Podobně jako ostatní sektory národního hospodářství prošlo i české zemědělství během uplynulých deseti let rozsáhlou transformací. Změny v zemědělství byly o to náročnější, že spolu s privatizací státního majetku probíhaly i rozsáhlé restituce zemědělského majetku a transformace družstevního sektoru, který před revolucí hospodařil na dvou třetinách zemědělské půdy v ČR.
Vývoj českého zemědělství v devadesátých let lze rozdělit do několika etap podle intenzity transformačních procesů, přístupu agrární politiky a reálného vývoje zemědělské produkce. Do roku 1991 převážně probíhala příprava institucionálních změn a podmínky zemědělského podnikání se zásadním způsobem neměnily.
V letech 1991 až 1993 došlo k rozhodujícím transformačním a strukturálním změnám v zemědělství. Do roku 1997 doznívaly sekundární transformační procesy a agdrární politika se soustředila především na stabilizaci rozměru zemědělství. Od roku 1998 v souvislosti s nástupem levicové vlády byla přijata nová koncepce agrární politiky, přičemž se těžiště politiky přesouvá směrem k přiblížení se Společné zemědělské politice Evropské unie.
České zemědělství je po deseti letech transformace v nezáviděníhodné situaci. Přestože postavení zemědělství v národním hospodářství vyjádřeno podílem na je srovnatelné se situací v EU, finanční podpora na hektar je neskonale nižší - 77 USD/ha v EU. Ochrana vnitřního trhu je křehká, u řady komodit případný konjunkturální výkyv v kterékoliv významné části světového trhu může způsobit ceno
vý kolaps na domácí scéně. Institucionální rámec tržního prostředí v agropotravinářském komplexu je stále nedokonalý a působí proti rozvoji zemědělství. Zemědělství doplácí na nevymahatelnost práva, platební lhůty překračují 3 měsíce, případně se neplatí vůbec. K tomu výrazně přispívá neexistence dlouhodobých smluvních vztahů mezi zemědělci a zpracovateli. Navzdory určitému pokroku v poslední době výrazně chybí schopné marketingové organizace zemědělců, které by usměrňovaly kvantitativní i kvalitativní parametry tržní nabídky. Neschopnost spojit síly zemědělců je primárně důsledkem rivality mezi velkými společnostmi a rodinnými farmami.Úkolem agrární politiky v předstupním období proto musí být odstranění všech výše zmíněných disproporcí. Rezignace na řešení těchto problémů by mohla výrazně znesnadnit naši pozici při vstupu do EU.
Zdroj: HN z 12. 11. 1999



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
