Firmy se bojí, že je zvyšování cen pohonných hmot pošle do ztráty. Vysoká konkurence a stále nízká domácí poptávka nedovolují podnikům reagovat zvyšováním cen svých výrobků podle toho, jak se do jejich nákladů promítá zdražování pohonných hmot.
Firmy zatím se zdražením vyčkávají
Většina oslovených společností z průmyslu a stavebnictví s okamžitým zdražením nepočítá. Připouští, že k němu musí dojít, vzhledem k vysoké konkurenci si však netroufají
odhadnout, kdy k němu dojde a v jaké výši. Se značnou nelibostí nesou zdražování benzínu především stavební společnosti, které kvůli ostrému konkurenčnímu prostředí již pracují na hranici ziskovosti. Podle nich již není na trhu prostor pro velké zdražení stavebních prací. Potvrdil to člen představenstva Svazu podnikatelů ve stavebnictví Miroslav Králík. "Nelze zatím odhadnout, o kolik porostou ceny stavebních prací. Nejvíc to bude u stavby komunikací, kde se nejvíce z oboru používají stavební stroje," řekl. Podle něj cenový vývoj pohonných hmot ohrozí další rozvoj celého odvětví. "Stavební firmy již nemají žádné rezervy, z kterých by nárůst cen pokryly, ty jim již před časem odčerpaly stát a finanční ústavy. Nastalá situace může být předzvěstí krachu dalších stavebních firem," dodal Králík.Na vývoj na trhu s benzínem zatím nebude reagovat zdražením většina tuzemských pivovarů. Především proto, že již před několika týdny oznámily připravované zdražení a náklady spojené s nákupem pohonných hmot se promítnou do ceny piva s delším časovým zpožděním. "Budeme se s tím muset vyrovnat. Již jsme si zvykli na to, že se zdražuje všude kolem nás," řekl tiskový mluvčí Plzeňského Prazdroje Jaroslav Pomp. Podle něj je nutné najít rezervy uvnitř firmy a nárůst cen pohonný
ch hmot pokrýt z vlastních zdrojů. Představitelé přepravních, leteckých a dopravních firem zatím nechtějí krok distributorů pohonných hmot komentovat.Rozpočet může vydělat
Zdražení benzínu se však s největší pravděpodobností příznivě promítne do příjmu státního rozpočtu. Nárůst se promítne především do příjmů z daně z přidané hodnoty. Podle Moniky Procházkové z Patria Finance se od začátku roku ceny benzínu zvýšily o více než 10 procent, příjmy z DPH u benzínu by se tak mohly zvýšit přibližně o 2,5 proce
nta.Příznivý vliv bude mít i zvyšování spotřeby benzínu. Objem tržeb z prodeje pohonných hmot se v běžných cenách z důvodu nárůstu cen zvýšil v prvním čtvrtletí proti stejnému období minulého roku o zhruba 40 procent, upozornil analytik České spořitelny Marek Ratkovský. "Cena pohonných hmot jejich spotřebu skoro neovlivňuje. Prudký nárůst zahraničního obchodu naopak pomáhá zvyšovat jejich spotřebu," dodal. Vyšší příjmy pak díky tomu rozpočet získá i z daně z příjmu právnických osob.
Na spotřební dani z uhlovodíkových paliv a maziv se v roce 1999 vybralo 46,97 miliardy korun. V porovnání s rokem předchozím tyto příjmy vzrostly o 4 miliardy Kč. Na celkovém výnosu spotřebních daní se daň z pohonných hmot podílí 64 procenty.
Mírně negativní vliv však může mít na rozpočet snižování zisků firem. Největší problémy mají zatím dopravci. Ti sice mají dostatek zakázek, vysoká konkurence jim však nedovoluje zvyšovat ceny stejně rychle, jak se zdražuje benzín a nafta. "Jejich zisky jsou nižší, než by byly při ceně ben
zínů například někde kolem 25 Kč/litr," uvedl Ratkovský. Dodal však, že snížení výnosu pro státní pokladnu je obtížně kvantifikovatelné a závisí na příliš mnoha faktorech.Zdroj: HN z 19. 5. 2000