I při nehodě, kterou nezaviníte, je dobré zachovat chladnou hlavu

28.08.2000 | ,
Ručení


perex-img Zdroj: Finance.cz

Mnozí lidé přijdou o peníze, na které mají nárok, protož...

Mnozí lidé přijdou o peníze, na které mají nárok, protože nevědí, jak se mají po nezaviněné dopravní nehodě zachovat a jak se v co nejširším rozsahu domoci práv za své poškozené vozidlo

Mnozí lidé přijdou o peníze, na které mají nárok, protože nevědí, jak se mají po nezaviněné dopravní nehodě zachovat a jak se v co nejširším rozsahu domoci práv za své poškozené vozidlo. Protože je v takovém případě odškodněn z povinného ručení viníka, ve

výjimečných případech z garančního fondu. Aby k odškodnění došlo, je nutné na místo nehody přizvat policii k vyšetření. Ani při mírném poškození vozidel sami na policii neodjíždějte. Odborníci doporučují poznamenat si podrobné údaje o viníku nehody (i jen předpokládaném), údaje o jeho vozidle (typ, poznávací značku) a o jeho pojišťovně včetně čísla pojistné smlouvy. Pamatujete přitom, že řidič v mnoha případech není vlastníkem, a poznamenejte si proto, komu vůz ve skutečnosti patří.

Komu se událost hlásí

Událost je nutné co nejrychleji nahlásit pojišťovně viníka (případně vlastní, jestliže viník povinné ručení nezaplatil). Pokud nedošlo ke škodě na životě či na zdraví, je k odškodnění v rámci povinného ručení bezpodmínečně nutné znát viníka. Jde-li totiž o neplatiče, odškodnění dostanete prostřednictvím vaši pojišťovny z garančního fondu. Pokud však do vás někdo nabourá a ujede, a ve neznáte ani jeho poznávací značku, poškozené auto vám rámci povinného ručení nikdo neproplatí.

Majitel dále musí umožnit prohlídku vozidla pracovníkovi pojišťovny. Může předvést automobil také nezávislému znalci, o záměru využít nezávislého experta by však měl pojišťovnu informovat. Poškozený by měl trvat na tom, aby šetření bylo skončeno bez zbytečných průtahů do měsíce od nahlášení. Tuto dobu však mohou prodlužovat například komplikace s určením viníka.

I starší vozy mají svou hodnotu

Někteří likvidátoři mají sklon starší vozy hodnotit jako prakticky bezcenné. Činí tak v zájmu svého zaměstnavatele a možná rovněž z psychologických příčin, protože se často pohybují ve světě, kde se jezdí lepšími vozy. Za pomoci údajů z bazarů, motoristické inzerce v novinách či na internetu však lze dokázat, že i třeba auta pamatující RVHP dosud nějakou hodnotu mají Poškozenému lze tedy doporučit, aby při jednání s pojišťovnou viníka zaujal rozumný, ale zároveň

pevný a rozhodný postoj. Je také dobré si schovávat staré faktury, abyste mohli dokladovat, čím jste vůz v průběhu let zhodnotili.

Zdroj: Právo 26. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: Ručení