Penzijní připojištění je velice oblíbeným finančním produktem, kterým si mnozí z nás hodlají přilepšit k důchodu. V současné době patří převážná většina penzijních fondů do silných finančních skupin a samy jsou dostatečně kapitálově vybaveny. Rovněž státní dozor prostřednictvím Ministerstva financí a Komise pro cenné papíry je důslednější než v minulosti. Vyhlášení konkursu nebo vytunelování penzijního fondu, jako se stalo v minulosti, jsou tedy pouze velmi teoretickou možností. Dá se tedy říct, že penzijní připojištění jako celek je bezpečná investice.
Z původních 46 penzijních fondů jich dnes už zůstalo jen třináct. Loni došlo ke sloučení Vojenského otevřeného penzijního fondu a Winterthur a vznikl Credit Suisse Life & Pensions. V blízké budoucnosti se očekává ještě spojení dalších dvou penzijních fondů - ČP penzijní fond a PF České pojišťovny, které mají od loňského roku stejného vlastníka. U českých penzijních fondů si dnes spoří již více než 2,6 milionů lidí a fondy celkem spravují více než 63,4 mld. Kč jejich úspor.
Hlavním kritériem, podle kterého jejich klienti posuzují jejich úspěšnost, je schopnost penzijního fondu řádně se postarat o jejich peníze. Jinými slovy, zajímá je, jak dokázaly penzijní fondy jejich prostředky zhodnotit, a tedy jak velký výnos jim každoročně připíší. Penzijní fond má povinnost 5 % z dosaženého zisku převést do rezervního fondu a o využití 10 % zisku rozhoduje valná hromada (například na výplatu dividend akcionářům). Zbylých nejméně 85 % zisku je rozděleno mezi účastníky penzijního připojištění. Výnosy penzijních fondů ovlivňuje především jejich schopnost investovat svěřené prostředky (v rámci zákonem daných omezení), výše nákladů penzijního fondu a také situace na finančním trhu. Výši připsaných výnosů tak ovlivňují i akcionáři penzijního fondu.
Do konce prvního pololetí musejí penzijní fondy jako akciové společnosti svolat valnou hromadu, na které o výnosech rozhodnou. Toto období tedy právě uplynulo a penzijní fondy již oznamují schválenou výši zhodnocení prostředků za loňský rok. Jak to dopadlo odhaluje následující tabulka, ve které si můžete porovnat vzájemně jednotlivé penzijní fondy nejen z hlediska připsaných výnosů od roku 1997, ale také z hlediska počtu aktivních účastníků za první čtvrtletí 2003.
Připsané výnosy a počet aktivních účastníků penzijních fondů
Celkově tedy můžeme konstatovat, že loňský rok byl pro penzijní fondy i jejich účastníky úspěšný (hospodářské výsledky). Až na jeden případ se pohybují připsané výnosy v rozmezí od 3 do 4,6 %, což je vysoko nad roční mírou inflace. Oproti roku 2001 klesla inflace o více jak polovinu, z 4,7 % na 1,8 %. V předcházejících letech se totiž zhodnocení dosahované penzijními fondy příliš nelišilo od inflace a penzijní fondy věří, že i letos se jim podaří zachovat zhodnocení přesahující inflaci.
Penzijní připojištění navíc stát podporuje příspěvkem, který představuje významné zhodnocení vložených prostředků. Díky němu například dosáhlo průměrné zhodnocení včetně státního příspěvku 10,59 % za rok 2001 (dle APF ČR). Obdobné výše by celkové zhodnocení mělo dosáhnout i za rok 2002.
Všechny penzijní fondy působící na našem trhu byly v roce 2002 ziskové a celková výše jejich zisku přesáhla 2,26 mld. Kč. Oproti loňskému roku tak došlo nárůstu zisku o 31 % (loni 1,73 mld. Kč). Příčinou tohoto růstu byl především růst celkového objemu prostředků spravovaných penzijními fondy. A to z loňských 50,4 mld. Kč na aktuálních více jak 63,4 mld. Kč, tj. 26% nárůst. Dynamika obou uváděných veličin je způsobena především příspěvky starších účastníků penzijního připojištění. V roce 2002 totiž přibylo pouze 98 tisíc nových účastníků, tj. 3% z předloňského stavu. Celkem tak ke konci roku 2002 mělo penzijní připojištění uzavřeno cca 2 597 tisíc osob.



Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
