Ne každý má dnes tolik času nazbyt, aby ho trávil ve frontách na pobočkách bank či pošt a tímto způsobem zadával platební příkazy. Časová i finanční úspora, ale především maximální komfort a nezávislost na otevírací době poboček bank, jsou hlavními důvody, proč je o služby přímého bankovnictví stále větší zájem. V současné době jsou na trhu cenově dostupné produkty pro fyzické osoby již u šesti bankovních domů.
Zájemce o některou ze služeb přímého bankovnictví však může vybírat nejen z peněžních ústavů, ale také z typu konkrétního produktu. Na trhu jsou k dispozici aplikace s klasickým telefonem, mobilem i internetem. U všech variant platí, že uživatel služby může 24 hodin denně provádět platební styk, tzn. zadávat jednorázové či ve spoustě případů i trvalé příkazy. Mnohé banky umožňují rovněž i zakládání termínovaných vkladů touto formou a řadu dalších operací. Z hlediska dostupnosti však v současné době vítězí buď klasický nebo mobilní telefon.
Kdo nabízí nejvíce?
Prvním peněžním ústavem, který nastoupil na pole přímého bankovnictví, byla Expandia banka. Majitel osobního účtu může svůj účet najednou ovládat jak pomocí mobilního telefonu, počítače napojeného na internet, tak i klasického telefonu. U GSM bankingu banka nabízí tři aplikace. Zákazník má k dispozici technologii SIM Toolkit a WAP, které umožňují zadávat příkazy k převodu pomocí přehledného menu v telefonu. Poslední možností je zadávání peněžních operací pomocí klíčových slov v krátké SMS zprávě. Neocenitelnou výhodou je skutečnost, že majitel účtu má k dispozici všechny komunikační kanály a záleží jen na něm, pro který se právě v daný okamžik rozhodne. Takto široké spektrum žádná jiná banka již nenabízí. Stinnou stránkou Expandia banky je ale poplatková náročnost. Nejlevnější varianta osobního účtu je spojená s měsíčním paušálem ve výši 160 Kč. Vedle toho platí majitel účtu nemalé poplatky za každou platební operaci. Je-li provedena prostřednictvím internetu, stojí příkaz do jiného bankovního domu u nejlevnější zmíněné varianty částku 8 Kč. V případě mobilního telefonu je to již 11 Kč a je-li platba provedena přes operátora, zaplatí klient banky dokonce 19 korun.
Kdo je nejlevnější?
Momentálně nejvstřícnější vůči svým klientům z hlediska výše vybíraných poplatků je u telefonických aplikací od července ČSOB a s ní také i Nonstopbanka.
První jmenovaná banka nabízí nově od počátku července nový produkt s názvem ČSOB Linka 24, což je oproti starší verzi nabízené bankou kombinace phonebankingu a GSM bankingu umožňující i platební tedy aktivní operace. Celý produkt je navíc poskytován zdarma k osobnímu účtu Kompakt. Uživatel služby neplatí až do odvolání žádný měsíční paušální poplatek, zpoplatněny jsou pouze platební operace. Realizace příkazu do jiné banky přijde uživatele služby na šest korun. Podobně jako u Expandia banky jsou obě aplikace (GSM banking i phonebanking) k dispozici najednou a opět záleží jen na momentální volbě. U klasického telefonu se jedná o kontakt s operátorem, který je k mání 24 hodin denně na zelené lince (obdoba Expresní linky KB) a u mobilní aplikace je nabízena technologie SIM Toolkit.
Cenově přijatelná je i Nonstopbanka. U této pobočky Bank Austria Creditanstalt si lze zřídit tzv. Nonstop konto Start, jež není spojeno s žádným měsíčním poplatkem a cena platebního příkazu do jiné banky stojí pět korun. Klienti této banky jsou odkázáni pouze na klasický telefon, kdy komunikují ve vymezených hodinách s operátorem a v noci s hlasovým počítačem. Spektrum možných operací je plně srovnatelné s konkurencí.
Poplatkově příznivý je i produkt České spořitelny s názvem Sporotel. Jedná se o phonebanking, kdy jeho uživatel komunikuje běžným telefonem s hlasovým počítačem. Volání však již není zdarma, neboť Sporotel funguje pouze na pražském telefonním čísle. Proto je nutné k poplatku u příkazu k převodu ve výši 6 Kč ještě připočítat náklad v podobě provolaného času. Jinak Sporotel není spojen s žádným měsíčním paušálem, pouze na počátku si Česká spořitelna strhává 200 Kč za jeho zřízení.
Od počátku července došlo k určitému zlevnění i v případě Komerční banky. Do té doby byla Expresní linka KB nabízena za nemalý měsíční paušál 150 Kč. Změna přinesla jeho snížení na polovinu tzn. 75 Kč měsíčně. Platební příkaz do jiné banky pak přijde celkem na 4,90 Kč. Klient Expresní linky však volá na zelenou linku a má 24 hodin denně k dispozici živé operátory. Komerční banka ale nabízí ještě jednu zajímavou možnost a tou je roční zproštění paušálního poplatku u Expresní linky. Podmínkou je, aby v době podání žádosti o tento produkt byla suma finančních aktiv žadatele u banky vyšší než 200 tisíc Kč. Proto není-li pro někoho problém si tento obnos kupříkladu pouze na jeden den vypůjčit a složit v bance na účet, určitě se takováto operace v případě žádosti o Expresní linku vyplatí.
Ve výčtu bankovních domů, které nabízejí aktivní služby přímého bankovnictví, není možné opomenout dnes již divizi ČSOB Investiční a Poštovní banku a Živnostenskou banku. První jmenovaný ústav svoji pozornost věnoval bankovnictví pomocí mobilního telefonu a svým klientům nabízí IPB GSM Banking, který pracuje na bázi SIM Toolkit. Až do konce roku je zdarma bez paušálu a bezhotovostní převod do jiné banky stojí pouze dvě koruny. Podmínkou je ale být uživatelem sítě Paegas a zakoupit si příslušnou SIM kartu u mobilního operátora, která stojí 400 Kč.
Živnostenská banka nabízí dva produkty: Netbanku (internetovou aplikaci) a Telebanku (phonebanking). Telebanka stojí měsíčně 50 Kč s tím, že první dva měsíce jsou zdarma. Netbanka je prozatím bez poplatku po celou dobu. V obou případech je cena platebního příkazu do jiného peněžního domu ve výši 3 Kč.
Koho si vybrat?
Jedním z dominantních kritérií bude jednoznačně poplatková náročnost v jednotlivých případech. Z toho pohledu se jeví jako výhodnější produkty, kdy se volá na zelenou linku a nejsou spojeny s žádným paušálním poplatkem. Do hry však vstupuje rovněž i rozsah operací, které peněžní ústav v rámci daného produktu umožňuje. Ne každá banka podporuje např. inkaso.
Zdroj: HN 26.7.2000