Sadil: Financujeme lidem jejich vysněné bydlení

17.12.2007 | , Finance.cz
BYDLENÍ


S Janem Sadilem, předsedou představenstva a generálním ředitelem Hypoteční banky, jsme si povídali vývoji hypotečního trhu v letošním i příštím roce, novinkách v hypoteční nabídce a řadě dalších zajímavých tématech.

Dobrý den, nemohu začít jinak než otázkou na končící rok 2007. Jaký byl tento rok z pohledu Hypoteční banky? Vzhledem k tiskovým zprávám, které od vás celý rok přicházely se domnívám, že úspěšný, nebo se pletu?
Ano, tento rok byl opravdu úspěšný. Podařilo se nám snad všechno, co jsme si naplánovali, a dokonce i něco navíc. Za deset měsíců jsme poskytli přes 20 tisíc úvěrů, tedy více než za celý loňský rok. Objem úvěrů vzrostl za stejné období meziročně dokonce o 53 procent na 34,4 miliardy korun. To je přibližně o osm miliard víc než za celý rok 2006 (který byl ovšem také úspěšný). Celkový objem poskytnutých hypoték za rok 2007 odhadujeme na zhruba 40 miliard korun, což znamená více než padesátiprocentní meziroční nárůst.

Jaké jsou podle vás hlavní důvody rekordních nárůstů hypoték v letošním roce?
Základní důvod je jasný: všichni chceme bydlet co nejlépe, a podmínky tomu byly letos dobře nakloněny. Určitě také pomohly nízké úrokové sazby a stále podprůměrná zadluženost domácností oproti jiným zemím EU. Na straně nabídky je to dobře fungující trh s nemovitostmi a stálé inovace bank. Ty se snaží především o vývoj nových hypotečních produktů a rovněž o maximální zjednodušení procesu vyřízení hypotéky. Poptávka po hypotékách je také podporována očekávaným růstem úrokových sazeb, zvýšením DPH od příštího roku a uvolňováním cen nájmů. A protože silné ročníky lidí narozených v sedmdesátých letech právě zakládají rodiny a pořizují si bydlení, výsledek je evidentní...

Myslíte si, že je reálné, abyste podobné růsty jako letos zopakovali i v roce 2008? Podle všeho by měla poptávka po vlastním bydlení a tím pádem i po hypotečních úvěrech v příštím roce poklesnout. Jste na tuto situaci připraveni?
Myslím, že rostoucí zájem o nové bydlení a tím pádem také o hypotéky bude trvat i v dalších letech. Letošní dynamika růstu je však extrémní – pohybuje se kolem 50 %, a tak v příštím roce očekáváme její pokles na zhruba 10 %. I desetiprocentní růst však při pohledu na základnu, ze které budeme při porovnání vycházet, shledávám jako velmi dobrý.

hb.gifNové daně, růst cen energií i zvýšení DPH budou v příštím roce tlačit českou inflaci směrem vzhůru. Česká národní banka tedy s největší pravděpodobností bude v rámci své měnové politiky zvyšovat úrokové sazby, což by mělo vést i ke zdražení hypoték. Zkuste tedy odhadnout, jaké úrokové sazby bude mít Hypoteční banka například u pětileté fixace na konci roku 2008.
S mírným zvyšováním úroků ze strany ČNB se nyní všeobecně počítá. České úroky jsou stále pod průměrnými sazbami zemí EU. Navíc chápeme, že vysoká inflace ekonomice neprospívá, a proto proti ní bude muset ČNB bojovat vyšší úrokovou sazbou. Naše úrokové sazby na konci příštího roku si ale odhadnout netroufám – to by bylo trochu jako věštění z křišťálové koule.

Úspěch by neměl být definován jen růstem počtu či objemu poskytnutých hypoték, ale především srovnáním s konkurencí. Hypoteční banka je co do objemu poskytnutých hypoték číslem dvě na našem hypotečním trhu. Daří se vám stáhnout náskok České spořitelny, která je českou jedničkou?
Ano, dlouhodobě jsme dvojkou na trhu, ale například ve třetím čtvrtletí se nám dle údajů z Ministerstva pro místní rozvoj podařilo našeho největšího soupeře předhonit. Osobně to však nevidím jako to nejdůležitější. Nejsme tu proto, abychom pořádali závody o desetinky procent tržního podílu. Smyslem naší existence je financovat lidem jejich vysněné bydlení co nejjednodušším a klientsky nejpříjemnějším způsobem, což nám samozřejmě bude generovat očekávané finanční výsledky. To je měřítko, které jako management musíme pečlivě sledovat.  

