Objem peněz, které inzerenti na celém světě vynakládají na reklamu na internetu, by se měl v příštích pěti letech zvýšit téměř sedminásobně. Zatímco ještě loni mířilo podle výzkumné firmy Jupiter Communications do propagace na síti 4,2 miliardy dolarů, v roce 2005 to bude už téměř 28 miliard, tedy přes bilion korun. Podle odhadů Jupiter Communications potáhne výdaje do značné míry růst počtu uživatelů internetu. Ten b
y se měl zvýšit do roku 2005 z dnešních asi 300 milionů na 800 milionů. "Aby se internet stal prvním opravdu globálním reklamním médiem, je třeba překonat ještě několik významných překážek," míní viceprezident mezinárodního výzkumu v Jupiteru Evan Neufeld. Jde především o nerovnoměrné využití on-line reklamy, kdy na severní Ameriku připadají nyní tři čtvrtiny výdajů, a dosud spíše konzervativní přístup mediálních agentur k relativně novému médiu.Do pěti let by však už měl internet získat v celosvětovém měřítku asi šest procent reklamního trhu. Takto vysoký podíl se očekává letos jen v USA, v ostatních zemích zatím jiná média internet výrazně zastiňují. Například v tuzemsku, kde by se letos mělo za internetovou reklamu utratit okolo sta milionů korun, připad
ne na počítačovou síť jen 0,7 procenta reklamních výdajů. "Pokud ale nenastane zlom v makroekonomických výsledcích, myslím, že začátkem druhého pololetí posuneme naše odhady mírně nahoru," tvrdí šéf projektu internetové reklamy v mediální agentuře IP Praha Michal Krejčí.Celkem by do reklamy mělo podle této agentury letos směřovat 13,2 miliardy korun. V horizontu několika let by však Česká republika v internetové propagaci za celosvětovým průměrem zaostávat neměla. "Počítáme, že zhruba ještě tři roky by investice do on-line reklamy v tuzemsku měly růst o sto procent ročně. Kdyby se ke konci roku 2003 dostaly k jedné miliardě korun, pak se šestiprocentnímu podílu internetu přiblížíme. Ostatní média totiž porostou jen o jednotky procent," říká Krejčí, který za
jeden z důležitých faktorů vzestupu považuje vedle růstu ekonomiky i rychlé odstranění monopolu v oblasti pevného připojení k internetu.Podle expertů nastane také v nejbližším období odklon od proužkové reklamy, takzvaných bannerů. Ta sice nyní převládá, marketingová společnost eMarketer ovšem předpokládá, že do konce roku 2003 se budou bannery na celosvětových příjmech z reklamy podílet jen 41 procenty. Na českém internetu zatím podle Krejčího má zatím proužková reklama výrazně přes osmdesát procent. "Al
e už příští rok by to mělo být pod dvě třetiny a čekáme další pokles. Postupně bude přibývat specialit šitých přímo na míru zadavatelům, jako jsou zvláštní webové stránky na propagaci nějakého produktu, kde budou třeba videoklipy, souteže či různé ankety ," říká Krejčí.Zdroj: MF Dnes z 27. 06. 2000