Model
Pro porovnání výhod a nevýhod mezi hypotečním úvěrem a pronájmem použijeme modelovou rodinu. Pražská středostavovská rodina (muž 31 let, pracuje jako IT technik, žena 30 let – poštovní úřednice, 2 děti – 6 a 4 roky), dosud bydlí v 3 + 1 na Jižním městě (87 m2) s celkovým měsíčním nájmem 12 000 Kč. Čistý příjem manželů je 41 000 Kč a naspořeno mají necelých 300 000 Kč. Již několik let uvažují o koupi nového bytu v Praze na hypoteční úvěr, jelikož se obávají dalšího zvyšování nájmu.
Varianta úvěrová
Jako nové rodinné hnízdo si nakonec naše modelová rodina vybrala zrekonstruovaný, ale nezařízený byt 3 + 1 (76 m2) v osobním vlastnictví za konečnou cenu 4 100 000 Kč. Jelikož na nový byt na Praze 6 nemají příliš naspořeno, ale oba dva mají stabilní příjem, získali hypoteční úvěr 4 000 000 Kč s úrokovou sazbou 4,25 % (fixace na 5 let) se splatností 30 let a měsíční splátkou 19 653 Kč. Celkově za úvěr zaplatí necelých 7 milionů Kč.
K tomu je však třeba započítat zařízení domácnosti při nastěhování (cca 100 000 Kč), platby do fondu oprav, náklady na pojištění (cca. 40 tis. Kč), energie a renovace za budoucích 30 let. Celková částka se bude blížit 8 milionům s tím, že splátky musejí být po celou dobu pravidelné a rodina se nesmí dostat do finančních problémů. Riziko vzrůstá s věkem manželů, jelikož pravděpodobně budou splácet až do 60 let věku.
Nájemní varianta
V tomto případě si rodina uvědomila, že riziko a finanční vydání by bylo příliš vysoké a zůstala ve starém bytě. Za 30 let se výše nájemného zvyšovala vždy o 5 % každé dva roky, což znamená, že za stejné období rodina zaplatila zhruba 6 000 000 Kč. Tento způsob je bezpečnější, jelikož v případě finančních potíží se rodina může přestěhovat do levnějšího nájmu.
Na druhou stranu nelze vždy predikovat cenu nájemného a tak se konečná částka může výrazně lišit. Netřeba snad dodávat, že všechny zaplacené peníze jdou majiteli bytu a ani po postupném zaplacení 6 milionů se byt nestane vaším majetkem. Co z toho vyplývá? Všechno v klidu promyslete, zhodnoťte rizika a hlavně si to pořádně spočítejte.



Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
