V tradiční ekonomice je dobře znám efekt podnikání ve velkém - úspory z rozsahu. Velké firmy mohou podstatně levněji nakupovat a mohou díky své velikosti sdružit podstatně vyšší prostředky, které pak investují do svých životně důležitých funkcí, zejména do výzkumu a vývoje a do marketingu. Díky tomu mohou mít velké firmy pokročilejší výrobky a mohou se těšit lepší viditelnosti na trhu. Tradiční firmy se proto snaží růst - kaž
dý týden jsme svědky nových fúzí a akvizicí.Nová ekonomika umožňuje vytvářet velké celky bez nutnosti vzniku skutečných firem. Firmy mohou dynamicky sdružovat svou kupní sílu ve virtuálních tržištích a dosáhnout tak podobných úspor v nákupu, jako obří korporace. Mohou velmi dynamicky umísťovat zdroje a reagovat na poptávku. Díky tomu dokáží růst podstatně rychleji, než kdykoliv dokázaly firmy tradiční. Vlastník virtuální firmy může realizovat velký obrat jen s minimálním počtem zaměstnanců. Agreguje totiž
hodnotu vytvořenou v celé řadě spolupracujících firem. Jeho firma je sice virtuální, obrat této virtuální firmy je ale skutečný a vlastník s ním skutečně disponuje. Může tedy investovat do výzkumu, vývoje a do budování své značky podobně vysoké absolutní prostředky jako tradiční velká firma.Rozhodujícím faktorem je zde vlastnictví zákazníka a s ním související vlastnictví značky. Vlastník virtuální firmy musí být tím, kdo přijme od zákazníka peníze, tím, jehož značka se objeví na dodaném zboží. A v dnešní době musí navíc vlastnit sofistikovaný informační systém, který umožní úzkou kooperaci jednotlivých spolupracujících firem.
Takový systém však časem přestane být klíčovou konkurenční výhodou. S pokrokem technologií se totiž stane levnou a snadno dostupnou komoditou - podobně, jako se již dnes díky internetu stává komodita z komunikačního prostředí. Nebude nutné systém složitě instalovat a jeho využívání bude otázkou pouhých několika hodin. A právě toto snížení prahu pro vstup firem do virtuální spoluprác
e velmi usnadní proces vytváření virtuálních firem, a ty se stanou oním klíčovým prvkem nové ekonomiky. Svoji roli sehrají elektronické trhy (eMarketplaces), které těží z internetu jako z komunikační komodity a umožňují jednotlivým podnikům velmi snadné zapojení do vzájemné spolupráce, ať už vertikální (hutnictví) nebo geografické (střední Evropa).Virtuální firmy nové ekonomiky se tedy těší stejným výhodám jako tradiční velké nadnárodní firmy. Celé ekonomické podnikání se proto stává výrazně dynamičtější. Díky tomu, že odpadají tradiční bariéry, myšlenky se mohou rychleji než kdykoliv předtím proměnit v globální prosperující podnik. Nová ekonomika tedy nabízí nové šance pro dobré nápady bez ohledu na velikost firmy, která se chce prosadit. To otevírá šance
i našim podnikatelům. Jednou z bariér, které technologie odstranily, je totiž bariéra geografická.Zdroj: HN z 28. 06. 2000