Janotův balíček – záplata, nikoliv řešení

09.10.2009 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Janotův balíček, jakkoliv efektivním nicméně pro mnohé bolestným způsobem vrací deficit rozpočtu zpět do únosných mezí, není dlouhodobým řešením neutěšeného stavu českých veřejných financí.

Když počátkem září letošního roku přijala úřednická vláda návrh rozpočtu s plánovaným deficitem 230 miliard korun, zavládlo u odborné veřejnosti zděšení. Takto vysoký deficit by totiž vedl k dalšímu výraznému zadlužování země, které by mělo velmi nepříjemné důsledky v podobě růstu dluhové služby a s tím spojené hrozby zhoršení ratingu ČR, což by zase vedlo k obtížnějšímu umísťování státních dluhopisů (kterými je většinou deficit financován) na finančních trzích.

Že tento návrh není konečný a bylo by jej potřeba nějakým způsobem snížit, tvrdila ostatně hned po jeho schválení i sama vláda. Výsledkem její snahy o snížení deficitu byl takzvaný Janotův balíček. Co přesně výše zmíněný balíček obsahuje se můžete dočíst v našich článcích s názvy Janotův balíček - daně rostou, dávky klesají a Další rány Janotova balíčku. V dnešním článku se tedy spíše než na jeho podobu zaměříme na to, proč byl tzv. Janotův balíček opravdu nutný a jak vůbec mohlo k současným vysokým deficitů našeho rozpočtu dojít.


Rozpočtový deficit? A to je nějaký problém?


Na deficitní rozpočty je čeká veřejnost z minulých let zvyklá a tudíž jěště před pár měsíci většině občanů ČR deficitní rozpočet nepřipadal jako něco významně špatného či škodlivého. Na skutečnost, že předchozí vlády, ať už pravicové nebo levicové, nedokázaly v době konjunktury hospodařit s přebytkem, sice upozorňovali ekonomové už poměrně dlouho, tato jejich mediální snaha však politiky k šetření nepřiměla. A není divu. V záplavě pozitivních zpráv minulých let o rekordních růstech naší ekonomiky či rekorních poklesech nezaměstnanosti byly negativní zprávy o rostoucí zadluženosti ČR vnímány politiky i širokou veřejností jako něco nepatřičného, co lze vyřešit v budoucnosti a s čím si dnes není třeba lámat hlavu.

Přitom právě v období, kdy se ekonomice daří, by měl být cílem vlády rozpočet přebytkový, který by umožňoval snížení státního dluhu vytvořeného deficitními rozpočty z dob recese. Důsledkem rozhazovačné rozpočtové politiky českých vlád z minulých deseti let je rostoucí státní dluh. Posuďte sami - v roce 1993 dlužila ČR cca stošedesát miliard korun, v současnosti je to již více než bilion - a z těchto dluhů je třeba platit úroky. Více o tomto tématu se dočtete v článku s názvem Státní rozpočet – rostoucí zadluženost i úroky.


Recese odhalila problémy rozpočtu v plné nahotě


Byl to tedy až nástup hospodářské recese, který v plné nahotě odhalil, v jak špatném stavu se vlastně české veřejné finance nacházejí. Z deficitního rozpočtu se tak náhle stalo nosné téma, které se dostalo na první stránky a do hlavních vysílacích časů takřka všech medií. Díky tomu najednou pocítil potřebu se k rozpočtu a jeho deficitu vyjádřit snad každý český politik.

S více méně kompromisním a rychlým řešením však musel na poslední chvíli přijít až úřednický kabinet. A nutno říci, že většina naší politické scény, která je za současný stav veřejných financí zodpovědná, mu jeho úkol spíše komplikovala, než aby se snažila pomoci. Přitom sestavovat státní rozpočet v době ekonomické recese není právě snadnou a populární záležitostí… Proč? Ekonomika klesá a s ní jdou logicky dolů i rozpočtové příjmy. Logika velí, že spolu s příjmy by tedy  měly více méně podobným tempem klesat i výdaje. Na druhou stranu jsou to právě státní výdaje (ať už směřují kamkoliv – k lidem a především k podnikům), které mohou být oním faktorem, jež pomůže chřadnoucí ekonomiku znovu nastartovat. Najít rozumný kompromis, který by dokázal ušetřit, přitom co nejméně poškodit churavějící ekonomiku a v neposlední řadě se alespoň trochu zalíbit našim rozhádaným politikům (jež pro něj musí zvednout ruku), byl v podstatě nesplnitelný úkol. O to více je potřeba ministru Janotovi složit poklonu, že se mu to víceméně úspěšně povedlo splnit.


Janotův balíček – záplata, nikoliv řešení


Janotův balíček, jakkoliv efektivním způsobem vrací deficit rozpočtu zpět do únosných mezí, není dlouhodobým řešením neutěšeného stavu českých veřejných financí. "Je to v zásadě jenom účetní návrh, jak co možná nejrychleji a nejsnazším způsobem zredukovat deficit," říká na adresu Janotova balíčku analytik Vladimír Pikora. Žádné systémové řešení podle něj vládní návrh nepřináší a rozpočtový deficit řeší jen pro konkrétní rok 2010. "Dlouhodobě zůstane zachována špatná struktura veřejných financí, takže budeme muset ten samý problém řešit opět za rok, a pokud nebude silná vláda, tak zase za dva roky atd.," dodal Pikora.

Nejbolavějším místem rozpočtu a jeho struktury jsou totiž vzhledem ke stavu ekonomiky neúměrně vysoké a především rychle rostoucí  mandatorní výdaje, tedy výdaje zakotvené v zákonech, které musí vláda každoročně vyčlenit například na důchody nebo sociální dávky. Právě v nich bude třeba škrtat. Zůstává však otázkou, zda k těmto nepopulárním opatřením budoucí politická reprezentace najde dostatek odvahy. Pokud ne, budou muset přístí vlády přícházet s obdobou Janotova balíčku každoročně. Proč? Návrat naší ekonomiky k šestiprocentním růstům, na které jsme v minulých letech byli zvyklí bude velice obtížný, ne-li nemožný. Ostatně další, tentokrát opět Janotův, balíček úsporných opatření pro příští rok je již dnes na cestě…

Autor článku

Michal Ruml  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU