Ostrov se vrací k autobusům

02.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Obrat hospodaření ze ztráty do zisku a návrat na trh s autobusy - tak vypadá aktuální letošní situace u největšího světového výrobce trolejbusů, společnosti Škoda Ostrov

Obrat hospodaření ze ztráty do zisku a návrat na trh s autobusy - tak vypadá aktuální letošní situace u největšího světového výrobce trolejbusů, společnosti Škoda Ostrov.

FIRMA MÁ LETOS 30 MILIONŮ ZISKU

Firma dosáhla v

letošním prvním pololetí zisku 30,7 milionu korun při tržbách 516 milionů. "Ve stejném období loňského roku byly tržby zhruba třikrát menší než letos a firma tehdy vykázala ztrátu 3,6 milionu korun," uvedl ředitel Škody Ostrov Tomáš Navrátil. Firma je dcerou plzeňské společnosti Škoda Holding. "Škoda Ostrov má kvalitní postavení na trhu a dobré předpoklady pro další růst," ocenil analytik Atlantik FT Roman Cenek.

PODNIK MÁ OPĚT ZAKÁZKY NA AUTOBUSY

Ostrovský podnik v současné době rozšiřuje výrobní záběr - firma se totiž po dvou letech, kdy vyráběla pouze trolejbusy, dokázala znovu vrátit na autobusový trh. "Získali jsme zakázku na výrobu deseti autobusů pro dopravní podnik města Plzně v hodnotě více než padesát milionů," řekl Navrátil. Škoda autobusy ne

vyráběla dva roky. "Firma v minulosti ztratila postavení na trhu kvůli nedostatečné kvalitě autobusů a neschopnosti reagovat na požadavky odběratelů," řekl Navrátil. "Český trh může pojmout na 120 autobusů ročně. Chceme se stát i díky vstřícné cenové politice dvojkou na trhu za Karosou," řekl Navrátil.

SPOLEČNOST PROŠLA RESTRUKTURALIZACÍ

Ostrovská firma, která se loni potýkala s nedostatkem peněz na financování výroby, prošla v posledních měsících pod vedením nového managementu tvrdou restrukturalizací, při níž například propustila téměř 200 z původních 970 zaměstnanců. "Podařilo se dosáhnout výrazného zrychlení obrátky oběžných aktiv, domohli jsme se téměř poloviny z 90 milionů nedobytných pohledávek a výrazně jsme snížili vstupní náklady," vysvětlil ně

které příčiny obratu v hospodaření firmy Navrátil a dodal, že přidaná hodnota na jednoho zaměstnance a rok se tak letos zvýší z loňských 170 tisíc na 540 tisíc korun.

ROSTE I VÝROBA TROLEJBUSŮ

Škoda Ostrov vyrobila v letošním prvním pololetí 64 trolejbu

sů proti 23 vozidlům ve stejném období loni. "Klíčovým kontraktem pro firmu byla dodávka 46 trolejbusů pro Turkmenistán v rámci tendru Světové banky - tuto zakázku jsme navíc financovali bez bankovního úvěru z volných prostředků firmy. Objem zakázky přitom představuje zhruba 300 milionů korun," řekl Navrátil.

ŠKODA CHCE LETOS ZDVOJNÁSOBIT TRŽBY

Škoda Ostrov podle nakontrahovaných zakázek hodlá letos dosáhnout tržeb 1,358 miliardy korun, což je dvakrát více než v loňském roce. Čistý zisk by měl činit podle konzervativních výhledů 50 milionů korun proti ztrátě 280 milionů minulý rok. Největší letošní zakázkou je výroba skeletů trolejbusů a jejich elektrovýzbroje pro americké San Francisco v hodnotě 48 milionů dolarů," řekl Navrátil. Právě kvůli této zakáz

ce musí ostrovská firma přijmout 40 nových pracovníků. Od září, kdy začne podnik vyrábět pravidelně 18 trolejbusů měsíčně, pojede produkce na tři směny. Firma letos rovněž vyhrála tendr na výrobu stovky trolejbusů pro uzbecký Taškent. "Financování zakázky za 660 milionů korun nabídly Uzbekistánu čtyři zahraniční banky. Nyní stojíme před podpisem kontraktu," řekl Tomáš Navrátil.

Zdroj: MF Dnes z 02. 08. 2000

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU