Statistika automobilového trhu

02.05.2005 | , Flotila
Auto 2006


perex-img Zdroj: Finance.cz

Podle Českého statistického úřadu, vývoj ekonomiky v roce 2004 navazoval na pozitivní tendence roku 2003 za příznivějších vnějších podmínek po vstupu ČR do EU a po oživení evropské ekonomiky.

Vliv měl rovněž pohyb světových cen ropy a kovů. Podařilo se dosáhnout většího vzájemného souladu než v roce 2003 mezi růstem HDP, mírou vnější a vnitřní (ne)rovnováhy, změnami nezaměstnanosti a pohybem hladiny spotřebitelských cen.
Průmysl v roce 2004 pokračoval ve výrazném růstu a navázal tak na trend z předchozích let. Zvýšila se průmyslová produkce, tržby i přímý vývoz průmyslových podniků. Zvýšila se rovněž produktivita práce i průměrné nominální mzdy.

Prodej automobilů
Podle údajů Sdružení automobilového průmyslu v průběhu ledna až prosince 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 123 579 ks nových osobních automobilů (kategorie M1). Oproti roku 2003 je to o 14,68 % (tj. o 21 270 ks) méně. Ojetých osobních automobilů (kategorie M1) bylo za minulý rok poprvé zaregistrováno celkem 121 852 ks. Jedná se v podstatě o ojetá vozidla dovezená do ČR. Oproti roku 2003 byl tedy zaznamenán nárůst prvních registrací ojetých osobních automobilů o 5,14 % (to je o 5 958 vozů). V  souhrnu za leden až červenec 2004 byl přitom ještě evidován pokles prvních registrací ojetin z dovozu o více než 3 %. Je možno konstatovat, že vstup České republiky do EU měl na dovoz ojetých vozidel do ČR zřejmý vliv. Podíl prvních registrací ojetých osobních automobilů na celkových registracích osobních automobilů v ČR dosáhl za rok 2004 hodnoty 49,65 %, přičemž však v jednotlivých měsících od června (s výjimkou prosince) přesahoval 50 %. Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých osobních automobilů (tedy ojetých z dovozu) činí 6,81 roku.

V roce 2004 bylo v ČR poprvé zaregistrováno celkem 28 030 ks nových vozidel kategorie N1, což oproti roku 2003 představuje nárůst o 52,49 %. Relativně vysoký počet prvních registrací v této kategorii vozidel byl zaznamenán v posledních dvou měsících roku 2004.

Do konce prosince 2004 bylo poprvé zaregistrováno 6 540 ks ojetých malých užitkových vozidel kategorie N1, což je o 72 ks (o 1,11 %) více než v roce 2003. Průměrný věk poprvé registrovaných ojetých malých užitkových automobilů (tedy ojetých z dovozu) činí 4,89 roku.

Z údajů domácích výrobců vyplynulo, že v roce 2004 bylo na území České republiky v souhrnu vyrobeno 452 844 ks silničních vozidel. Je to o 1,63 % více než v roce  2003, kdy produkce vozidel dosáhla 445 587 ks. K růstu produkce přitom došlo u výroby autobusů (+ 11,09 %), přípojných vozidel kat. O3 a O4 (+ 59,58 %) a mírný nárůst (o 1,55 %) byl podchycen u výroby osobních automobilů. U ostatních kategorií vozidel však došlo k poklesu výroby oproti roku 2003 a to u malých užitkových vozidel o 14,22 %, u motocyklů a mopedů o 18,31 % a u nákladních vozů o 5,46 %.

Leasingový trh
Dle uvedených statistik ČLFA za minulý rok můžeme konstatovat, že je v České republice vysoký stupeň koncentrace leasingového trhu a stále se tento trend prohlubuje. Pět nejsilnějších leasingových společností zabírá nyní 46,9 % celkového podílu na našem trhu a podíl prvních patnácti společností nyní dosahuje dokonce 87,3 %. ČR také zaujímá v rámci celé Evropy i nadále 11.–12. místo.

V České republice je v tuto chvíli 78 leasingových společností. V minulém roce největší objem uzavřených obchodů (13 752 mil. Kč) měla společnost ČSOB Leasing. Na druhé místo se zařadil CAC Leasing (13 514 mil. Kč) a na třetí ŠkoFIN (9 938 mil. Kč).

Celková hodnota leasovaných movitých věcí v minulém roce činila v ČR 99,5 mld. Kč, což znamená nepatrný nárůst za rok 2003 (99,3 mil. Kč), a to o 2,75 %. Účetní hodnota těchto věcí tak dosáhla (po odpisech za rok 2004) 180 mld.
Již čtvrtý rok v řadě se udržuje podíl leasingu osobních aut pod 50procentní hranicí a v loňském roce dále poklesl. Podíl leasingu osobních a užitkových aut dosáhl v r. 2004 47,3 %, nákladních vozů a autobusů 26 %.
V minulém roce trh zaznamenal nárůst podílu nových osobních aut na celkovém objemu leasingu osobních vozidel na 82 % (celkový prodej 122 651 ks, 45 719 mil. Kč).

