Muž mezi jedenadvaceti a devětadvaceti lety, který do počítačové sítě vstupuje nejčastěji na náklady svého zaměstnavatele - tak vidí statistika typického českého uživatele internetu. Ten s počítačem zapojeným do sítě sleduje nejvíce zpravodajství a novinky, výrazně mu také internet pomáhá při získávání informací o různých firmách. Podle průzkumu, který mezi českými uživateli provedla poradenská společnost Deloitte&Touche s marketingovou agenturou Ma
rkent, jej při práci v počítačové síti nejvíce trápí pomalé načítání informací a vysoké poplatky za připojení. Do stavu obvyklého v internetově vyspělých zemích tak má české prostředí ještě daleko.Například podíl žen na celkovém počtu uživatelů, který slouží jako jedno z měřítek využití širšími vrstvami populace, dosahuje v tuzemsku 36 procent. Naproti tomu ve Spojených státech mají již uživatelky nadpoloviční většinu a během dvou let by měly nad mužskými protějšky převažovat v poměru 3:2. Celosvětová situ
ace kopíruje americký vývoj - podle společnosti Media Metrix reprezentují ženy 48 procent všech uživatelů. Přesila českých mužů se odráží rovněž v okruhu služeb, které jsou využívány nejvíce. Tuzemským uživatelům slouží internet především jako rychlý zdroj informací - aktuální zprávy sleduje sedmdesát procent z nich, přes polovinu zajímá ekonomika. "Z hlediska obsahu dominují na českém internetu ženy nad muži ve vyhledávání kulturních akcí, informací o cestování a rovněž častěji hledají na internetu zaměstnání.V USA ženy nejvíce navštěvují virtuální hračkářství, specializované ženské portály a stránky věnované zdraví. Oproti tomu jen malý zájem projevují americké ženy o technické kategorie, finanční informace, sport a zprávy," popisuje hlavní rozdíly Jiří Donát z pražské pobočky Deloitte&Touche. Převaha žen mezi uživateli v USA má prozaický důvod - nabídka připojení za paušální měsíční poplatek umožnila masové rozšíření internetu do domácností, kde sílí jeho využití k zábavě a nákupům. "Ženy vždy prováděly 8
0 procent nákupů domácností. Jak se stále více obchodů přesouvá na síť, míří tímto směrem i zájem žen," uvedl šéf výzkumné firmy PeopleSupport Lance Rosenzweig. Domov označilo za nejčastější místo přístupu do internetu 69 procent Američanů, ale pouhých 15 procent Čechů.Nadpoloviční většina českých uživatelů využívá nejvíce internet v zaměstnání. "Z domova se v tuzemsku připojují většinou domácnosti v nejvyšší příjmové kategorii, tedy s celkovým příjmem nad 50 tisíc měsíčně. Vysoké poplatky za připojení uvedlo jako největší problém při používání internetu 49 procent dotázaných. Dá se tedy říci, že možnost přistupovat k internetu z domova je v České republice stále ještě chápána jako luxus," píše se ve studii Deloitte&Touche a Markentu. Ještě častěji než na v
ysoké poplatky si tuzemští internetoví fandové stěžují na pomalé načítání informací. Spolu s drahým připojením má tento problém vliv i na strukturu využívaných služeb. Například jen třináct procent českých uživatelů používá internet k přímému poslechu zvukových nahrávek.Oproti tomu podle výzkumů Media Metrix je v amerických domácnostech čtvrtou nejrozšířenější aplikací program RealPlayer, který se používá k on-line přehrávání hudby a videa. "Zatímco se tedy americký internet stává postupně nástupcem rozhlasových a televizních služeb, v České republice je internet prozatím používán převážně jako textové médium," soudí Donát. V tuzemsku je také internet stále doménou především mladých lidí.
Více než třetina uživatelů, kteří se k síti připojují častěji než jednou týdně, je ve věku 21 až 29 let. Mezi padesátníky je tento podíl jen jedenáct procent a nad 60 let již český internet časté uživatele nemá. V USA jsou podle údajů Media Metrix nejrychleji rostoucí skupinou lidé mezi 45 a 64 lety, kteří představují již p
lnou pětinu uživatelů.Zdroj: MF Dnes z 07. 06. 2000