Bude nižší daň pro ekologická vozidla?

27.06.2001 | , Právo
DANĚ


Vláda podpořila návrh novely zákona o silniční dani, který Parlamentu předloží skupina poslanců. Cílem je, aby za nákladní vozidla splňující přísné ekologické normy, byla podstatně nižší daň.

Vláda podpořila návrh novely zákona o silniční dani, který Parlamentu předloží skupina poslanců. Cílem je, aby za nákladní vozidla splňující přísné ekologické normy, byla podstatně nižší

daň.
Vláda však odmítá, aby se
méně platilo už letos. Přitom to autodopravcům slíbil premiér Miloš Zeman. Předkladateli novely jsou poslanci Pavel Němec (US), Vladimír Doležal (ODS), Miloslav Výborný (KDU-ČSL), František Vnouček (ČSSD) a Vojtěch Filip (KSČM). Sdružení autodopravců Česmad Bohemia, které o úpravu silniční daně usiluje, se tedy podařilo získat podporu všech parlamentních stran. Podle poslaneckého návrhu by se silniční daň pro nákladní vozidla splňující ekologické normy Euro 3 měla snížit už letos o 50 až 100 procent a u vozidel, odpovídajících Euru 2, o polovinu. Naopak automobily, zaregistrované před 31. prosincem 1989, mají mít daň o patnáct procent vyšší než dnes.

Rychetský: Je to nemožné

"Vláda v zásadě tuto poslaneckou iniciativu podporuje. Nepovažujeme ale za možné sní

žit daňovou sazbu o sto procent, to by bylo v rozporu s právem Evropské unie. A ani sazby pro vozidla, splňující normu Euro 2, by nemělo smysl snižovat v takovém rozsahu. Novela by také neměla mít zpětnou platnost. To by se totiž letos sčítané daně musely vracet, což je v podstatě nemožné," prohlásil po pondělním zasedání vlády její místopředseda Pavel Rychetský. Zeman po loňském listopadovém jednání s autodopravci, kteří vyhrožovali protestními akcemi, uložil ministru dopravy a spojů Jaromíru Schlingovi, aby připravil návrh novely. "To se přes všechny sliby do konce dubna nestalo, a tak nám nezbylo než oslovit poslance," řekl Právu prezident Česmadu Vladimír Starosta.

Dopravci nejsou jednotní


Z návrhu novely není nadšeno Společenství autodopravců Čech a Moravy, jež loni Zemana žádalo, aby se silniční

daň snížila i pro dopravce, jejichž vozidla neodpovídají přísným ekologickým normám. Místo toho mají podle poslaneckého návrhu platit o patnáct procent víc. Česmad to zdůvodňuje tím, že dopravci, kteří nechtějí nebo nemohou investovat do modernizace vozového parku, nebudou po vstupu ČR do Evropské unie schopni obstát v konkurenčním boji. "Navíc si je třeba uvědomit, že například pro avii zaregistrovanou před rokem 1990 se daň v případě schválení novely zvedne jen o 75 korun měsíčně. Pokud si však dopravce koupí avii novou, ušetří ročně na silniční dani až osm tisíc korun," ujistil Starosta.

Autor článku

Články ze sekce: DANĚ