Jaké jsou vaše hlavní přednosti a naopak slabiny, máte-li nějaké, oproti vaší konkurenci?
Jsme banka, která se specializuje pouze na hypoteční úvěry. Nenabízíme běžné ani termínované účty, což by někdo možná mohl brát jako slabinu, ale my to považujeme za přednost. Zatímco ostatní banky se musí snažit zdokonalovat širokou škálu produktů a služeb, my se můžeme plně věnovat hypotékám. Když si budete chtít pochutnat na chilli con carne, kam zajdete raději? Do restaurace, která nabízí všechno možné od pizzy po krevety, nebo do mexické restaurace, která se na chilli con carne specializuje? Já bych si vybral druhou možnost a stejné je to s hypotékou.

Hypoteční banka vyniká pestrostí nabízených hypoték. Někdy je však kritizována za vysoké úroky a přísné požadavky na získání úvěru. Jak se vy sami vnímáte v těchto bodech vzhledem ke konkurenci? Dá se říci, že jdete cestou kvality, která tak není nejlevnější?
Co se týká úrokových sazeb, snažíme se především o to, abychom nabízeli co nejkvalitnější produkty a služby. Naše úroky tedy nemusí být vždy nejnižší na trhu, ale určitě nejsou ani nejvyšší. A požadavky na klienty ohledně získání úvěru? Na základě našich pravidelných analýz jsme přesvědčeni, že z pohledu podmínek pro získání úvěru jsme jednou z nejméně náročných bank. Díky desítkám různých možností, které nabízíme, jsme navíc schopni dát úvěr i klientovi, který by na něj jinde nedosáhl. Nicméně je fakt, že máme jednu zásadu: na prvním místě je zájem klienta. A proto když vidíme, že by se s hypotékou skutečně mohl dostat do finančních problémů, úvěr mu prostě poskytnout nemůžeme.

Na český trh nedávno vstoupila polská mBank. Ta mimo jiné nabízí hypotéku, která svými parametry doslova válcuje konkurenci - nulové poplatky za uzavření a vedení, možnost úvěr kdykoli splatit bez sankcí, splatnost až 45 let, výše hypotéky až do 110 % zástavní hodnoty nemovitosti. Další novinkou jejich hypotéky je tzv. bilanční mechanismus. Ten znamená, že platí úroky pouze z rozdílu mezi průměrným zůstatkem na svém běžném účtu a aktuální výší hypotéky, pokud má oboje u mBank. Co této nabídce říkáte a budete na ni nějak reagovat?
V prvé řadě nechci moc hodnotit nabídku konkurence, o které toho víme zatím poměrně málo. To se nesluší. Pokud se týká našich aktivit, my nereagujeme na to, co udělá ta či ona banka. Máme svoji strategii, neustále přicházíme s novými možnostmi, které může klient využít, a jsme jedničkou na trhu v oblasti hypotečních inovací. Navíc máme za sebou již zhruba 80 tisíc spokojených klientů, a to je naše vizitka.

Právě končící rok 2007 je rokem velké hypoteční krize na americkém trhu, která ovlivnila výkonnost celé americké ekonomiky. Domníváte se, že by podobná situace mohla někdy v budoucnosti nastat i na našem trhu? Byť ani dnes u nás hypotéku nedostane úplně každý, tak k jistému uvolnění podmínek pro poskytnutí hypotéky v posledních letech přeci také došlo...
Americký systém hypoték se zásadně liší od českého – v koncepci, struktuře i objemu. Jejich hlavní problém spočíval především v investicích do cenných papírů vázaných na ty nejrizikovější hypotéky, které vlastně ani neposkytovaly standardní banky. Kvalita portfolia Hypoteční banky a myslím, že i českých bank obecně, je dlouhodobě vysoká a podíl problémových úvěrů minimální. Proto si troufám tvrdit, že americká krize rizikových hypoték českému hypotečnímu trhu v žádném případě nehrozí.

Jaký je vlastně podíl ohrožených úvěrů v Hypoteční bance? A jaký je jeho vývoj? Dá se říci, že lidé začínají mít problém se splácením hypoték? Vzhledem k rostoucí zadluženosti se to dá očekávat…
Myslím, že Češi umí velmi dobře počítat a řídit své rodinné rozpočty. Nové bydlení a investici do něj si vždy pečlivě zváží a v drtivé většině poznají, co si mohou dovolit. Proto je procento úvěrů s problémovým splácením skutečně minimální – dlouhodobě se pohybuje pod jedním procentem. Neočekávám v tomto směru ani žádnou podstatnou změnu v budoucnu.

