Státní podpora usnadnila českým podnikatelům účast na průmyslovém veletrhu v Budapešti, a tím i expanzi na maďarský trh Maďarskému hospodářství vládnou filiálky nadnárodních a dalších zahraničních společností, potvrdil letošní ročník mezinárodního průmyslového veletrhu Industria. Na jeho deseti dílčích akcích se v komorním prostředí budapešťského výstaviště představilo minulý týden přímo 819 a v zastoupení dalších 494 firem, které si pronajaly celkem 24 6
07 metrů čtverečních ploch. Počet vystavovatelů i rozloha stánků se oproti loňskému ročníku mírně zvýšily, zvětšily se také plochy tuzemských expozic, zatímco zahraniční stagnovaly.Relativně malý trh dnes nabízí velké příležitosti
"Vše potvrzuje, že maďarské hospodářství prudce roste a přizpůsobuje se požadavkům světového trhu," řekla HN ředitelka Industrie Judit Tóthová. Rozsáhlé místo zaujímají národní expozice, které pro své firmy zřídily na celkem 2000 m2 Česká republika, Francie, Polsko, Rumunsko, če
stný host Velká Británie a německé spolkové země Bavorsko, Porýní-Falcko, Sársko a Sasko. Rozhodující dění se však soustředilo do pavilónů s dílčími specializovanými oborovými akcemi. Novinkou byly logistika a fluidní technika. "Vytvořili jsme skutečné fórum pro představitele průmyslu, kteří potřebné informace a kontakty mohou získávat i během doprovodných akcí. Dále jsme zjednodušili systém udělování veletržních velkých cen," dodala Tóthová.Tuzemské firmy tvoří nadále hlavní část seznamu vystavovatelů. Na rozdíl od ještě nedávné minulosti však převládají transformované společnosti s těsnými, v první řadě dodavatelskými vazbami na vyspělé výrobce doma i v zahraničí. Spolupráce s nimi tak zásadně mění pohled na maďarský trh, jehož deset miliónů zákazníků by
za jiných okolností příliš netáhlo a který se dnes po letech diety začíná také oživovat.Hledají se hlavně zástupci
České firmy dělají v Maďarsku a s Maďarskem slušné obchody (viz tabulku), byť potenciál obchodní výměny, jak neustále tvrdí náš obchodní rada Milan Šimko, činí nejméně miliardu dolarů. Postupně se překonává, jak ukázala i letošní Industria, dřívější převládající despekt vůči zboží z druhé země a nemírný respekt vůči renomovaným značkám. Stále těsnější začleňování národních ekonomik do světov
ého hospodářství vyrovnává kvalitativní rozdíly, místní hlavně nákladové výhody přitom podstatně snižují konečnou cenu.Celkem tři desítky zúčastněných českých firem rozdělil šéf naší účasti Karel Štekl z Ministerstva průmyslu a obchodu do tří skupin: "Nejméně je těch, kdo hledají první kontakty a nemají představu, kam vlastně přicházejí. S velkou nadějí jen čekají, kdo si jejich stánek přijde prohlédnout. Další dvě skupiny jsou přibližně stejně velké. První na základě předem vytypovaných okruhů hledají zá
stupce nebo obchodní partnery, druzí přijíždějí do Budapešti opakovaně a zástupce už mají."Všem vystavování na Industrii usnadňuje státní podpora dosahující podle velikosti zúčastněné firmy 50 nebo 90 procent nákladů na výstavní plochu (nejvýše 100 tisíc Kč). Při ceně 200 švýcarských franků za čtvereční metr plochy (desetitisíce korun stojí pak postavení stánku a pobyt firemních představitelů v Budapešti) je to nezanedbatelná pomoc. Potvrdil to i Bohuslav Stejskal z českobudějovické společnosti EGE dodáva
jící do Maďarska zhášecí tlumivky pro rozvodny VN i Radomír Šenk z modřické společnosti Enetex-Tep snažící se expandovat na maďarský trh likvidačními jednotkami od plynů z chemických technologií.Zvoní veletrhům hrana?
Industria, druhý největší veletrh v programu společnosti Hungexpo, může těžit zejména z kompaktnosti výstaviště a blízkosti perspektivních balkánských trhů. To se nezmění ani po privatizaci Hungexpa, která se podle Judity Tóthové poněkud zdržela, což komplikuje přípravu a realizaci rozvojový
ch plánů. Počítat se v nich navíc musí i s nástupem informačních technologií. Přesto odborníci nevěří, že by virtuální veletrh mohl ohrozit reálný. "V obchodu budou i nadále hrát významnou roli osobní kontakty. Veletrh pro ně nabízí dostatek prostoru i klid a možnost plně se soustředit na jednání," shodují se Karel Štekl i organizátor české účasti Jaroslav Pluhař, ředitel olomoucké reklamní agentury REA.Zdroj: HN z 30. 05. 2000