující motoristy, kteří za povinné ručení neplatí," podotkl Urban. Pro letošní rok byla spodní hranice poj
istného stejná jako loňské ceny, horní hranice mohla být o 30 procent vyšší než spodní limit. Vývoj sazeb je po dobu trvání státní regulace upraven zákonem, který říká, že minimální pojistné se po dobu tří let od nabytí účinnosti zákona, tj. do 30. července 2002, každoročně zvyšuje o stejné procento, o jaké v předchozím roce vzrostly spotřebitelské ceny.Konkrétní sazby však budou vedle toho záviset i na škodním průběhu u jednotlivých skupin vozidel. Zákon totiž dále říká, že pokud škodní průběh u určité skupiny vozidel poroste rychleji než spotřebitelské ceny, tak o tolik procent se v následujícím roce zvýší pro tuto skupinu minimální pojistné. Naopak příznivější škodní průběh u některých skupin vozidel by mohl otevřít prostor pro to, aby sazby pro tato voz
idla rostly relativně pomaleji.Zdroj: ČTK