Jste specialistou na hypoteční úvěry. Svým klientům sice dokážete nabídnout opravdu širokou paletu různých hypoték, ale téměř žádné další standardní bankovní produkty. Dočkáme se někdy v budoucnu rozšíření vaší nabídky tímto směrem, nebo to není cesta, kterou by se Hypoteční banka chtěla vydat?
Jak jsem již uvedl v předchozích odpovědích, jsme specialisté na hypotéky a tímto směrem bychom se chtěli ubírat i nadále. K hypotékám samozřejmě patří pojišťovací produkty, které již také nabízíme. O dalších produktech do nabídky nyní skutečně neuvažujeme.

Hypoteční banka je známá spoluprací s ostatními finančními institucemi. Vytváříte produkty i pro ČSOB a Poštovní spořitelnu, které patří do stejné skupiny či pro Citibank. Jak si spolupráce s externími partnery ceníte a budete hledat i další prodejní kanály? Například různé nezávislé sítě finančních poradců či jiné banky?
Jsme samozřejmě rádi, že můžeme spolupracovat s partnerskými bankami, a doufáme, že na druhé straně jsou i ony a jejich klienti spokojeni s našimi službami. Rádi bychom v této spolupráci pokračovali – řada subjektů by chtěla mít hypotéky ve svém portfoliu, ale je pro ně problematické si je „vyrábět“. Pak je jednoduché řešení: spolupráce se specialistou.

Pojďme na chvíli od hypoték. Jak se podle vás v příštím roce budou vyvíjet ceny nemovitostí? Řada odborníků na realitní trhy začíná v souvislosti s jejich letošním rychlým růstem mluvit o cenové bublině. Souhlasíte s tímto názorem?
Ceny nemovitostí jsou logicky určovány vysokou poptávkou po bytech a domech. Dokud bude tato poptávka trvat, ceny mohou růst. V příštím roce však očekáváme jen pozvolný růst cen nemovitostí, v některých regionech by mohly ceny dokonce stagnovat. Nemyslím si ale, že bychom tu měli cenovou bublinu.

Jak vnímáte roli stavebního spoření ve financování vlastního bydlení? Je to pro vás konkurent či spíše doplněk k hypotečnímu úvěru?
Stavební spoření volí spíše lidé, kteří chtějí rekonstruovat bydlení, potřebují půjčit nižší částku, případně doplnit hypotéku. Z menší části se naše nabídka se stavebním spořením překrývá, ale většinou oslovujeme zcela jiné potřeby, které lidé mají.

Ve světě jsou časté hypoteční produkty, které zatím do ČR nedorazily, například hypotéky v cizí měně. Hodláte v budoucnu přijít s podobnými novinkami?
Konkrétně o hypotéky v cizí měně není u nás díky nízkým úrokovým sazbám velký zájem. Obdobně je tomu u tzv. cross-border lending, tzn. půjčování do zahraničí - skutečně platí, že si lidé berou hypotéku tam, kde si pořizují bydlení. Hypoteční produkty ve světě samozřejmě monitorujeme, a pokud máme pocit, že by se něco podobného mohlo uplatnit i na českém trhu, začneme s jejich vývojem. Vždy je co vylepšovat a zdokonalovat.

Děkuji za rozhovor
Michal Ruml, Finance.cz

 

Jan SadilJan Sadil se narodil 16. února 1969 v Praze. Absolvoval ČVUT, fakultu stavební, obor vodní stavby a vodní hospodářství. Po ukončení vysokoškolského studia v roce 1994 absolvoval postgraduální studium technického znalectví v oboru stavebnictví a ekonomiky při VÚT v Brně a dvousemestrální kurz peněžní ekonomie a bankovnictví na VŠE v Praze. Svou profesní dráhu zahájil v oblasti oceňování nemovitostí. Od roku 1995 pracoval v Komerční bance, naposledy na pozici ředitele odboru úvěrů pro občany. V Hypoteční bance (dříve Českomoravské hypoteční bance) působí od roku 2001, kdy byl jmenován členem představenstva a náměstkem generálního ředitele pro věci obchodní. Od 17. prosince 2003 je předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti. Jan Sadil je rovněž členem dozorčího výboru České bankovní asociace a členem správní rady Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: BYDLENÍ