Internet pomáhá při daňových povinnostech

03.01.2006 | , Finance.cz
DANĚ


Dovolím si tvrdit, že jsou daně nejméně oblíbenou finanční oblasti pro běžného občana. Přesto jsou prostředky, které nám ji zpříjemňují. Jednou z nich je i Internet. Využívejte toho naplno.

Už máme první dny nového roku úspěšně za sebou. Po procitnutí ze silvestrovských oslav se většinou zamýšlíme nad tím, co vše nás bude pravděpodobně v roce 2006 čekat. Někdo si pořídí nové bydlení, někdo jiný se rozhodne změnit práci, jiní se těší na přírůstek do rodiny... Jedna věc je však společná pro všechny – i letos nás neminou daňové povinnosti.

Tento, pro každého daňového poplatníka, nepříjemný úkol se naštěstí každý rok trochu zjednodušuje. Už jsou pryč doby, kdy jsme museli kvůli každému přiznání navštívit několikrát místně příslušný finanční úřad. Díky nerozsáhlejší světové síti můžeme z pohodlí domova vyplňovat formuláře, které nám navíc pomůžou i s výpočty.

Už koncem minulého roku vydalo Ministerstvo financí databázi daňových tiskopisů platných pro rok 2006. Jedná se celkem o 45 nových formulářů. Prozatím si je můžeme pouze stáhnout ve formátu PDF, který umožňuje prohlížení a následné vytisknutí tiskopisu.

Během prvních měsíců se však zajisté dočkáme i formulářů převedených do formátu MS Excel, který umožňuje vkládání vzorečků. Do předpřipravených formulářů pak stačí zadat jednotlivé údaje a většina částek se dopočítá sama. Tyto formuláře nabízejí ke stažení různé finanční portály. "Daňové formuláře, které si mohou naši čtenáři zdarma stáhnout, jsou rok od roku populárnější. Za celý rok 2005 si jich čtenáři stáhli několik desítek tisíc", uvedl Pavel Nesejt z finančního serveru Finance.cz.

Kromě samotných formulářů na těchto specializovaných serverech se dozvíte spoustu užitečných informací ohledně daňové problematiky včetně kalkulátorů nebo daňového poradenství. "Naše daňová poradna patří k unikátním projektům. Pro ilustraci lze uvést jediné číslo, v březnu 2005 odpověděl zdarma náš specialista 916 dotazů," doplnil Pavel Nesejt.

O největší novinku loňského roku ohledně podávání daňových přiznání se postaralo Ministerstvo financí, které 4. března do ostrého provozu spustilo elektronické podávání přiznání. Aplikace EPO je zajisté velkým průlomem, ale stále ještě má některé dětské nemoci. Pro  bližší informace o aplikaci můžeme využít „Úvodní seznámení“, pro technicky zdatnější uživatele bude přínosnější „Podrobná dokumentace“, ve které se dozvíme vše o bezpečnosti dat, provozních podmínkách nebo mnohé další užitečné informace.

Základním kamenem úrazu je moc odborné pojetí samotné aplikace. Pro běžného uživatele počítače je většinou nepřekonatelnou překážku nastavení všech systémových požadavků. Pokud k tomu připočteme neustále vyskakující varovná okna v angličtině, problém je na světě. Můžeme si sice zobrazit nápovědu, ale vzhledem k zvolenému stylu psaní, se u druhého řádku ztrácíme a nevíme „co tím autor chtěl vzkázat“.

V případě, že překonáme počáteční technické potíže, zjistíme tu dobrou stránku aplikace. Jedná se o přehledný formulář, který zjednoduší výpočty. Výbornou vlastností je tzv. protokol chyb. Ten v písemnosti zobrazuje výsledek kontrol tak, jak budou provedeny na finančním úřadě správcem. Pokud se v protokolu nacházejí kritické chyby, znamená to zásadní nesoulad souboru s předepsanou uvedenou strukturou a jsou nepřijatelné, to znamená, že soubor nemůže být na finančním úřadu zpracován. Ostatní chyby znamenají, že písemnost bude na finanční úřad přijata, ale je pravděpodobné, že nebude považována za správnou a úplnou. Pokud se v souboru nacházejí chyby podání, znamená to, že soubor nemohl být z nějakého důvodu odeslán elektronicky prostřednictvím internetové sítě.

Samotné podání může probíhat třemi způsoby. Při elektronickém podání buď přímo odešleme soubor z prohlížeče na Daňový portál Ministerstva financí, který již zajistí doručení na příslušný finanční úřad, nebo jej doručíme na příslušný finanční úřad na technickém nosiči dat. V obou případech můžeme poslat soubor opatřený vašim zaručeným elektronickým podpisem (musíte vlastnit kvalifikovaný certifikát) nebo nepodepsaný soubor. Aby mohl finanční úřad zkontrolovat nepodepsaný soubor, musíte na úřad doručit takzvaný e-tiskopis, který aplikace připraví a kde stvrdíte svým podpisem platnost souboru. Třetím způsobem je klasické listinné podání, kdy vyplnění a zkontrolovaný tiskopis vytisknete a doručíte běžným způsobem na finanční úřad.

Jak z výše uvedeného vyplývá, pokud nevlastníme elektronický podpis, cesta na finanční úřad nás stále ještě nemine. Přesto lze tvrdit, že jsme na dobré cestě a že snad brzy budeme plně využívat všech výhod, které nám Internet dokáže poskytnout.



Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 0
Hlasováno: 0 krát

Články ze sekce: DANĚ



Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb vyjadřujete souhlas s naším používáním souborů cookie.