Krádeže vozidel jdou s leasingovými podvody ruku v ruce

21.06.2001 | , Blesk
LEASING A SPLÁTKY


Vlastnictví auta nebo motocyklu bohužel nepřináší pouze radosti, ale i starosti. Jednou z těch nejméně příjemných je i jejich odcizení. Loni se tak stalo ve 25 539 případech, přičemž cestu zpět k majiteli našlo pouze 4112 vozidel.

Odcizení motorového vozidla - jedno- či dvoustopého - není dnes výjimečným trestným činem. Přesto, že proti roku 1999 se loni počet odcizených vozidel snížil o necelé tři a půl tisíce, objasněnost byla menší. Konkrétně se podařilo znovu nalézt 3429 automobilů a 683 motocyklů. Procento objasněnosti tak u aut za rok 2000 činí 14,38 %, u motorek 40,18 %. Několik úspěchů si ovšem policie přesto může na své konto hrdě připsat.
Organizované krádeže
Z jakých důvodů mizí automobily nejčastěji? Dříve hojně rozšířený důvod krádeže - jen tak se povozit - je v současné době spíše výjimkou a procentuálně jde o zanedbatelné číslo. Z laického hlediska je možno způsob odcizení rozdělit do čtyř skupin. První velkou skupinou jsou odcizená auta za účelem jejich vývozu mimo republiku. Taková auta jsou kradena víceméně na zakázku. Někdy je určujícím elementem objem a typ motoru, jindy vybavenost auta nebo i počet najetých kilometrů. Takto odcizená vozidla je pak velmi těžké najít, protože jsou velmi rychle distribuována mimo území naší republiky, mnohá mají falešná OTP (zahraniční i tuzemská), rychle se u nich též provede změna identity (přeražení čísel karosérie a motoru, změna laku) apod. Nejčastějšími cílovými stanicemi jsou Rusko, Ukrajina, Bělorusko, ale i státy bývalé Jugoslávie, Itálie a další státy.
Náhradní díly se hodí vždy
Další početnou skupinu ztracených aut tvoří leasingové podvody. V těchto případech páchají trestnou činnost sami nájemci vozidel. Za auto zaplatí základní leasingovou splátku, převezmou je, vyvezou a nahlásí jako odcizené. Takové krádeže se velmi špatně dokazují, stejně jako získávají auta ze zahraničí zpět. Velice početnou skupinu odcizených vozidel tvoří také krádeže kvůli získání náhradních dílů. V tomto směru se zloději nevyhýbají žádnému modelu a stavu. Určující je poptávka trhu. Ve výčtu nesmí chybět ani čtvrtý důvod, proč jsou vozidla odcizována, a to za účelem páchání další trestné činnosti. Auta v takových případech se většinou najdou a vracejí k původním majitelům.
Nejen osobní vozy
Největší zájem mezi zloději je samozřejmě o osobní automobily, jichž se loni na území České republiky ztratilo celkem 23 839. V porovnání s předchozími roky se tato trestná činnost snížila - proti předloňskému roku například o 3253 vozů - nicméně zpět se k poškozeným majitelům vrátil jen jejich nepatrný zlomek (3429). Celková škoda činí 4,1 mld. Kč. Nejčastěji kradenými auty se loni staly opět vozy Škoda, jichž bylo odcizeno přes osm tisíc. Nejvíce bylo ukradeno felicií a octavií - 2007, resp. 1398 modelů. Na třetím místě se umístily favority (1198 ks), Škody 120 (1067) a Škody Forman (445). Před zloději ovšem nejsou bezpečná ani jednostopá vozidla, tedy například motocykly a mopedy. Těch loni zmizelo v ČR 1700, ale je to nejméně za posledních osm let. Způsobená škoda však dosáhla 52 miliónů korun.
Zájem o stejné značky
"Oblibě" mezi zloději aut se kromě vozů Škoda dlouhodobě těší i modely Volkswagen - v roce 2000 zmizely 2468 majitelům, což je proti roku 1999 o 251 více. Konstantní zájem je rovněž o vozy Peugeot (loni odcizeno 1467 modelů), Fiat (1217) a Renault (1151). Velká pravděpodobnost zcizení hrozí vozům německých luxusních značek Audi (1189), Mercedes-Benz (850) a BMW (634). Relativně bezpečně se před nenechavci mohou cítit majitelé japonských nebo korejských aut, o něž není ve srovnání s evropskými produkty až takový zájem. V minulém roce zloděje rovněž příliš nelákaly starší automobily dovážené do Československa před rokem 1990 ze socialistických států.
Obrana (ne)existuje
Přesto, že se vybavenost policistů v boji se zločinem za poslední roky zlepšila, stále je to ještě nedostačující. Pachatelům krádeží nahrává třeba i fakt, že území České republiky není velké a je celkem snadné ho opustit během několika málo hodin. Poškození by proto neměli s nahlášením krádeže svého vozu otálet. Co víc - po policistech přímo žádat, aby informace o ukradení rychle nahlásili do celorepublikového pátrání. Všechny hraniční přechody jsou dnes totiž už vybaveny on-line systémem, takže se při jistém štěstí může vůz ještě podařit zadržet na našem území.

Odcizená auta v roce 2000

Značka automobilu

1999

2000

1. Škoda

8230

9324

2. Volkswagen

2468

2217

3. Peugeot

1467

1612

4. Fiat

1217

1490

5. Audi

1189

1168

6. Renault

1151

1495

7. Ford

1002

982

8. Mercedes-Benz

850

830

9. Opel

821

757

10. BMW

634

698

Autor článku

 

Články ze sekce: LEASING A SPLÁTKY