Podíl operativního leasingu na celkových leasingových objemech za rok 2004 se velmi zvýšil: 2001 – 4,5 %, 2002 – 4,25 %, 2003 – 4,63 %, 2004 – 8 %. Pořadí největších leasingových společností podle objemu operativního leasingu: LeasePlan ČR, s.r.o. (2430 mil. Kč), Business Lease, s.r.o. (949 mil. Kč), ALD Automotive s.r.o. (686 mil. Kč).

Likvidace autovraků
Podle ředitele Sdružení automobilového průmyslu Antonína Šípka, automobilky registrují pouze minimální zájem o možnost bezplatné likvidace autovraků vyrobených od druhé poloviny roku 2002. Výrobci a dovozci od doby účinnosti nového zákona o odpadech přijali jen několik desítek vozů. Jde většinou o vozy zničené při haváriích. Jejich větší část však stále končí na vrakovištích.

Podle zákona a prováděcí vyhlášky musejí výrobci bezplatně přijmout k ekologické likvidaci všechny vozy vyrobené po 1. červenci 2002. Od roku 2007 pak budou muset přijímat všechny osobní a lehké užitkové vozy bez ohledu na datum výroby. Letos přitom musejí auto recyklovat z 85 procent a v příštím roce z 95 procent. Potvrzení o likvidaci vozu musí motorista předložit při žádosti o trvalé vyřazení auta z evidence. Důvodem toho, že systém dosud nefunguje, může být i pozdní vydání prováděcí vyhlášky, která spatřila světlo světa až letos v lednu, tedy tři čtvrtě roku po účinnosti normy.
Podle Šípka to vypadá tak, že autovrak nebo jeho části se prodávají do sběrných surovin, rozebírají na náhradní díly či předávají na vrakoviště, která nemusejí splňovat nové podmínky. Často lidé ani vozidlo neodhlásí a doklady i registrační značku prodají pro jiné vozidlo obdobného typu.

V roce 2007 by měli výrobci přijímat k likvidaci všechna vozidla své značky, která byla poprvé uvedena na trh v ČR. Je ale otázkou, jak stát zajistí likvidaci zhruba 1,3 milionu ojetin, které se do ČR dovezly po roce 1990.

Nejpopulárnější tankovací stanice
Podle výsledků průzkumu společnosti GfK a Incoma Research nejvíc řidičů navštěvuje tankovací stanice Benzina. O druhou až třetí pozici, nejpopulárnějších firem u řidičů, se dělí Agip s Aralem. Benzina vede v Česku i počtem jednotlivých čerpacích stanic. Z celkového počtu, převyšujícího dva tisíce, jich provozuje tři sta pět. Pořadí podle počtu pump se v této studii shoduje s pořadím návštěvnosti i v případě společností Shell a OMV, kterým v obou případech patří čtvrté až páté místo. Právě OMV a následně i Shell a pak i další firmy přispěly v posledních dvou měsících loňského roku k oživení poptávky, když v době rostoucích cen radikálně snížily své marže, a tedy i maloobchodní ceny pohonných hmot.

Největší zpracovatel ropy
Česká rafinérská je největším zpracovatelem ropy a výrobcem ropných produktů v České republice. Česká rafinérská v roce 2004 zpracovala přes šest milionů tun ropy, což je víc než v roce 2003. V porovnání s předchozím rokem vyrobila více surovin pro petrochemický průmysl. Produkce finálních výrobků se snížila, s výjimkou leteckých pohonných hmot, lehkých topných olejů a asfaltů, jejichž výroba vzrostla. Ve finančním hospodaření společnost podle neauditovaných výsledků dosáhla v roce 2004 zisku před zdaněním ve výši 37 milionů korun. Od října loňského roku díky tomuto projektu Česká rafinérská dodává výhradně nízkosirná motorová paliva s obsahem síry do 50 ppm (miligramů na kilogram). Reagovala tím na předpisy Evropské unie transponované do české legislativy, podle nichž se od začátku letošního roku mohou na jejím území prodávat pouze pohonné hmoty s tímto sníženým obsahem síry. Dosud platné normy stanovovaly obsah síry u autobenzinů na 150 ppm a u motorové nafty na 350 ppm. U části výroby Česká rafinérská již nyní splňuje evropské normy připravované pro rok 2009, které maximální obsah síry určují na 10 ppm, a dodává v omezeném množství na trh i tuto kvalitu.

Autor článku

 

Články ze sekce: Auto 2006