„Zúčastnilo se ho všech 32 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade, o které se ve svěřený čas „popralo“ více jak 200 tuzemských firem zajímajících se o export. Naši zahraniční konzultanti ani neměli čas dopít svoji kávu, zájem ze strany firem byl obrovský, oproti loňsku šlo o 20% nárůst. Program Exportního veletrhu na letošní rok zohledňoval Exportní strategii, kterou přijala vláda koncem loňského roku. Prostor tedy byl věnován i outsourcingu, aliancím nebo možnostem kofinancování projektů z prostředků fondů EU v nadcházejícím programovém období,“ říká Marek Pšeničný, PR manažer CzechTrade.
Na loňském setkání pod křídly Exportního veletrhu se firmy na přítomné vedoucí zahraničních kanceláří CzechTrade obracely především s potřebou vyhledání kredibilního a dlouhodobého obchodního partnera. I to je jedním z důvodů, proč v současné době činí zahraniční obchod se zeměmi rozšířené unie více než 87 % celkového exportu. I v rámci letošního ročníku Exportního veletrhu zástupci zahraničních kanceláří CzechTrade jednali převážně s firmami středního formátu (kolem 250 zaměstnanců), které projevily o služby CzechTrade největší zájem a které nejvyšší podíl exportu generují v rámci vnitřního trhu EU. Zájem roste o nové členské státy EU, výjimku tvoří enormní zájem o Indii a Čínu. I letos v portfoliu konzultací převažovaly strojírenské firmy (cca 20 %), ale nově i IT a telekomunikace. Zastoupeny byly i ostatní segmenty, pestrou mozaiku pak doplňovali výrobci mikroskopů, bylinných čajů či krmiva pro psy.
V Holandsku uspěla na začátku roku uničovská firma UNEX, jejíž výrobky patří ve skupině těžkého strojírenství ke špičce. Firmě se podařilo uzavřít kontrakt na tři jeřáby v hodnotě bezmála 42 mil. korun. U zrodu tohoto kontraktu byla kancelář CzechTrade v Rotterdamu, která prověřovala pro UNEX zájem u potenciálních holandských partnerů a byla úspěšná. Předmětem jednání zástupkyně holandské kanceláře CzechTrade v Praze v rámci Exportního veletrhu s firmou UNEX byla další rýsující se dodávka na několik jeřábů pro stejného partnera. „Překvapila mě rychlá reakce holandské strany, kontrakt byl podepsán během dvou měsíců. Je vidět, že v mezinárodní konkurenci se české firmy stávají kredibilním partnerem a zahraniční partneři k nim mají důvěru,“ říká Hanka van der Mark z rotterdamské kanceláře CzechTrade.
Zatímco v roce 2004 se exportéři na Exportním veletrhu zajímali zejména o možnosti prodeje svých výrobků na zahraničních trzích a o rizika spojená se vstupem na tyto trhy, loni se expertní konzultace více orientovaly na možnosti výrobních kooperací a technologické dodávky. Exportéři se i letos více zajímali o skandinávské země, Rusko a rostoucí zájem firem byl vidět také u vzdálených trhů USA, Brazílie či Egypta a Indie.
Profesní, partnerská iniciativa při CzechTrade – Exportní klub – i pro letošní rok přichystala společenské a odborné akce se zaměřením na téma exportu - konference, pracovní setkání i společenská a neformální setkání. V této chvíli se kromě Exportního veletrhu počítá se čtyřmi konferencemi, ale i golfovým turnajem nebo galavečerem u příležitosti vyhlášení výsledků Exportní ceny DHL - kde jsou sledovány i jiná kritéria, než pouhý objem exportu, takže mají možnost vyhrát i malé české firmy s velkým exportním potenciálem, které se co se týká objemu vývozu nemohou rovnat s mezinárodními giganty.



Rakousko končí s nalepovacími dálničními známkami a zdražuje
Test Fiat Panda La Prima: Styl za dobrou cenu a automat k tomu
Test ojetiny: Možná se vyplatí nejít automaticky pro Škodu. Opel Insignia II je opomíjenou ojetinou za skvělé peníze
Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
