Kde se v EU dovoláte svých práv?

22.04.2004 | , Finance.cz
FinTriky


Již za pár dní budeme v EU. Na koho můžete jako občan Evropské unie obrátit v případě, že se vám nebude líbit postup a jednání orgánů EU? Kdo se vás zastane? Kdo vám pomůže problém vyřešit? Kde se obyčejný občan domůže svých práv?

Téma tohoto týdne: Život v Evropské unii

Už příští týden vstoupí Česká republika do Evropské unie a každý z nás bude nejen českým občanem, ale zároveň i občanem evropským. Stále ještě nemáte dostatek informací o EU a trápí vás nezodpovězené otázky v souvislosti se vstupem ČR do EU? Poradíme vám, kde vám podají pomocnou ruku a pomohou vaše nejasnosti objasnit. Kde vám pomohou s vašimi problémy a ochrání vaše práva...

Bezplatná informační linka o EU - 800 200 200

Informační linka byla zřízena Ministerstvem zahraničních věci již 1. října 2001. Na tuto linku se mohou lidé obrátit s jakýmkoli dotazem o Evropské unii a členských státech, o vstupu ČR do EU a v případě odborných dotazů jsou operátoři schopni nasměrovat volajícího na instituce, do jejichž kompetence daný problém spadá. Samotní operátoři ale vaše problémy nevyřeší. Mohou jen pomoci s hledáním odpovědí.

Ochrana občana EU v případě porušení práv

Pokud se občan Evropské unie domnívá, že národní, regionální nebo místní orgány porušily jeho práva nebo že je jakýmkoli způsobem diskriminován, má samozřejmě právo podat stížnost na jednání danému orgánu, který se porušení práva dopustil.
Pokud není občan s výsledkem své stížnosti spokojen, musí se potom obrátit na národní soudy, které mají za povinnost respektovat práva občanů EU a právo Evropských společenství.

Evropský ombudsman
Evropský ombudsman vyšetřuje případy pochybení správy v institucích a orgánech Evropského společenství - Evropská komise, Rada Evropské unie a Evropský parlament (s výjimkou soudní činnosti Soudního dvora). Ombudsman obvykle provádí vyšetřování na základě stížnosti, ale může jej také zahájit z vlastní iniciativy.
Od 1. dubna 2003 vykonává tuto funkci profesor P. Nikiforos Diamandouros, bývalý veřejný ochránce práv v Řecku. Stěžovat si u něj může kterýkoli občan EU nebo fyzická či právnická osoba mající pobyt nebo sídlo společnosti v členském státu EU. Stížnost lze podat poštou, faxem nebo e-mailem.
Zjistí-li ombudsman při svém šetření nesprávnosti, postoupí záležitost dotyčnému orgánu. Ten má pak povinnost sdělit ombudsmanovi do tří měsíců své stanovisko. Ombudsman poté předá svou zprávu Evropskému parlamentu, danému orgánu a zároveň informuje stěžovatele. Jestliže instituce neakceptuje jeho doporučení, může ombudsman podat Evropskému parlamentu mimořádnou zprávu o případu.

Jak kontaktovat ombudsmama?
Adresa:
The European Ombudsman
1, av. du Président Robert Schuman
B.P. 403
F - 67001 Strasbourg Cedex, Francie
Telefon: +33 (0) 388 172 313
Fax: +33 (0) 388 179 062
e-mail: euro-ombudsman@europarl.eu.int
webová stránka: http://www.euro-ombudsman.eu.int

Evropská komie a parlament

Každý občan si může stěžovat také u Evropské komise, která stížnost musí prozkoumat. Pokud dojde Komise k názoru, že k porušení práv skutečně došlo, požádá příslušný členský stát, aby jeho orgány ustaly v porušování práv občanů EU a protiprávní stav napravily v určité lhůtě. Jestliže členská země neuposlechne výzvy Komise nebo nesprávně při nápravě postupuje, může Komise žalovat členský stát EU u Evropského soudního dvora v Lucemburku.

Občané mohou podávat petice u Evropského parlamentu anebo u svého národního parlamentu, který se většinou dotáže Evropské komise nebo Rady Evropské unie na jejich názor. Kontaktovat mohou občané také přímo svého Europoslance.

Zdroj: www.euroskop.cz, www.euro-ombudsman.eu.int

Autor článku

Renata Pražáková  


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: FinTriky