Nejvyšší nárůst vykázal prodej letenek, čímž se český internet přiblížil světovým trendům. Silný růst tržeb zaznamenaly v prvních třech měsících letošního roku v meziročním srovnání největší české internetové obchody. Zatímco za leden až březen 1999 vykázaly obrat 4,5 miliónu korun, letos ve stejném období již 27,5 miliónu. Vyplývá to z průzkumu Deloitte & Touche, který včera HN poskytl zástupce této poradenské firmy Jiří Donát.
V loňském roce táhl obrat internetových obchodů zejména prodej velkých elektrospotřebičů následovaný knihami a hudebními nosiči, letos jsou na prvním místě služby a tento trend bude zřejmě pokračovat i v budoucnu. Nejvyšší podíl na obchodech vykázal prodej letenek, čímž se český elektronický obchod přiblížil sortimentu vyspělých zemí. "Zvláště pro mladé lidi, kteří jsou zvyklí s internetem pracovat, je to velmi oblíbený způsob nákupu," konstatoval Jan Barták, šéf prodeje a marketingu firmy GTS International, která se special
izuje na prodej letenek studentům.Po již zmíněných nákupech letenek (s podílem na obratu téměř čtvrtinovým) na tržbách internetových obchodníků nejvíce participoval s 19,5procentním podílem prodej bílého zboží a dále prodej knih (11,5 procenta) a videonahrávek včetně DVD nosičů (9,0 procenta).
Kromě prodejů letenek je další velmi využívanou službou prodej květin včetně jejich doručení příjemci. Tu navíc mohou využívat i zahraniční zákazníci, kteří potřebují například ze Spojených států poslat květiny českému příjemci a chtějí za to přitom platit české ceny, vysvětlil Donát. V tomto případě zde sehrává pozitivní roli globálnost internetu. Některé služby však podle něj stále citelně chybí, například hotelové rezervace, možnost rezervace nákupu vstupenek do
kin a na kulturní akce a obecně prodej různých informací.Průzkum Deloitte & Touche sleduje obrat tzv. čistých elektronických obchodů, které prodávají výhradně prostřednictvím své internetové prezentace, případně kde tvoří internetový prodej hlavní prodejní kanál. "Na rozdíl od klasického podnikání, kde je zapotřebí budovat trh měsíce a roky, v internetovém prostředí může získat nová služba dominanci na trhu během řádově týdnů," shrnul Donát. Přesně to se podle jeho mínění odehrálo na českém internetu v pr
vních třech měsících roku 2000. Spodní hranice celoročního obratu českých čistě elektronických obchodů pro rok 2000 je podle odhadů Deloitte & Touche 237 miliónů Kč.Zdroj: HN z 26. 4. 2000