Bude prodej pojištění solidnější?

21.11.2012 | , Finance.cz
POJIŠTĚNÍ


Vláda ve středu schválila novelu zákona 38, podle níž budou muset pojišťovací zprostředkovatelé i prodejci pojistek z pojišťoven skládat odbornou zkoušku. Dlouze vyjednávaná novela tak konečně začne svou pouť legislativním procesem. V zákulisí se však hovoří o dalších změnách, které by novela mohla obsahovat, protože ani tyto podmínky nebudou dostatečné k „pročištění“ trhu.

Zkoušky i registr

Novela zavede nový způsob ověřování odborné způsobilosti prodejců pojištění, kdy zprostředkovatelé i zaměstnanci pojišťoven budou muset složit odbornou zkoušku odborných znalostí a dovedností, které budou zajišťovat zkušebny akreditované Českou národní bankou. Novela také zjednoduší kategorie zprostředkovatelů pojištění ze současných pěti na dvě: samostatné zprostředkovatele a vázané zástupce. Rovněž upravuje procedury registrace i aktualizaci rejstříku pojišťovacích zprostředkovatelů u ČNB.

Čtěte také: Vláda schválila povinné zkoušky pro prodejce pojistek.

Informace klientovi

Inovace pravidel jednání se zákazníkem směřuje k větší transparentnosti, zejména zlepšení informovanosti o osobě zprostředkovatele a hlavně o pojistném produktu, který je klientovi nabízen. Návrh ovšem (zatím) zcela rezignuje na celou oblast úpravy provizí i stornolhůt.

Pojišťovnám se novela nelíbí a stěžují si na zvýšení administrativních povinností spojené se zavedením zákona – podle nich jen zvýší náklady, ale ne ochranu klienta. Podle České asociace pojišťoven návrh novely mění věci, které by měla významným způsobem řešit až upravená evropská směrnice. Ale tato směrnice IMD2 je teprve ve výborech Evropského parlamentu a navíc je značně variantní. Obsahuje třeba i možný úplný zákaz provizního prodeje, jak jej od ledna zavádí Velká Británie i Nizozemsko, tedy nejrozvinutější trhy. Systém dealerů naopak funguje jen v německy mluvících zemích, od kterých jsme jej (bohužel) převzali.

Něco úplně jiného jsou skuteční makléři, kteří ale placené poradenství používají od počátku.

Kudy kam u nás

Zprostředkovatelé naopak považují za pozitiva jak sjednocení podmínek pro zprostředkovatele a zaměstnance pojišťoven, kteří jednají s klienty, tak zjednodušení systému kategorií poradců i zavedení povinné odborné zkoušky. Také ovšem negativně hodnotí zvýšení administrativních povinností.

Někteří považují za zásadní změnu podmínek v oblasti odborných zkoušek a „zpřísnění“ vstupu do oboru. To by mělo zamezit vzniku problémových letadel – pyramid i účelových s.r.o., také zkušeností ze Slovenska ukazují, že se díky tomu snížil počet registrovaných zprostředkovatelů o 30 %.

Provize rozhoduje

Přesto celý obor doslova živí provize za životní pojištění, za které pojišťovny vyplácejí neadekvátně vysoké provize – ty ovšem samozřejmě ve skutečnosti platí klienti. „Poradenství zadarmo“ je tedy jen totálně falešná nabídka a je snad každému jasné, co je velmi často jeho výsledkem.

Ostatně odposlechnutý dialog dvou manažerů MLM poradenské firmy to říká jasně, když si pochvalovali právě tuto verzi novely, která prošla Legislativní radou vlády: „super, provizní jatka pokračujou dál, to bylo přece úplně jasný, že to nedaj, kdo by to za ty love dělal“. (Těmi, kdo „to nedaj“, jsou myšleny pochopitelně pojišťovny).



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: POJIŠTĚNÍ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.