Zajímá-li vás jak postupoval projet úvěrového registru, přečtěte si tento dokument. Zároveň se zde dozvíte, jak je zajištěna bezpečnost tohoto systému a soulad s našimi právními normami.
podzim 1999 - projekt bankovního registru klientských informací poprvé prezentován Komisi pro společné projekty při Bankovní asociaci; ve výběrovém řízení byl Komisí doporučen k realizaci právě projekt, který předložilo konsorcium firem Aspekt Kilcullen, CRIF a Trans Union;
jaro 2000 - budoucí akcionáři CCB (italský CRIF, americký Trans Union a český Aspekt kilcullen) podepisují Dohodu o společném postupu (Joint Development Agreement) se sedmi významnými českými bankami: Bank Austria Creditanstalt, Česká spořitelna, ČSOB, GE Capital Bank, IPB, Komerční banka, Živnostenská banka; Dohoda o společném postupu nebyla plně závazný dokument, ale definovala cíle společného snažení, základní principy a úvodní časový harmonogram který počítal se spuštěním již v loňském roce 2001;
podzim 2000 - založení CCB - Czech Credit Bureau, a.s. (akcionáři: CRIF, Trans Union, Aspekt Kilcullen, s.r.o.) a CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a.s. (jediný akcionář Aspekt Kilcullen);
podzim 2001 - podpis Hlavní rámcové smlouvy (Master Framework Agreement), závazného dokumentu, vymezujícího podmínky a principy fungování registru klientských informací, vztahy mezi smluvními stranami a časový harmonogram spuštění projektu; smluvní strany: CCB, CBCB, Aspekt Kilcullen, CRIF, Trans Union, Bank Austria Creditanstalt (dnes HVB Bank Czech Republic), Česká spořitelna, ČSOB, GE Capital Bank, Komerční banka. V této smlouvě poprvé stanoven květen 2002 jako měsíc plného provozu. Smlouva také obsahuje pozitivní stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů a ČNB;
konec roku 2001 - banky, které podepsaly Hlavní rámcovou smlouvu, odkoupily veškeré akcie CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a.s., tak aby tato společnost mohla podle §38a) Zákona o bankách být osobou, prostřednictvím které jsou banky oprávněny vyměňovat si informace o bonitě a důvěryhodnosti svých klientů;
červen 2002 - plánovaný ostrý start registru klientských informací; od června se může připojit jakákoliv banka, která na to bude připravena, tedy nejen oněch 5 bank - akcionářů CBCB;
Hlavní znaky bankovního registru klientských informací (BRKI)
- 
použitý systém je převzat z Itálie, kde bezproblémově funguje více než 10 let a slouží bankám, leasingovým společnostem a dalším finančním společnostem
 - 
zásada reciprocity - pouze ten, kdo informace do registru poskytuje, je může také čerpat
 
bezpečnost:
- 
výměna dat mezi účastníky a registrem probíhá po zabezpečených privátních linkách
 - 
veškerá přenášená data jsou šifrována
 - 
všichni uživatelé jsou identifikováni a autorizováni certifikační autoritou
 - 
přístup je možný vždy pouze k jednotlivým záznamům, žádné hromadné dotazy nejsou možné
 - 
kontrolní komise - vedle technického zabezpečení je zde množství organizačních pravidel a kontrol zajišťujících nemožnost zneužití systému
 
obsah databáze:
- 
pouze informace o kreditních operacích, nikoli aktivní zůstatky na účtech klientů bank
 - 
pozitivní i negativní informace o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce klientů
 - 
v BRKI jsou zatím sledovány pouze fyzické osoby (podnikatelé i nepodnikatelé)
 
Výhody bankovního registru klientských informací (BRKI) pro občany ČR, kteří mají dobrou platební morálku
- 
díky tomuto registru se urychlí proces posuzování žádostí o úvěry v jednotlivých bankách;
 - 
v případě, že klient má pozitivní úvěrovou historii bude zvýhodněn při posuzování a nebude pro banku rizikovým neznámým subjektem;
 - 
občané mají možnost kontroly svých údajů v BRKI a nemusí se obávat o zneužití;
 - 
zlevnění ceny peněz pro fyzické osoby a drobné podnikatele (díky důkladnější znalosti klientů může dojít ke snížení průměrné úrokové sazby krátkodobých úvěrů)
 - 
nebudou "doplácet" na nedisciplinované klienty, jejichž chování může v současné době snižovat ochotu bank poskytovat úvěry
 - 
nebude nutné v určitých případech vyžadovat od klientů čestné prohlášení o tom, že mají závazky v jiných bankách
 
Soulad s právními normami
- 
celý projekt byl ve svém průběhu několikrát konzultován s Úřadem na ochranu osobních údajů i Českou národní bankou a obě instituce se k němu vyjádřily kladně
 - 
podle zákona o bankách jsou banky oprávněny vyměňovat si informace o bonitě a důvěryhodnosti svých klientů, a to i prostřednictvím třetí osoby; tato osoba ovšem musí být vlastněna výhradně bankou nebo bankami; banky nepotřebují k této výměně souhlas klientů; banky si budou vyměňovat informace prostřednictvím společnosti CBCB vlastněné (zatím) pěti bankami
 - 
CBCB vystupuje v roli zpracovatele ve smyslu zákona o ochraně osobních údajů, banky v roli správců, přičemž CBCB bude plnit i některé povinnosti správce osobních údajů
 - 
každá osoba, o níž budou v BRKI uchovávány a zpracovávány údaje, bude o tomto informována
 - 
každá osoba, o níž budou v BRKI uchovávány a zpracovávány údaje, má právo obdržet přehled všech informací o ní v BRKI vedených, a to jednou ročně zdarma a dále za manipulační poplatek, kdykoliv o to požádá; takovéto informace bude podávat CBCB - Czech Banking Credit Bureau, a.s.
 - 
vzhledem k tomu, že je žádoucí, aby registr klientských informací obsahoval také údaje od nebankovních institucí (leasingových společností, poskytovatelů splátkových úvěrů apod.), banky již nyní požadují od svých klientů souhlas s tím, že se informace o jejich platební morálce budou poskytovat i dalším osobám - dalším věřitelům
 



				
								
								
								
								
						Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
					
						Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
					
						Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
					
						Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
					
						Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
					