Jak bezpečně pořídit ojeté vozidlo?

04.10.2012 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


Existuje ideální varianta na bezpečný nákup ojetého vozidla, abychom se vyhnuli následným reklamacím a soudním sporům? Ohledně ochrany vašich zájmů při nákupu ojetého vozidla odpovídal v interview Zbyněk Veselý, předseda Sdružení SOVA.

Dobrý den pane Veselý, jste předsedou Sdružení SOVA, mohl byste v krátkosti představit Vaše sdružení našim čtenářům?

Cílem SOVA je pomáhat zákazníkům, kteří si kupují ojetá auta a stávají se oběťmi triků nepoctivých bazarů nebo individuálních dovozců. Chceme radit lidem s konkrétními problémy, a to nejen v Praze, ale po celé České republice. K založení Sdružení na ochranu majitelů automobilů - SOVA jsme se rozhodli v okamžiku, kdy jsme získali osobní neblahé zkušenosti s nákupem nekvalitních ojetých aut, zejména z dovozu. Zjistili jsme, že jsme se v této situaci neocitli zdaleka sami a že situace na českém trhu s ojetými auty je opravdu vážná.

Chceme, aby se v České republice mohla prodávat jen kvalitní, technicky způsobilá a prověřená ojetá auta, jejichž provoz nebude pro řidiče znamenat zbytečný hazard nebo riziko jejich zabavení kvůli nejasnému nebo dokonce kriminálnímu původu. Proto by podle nás měla ojetá auta dovážená do České republiky podléhat přísné kontrole původu, tedy aby k jejich registraci bylo nutné potvrzení o tom, že nejsou kradená, nebyla totálně bouraná, nevázne na nich nesplacený leasing nebo jiný závazek ze zákona (např. zástava) a že byla řádně odhlášena jejich původním majitelem.

Čím si vysvětlujete, že na českém trhu s ojetými vozy je tak vysoké množství vozidel s přetočenými tachometry?

Bohužel zatím není přetočení tachometru ani trestným činem, ani přestupkem. Proto lidé dělají to, co není výslovně zakázáno. Umělé zvýšení ceny vozu přetočením tachometru lze i dnes kvalifikovat při škodě větší než 5000 Kč jako trestný čin podvodu, ale policie není schopná zajistit dostatek důkazů. Doufáme, že se to snad změní, pokud projde novela zákona 56, která již prošla vládou a teď by o ní měli hlasovat poslanci. V zákoně jsou navrhovány vysoké pokuty a také je tam jasně řečeno, že se tachometr přetáčet nesmí. Je však otázka, zda se znění novely ve sněmovně ještě nezmění.

Může i laik zjistit, že tachometr byl přetočen, nebo doporučujete výhradní účast automechanika?

Nejlepší je vyžadovat od prodejce informace o historii vozu, a to včetně historie najetých kilometrů. Pokud prodejce tyto údaje nechce sdělit, pak je na snadě podezření, že s najetými kilometry není něco v pořádku. Samozřejmě je možno i laicky odhadnout, že kilometry nesedí. Například pokud jsou hodně sešlapané pedály, prosezené sedadlo řidiče, oleštěný volant, nebo pokud je příliš nízký průměrný roční nájezd kilometrů. Manipulace se v některých případech dá odhalit i diagnostikou, pokud nebyla provedena zcela profesionálně.

Poskytuje SOVA i nějakou pomoc kupujícímu během nákupu ojetého vozidla?

Již jsme vydali čtyři edice „Příručky pro zájemce o bezpečnou koupi ojetiny“, kde podrobně popisujeme, na co si dát při koupi pozor v rovině identifikátorů vozidla, z hlediska technického stavu, možných právních problémů a při testovací jízdě. Příručku jsme distribuovali na STK a dopravní inspektoráty. Je samozřejmě také k dispozici ke stažení na našich webových stránkách www.sdruzeni-sova.cz.

Jak funguje kniha stížností na stránkách SOVA?

Nejedná se o knihu stížností, ale o formulář, jehož prostřednictvím nám mohou zákazníci, kteří se setkali s problémy po koupi ojetiny, zaslat stížnost na autobazar, případně požádat o radu. Snažíme se pomoci všem, i když některé případy jsou velmi komplikované. Ale často lidé potřebují třeba jen základní informaci o tom, jak postupovat při reklamaci.

Zajišťujete kupujícím ojetých aut právní poradenství?

To zatím nezajišťujeme, nemáme na to kapacity. Pokud by se našel vhodný zdroj financování, určitě bychom takové poradenství poskytovali rádi.

Jak tedy vypadá ideálně bezpečný postup při nákupu ojetého vozidla?

Rozhodně by se zákazníci měli obracet na větší autobazary, které nejsou jen zprostředkovateli prodeje, ale vozy vlastní. U takových prodejců je totiž mnohem snazší vůz v případě problémů reklamovat. Určitě by zákazník měl vyžadovat informace z historie vozidla, včetně kontroly odcizení, leasingu, pravosti VIN kódu, historie najetých kilometrů, zda majitel vozu není v exekuci či na vozidle, pokud bylo dovezeno ze zahraničí, nevázne nezaplacená DPH. Velkou pozornost je třeba věnovat dostatečně dlouhé testovací jízdě, při které je nutno vůz skutečně řídit a vyzkoušet si, jak reaguje na řízení a jak akceleruje. Vůz je nutno si prohlédnout na zvedáku, aby bylo zjevné, zda neprošel nějakou závažnější havárií. Serióznější prodejci nabízejí i možnost zajet s vozidlem do nezávislého servisu na prohlídku a diagnostiku. Určitě je dobré vzít s sebou na výběr vozu také automechanika. A hlavně: nevybírat vůz srdcem a podle ceny, ale s rozumem. Každá ojetina potřebuje po koupi v autobazaru nějaký servis, a je jasné, že čím levnější bude, tím více je možno následně očekávat investic do oprav.

Mohl byste závěrem sdělit kontakt na Vaše sdružení? Pokud si přejete sdělit cokoliv čtenářům, máte prostor.

Vše potřebné zájemci najdou na našem webu www.sdruzeni-sova.cz.

Na závěr bych snad jen rád konstatoval, že koupě ojetého vozu je podle mého názoru značně výhodnější, než vozu nového, který okamžikem opuštění autosalónu ihned ztrácí až 30% hodnoty a do roka ještě více. Na druhou stranu je však samozřejmě koupě ojetiny spojena s určitými riziky, kterým však lze předcházet vhodným výběrem jak samotného auta, tak prodejce. Toho je třeba vybírat tak, aby vždy bylo zaručeno, že vůz bude případně kde reklamovat. Větší bazary již dnes například poskytují celoživotní záruku na právní původ vozidla, případně vracejí peníze, pokud se ukáže, že na vozidle byly stočeny kilometry. Na druhou stranu například individuální dovozci ojetin ze zahraničí často nabízejí vozy se zmanipulovaným stavem tachometru, s pozměněným rokem výroby, po závažných haváriích nebo s nezaplacenou DPH. Jsou v drtivé míře jen zprostředkovateli prodeje, a když chcete vůz reklamovat, narazíte na „bílého koně“, který není k sehnání a skončíte zpravidla s vozem vyžadujícím náročnou opravu či dokonce o vůz můžete přijít, pokud ho zabaví policie jako kradený nebo exekutor jako součást jmění dlužníka v exekuci.

Děkuji za rozhovor,
Zbyněk Drobiš, Finance.cz



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.