Kontrolní akce byla zaměřena na způsoby zacházení s těmito majetkovými účastmi, včetně účetnictví a vykazování majetku, k němuž má náš stát vztah. Zjistili jsme řadu nedostatků, které jsou spíše systémového charakteru. Jeden z nejdůležitějších spočívá v nejednotném způsobu účtování o těchto majetkových podílech. A pokud je již nějaký způsob nastaven, není zase dodržován příslušnými ministerstvy. Co to obecně znamená pro nás, obyvatele České republiky?
Praktické důsledky jsou dva. V momentě, kdy jsme zjistili nedostatky v účtování, museli jsme zároveň konstatovat, že čísla předkládaná Poslanecké sněmovně a v podstatě všem občanům státu ve formě státního závěrečného účtu, neodpovídala skutečnému stavu ani datům uvedeným v účetní evidenci kontrolovaných organizačních složek státu. NKÚ musel konstatovat, že majetkové účasti státu ke konci roku 2004, které byly vykazovány ve státním závěrečném účtu ve výši téměř třicet čtyři miliardy korun, se od účetních údajů lišily částkou více než šest miliard. A to už není nepodstatné číslo. Jinými slovy, dochází ke zkreslování výsledků hospodaření státu.
Pro nás, občany této země, je však jedna věc ještě podstatnější. Schází jakákoli systémová strategická úvaha, jakým způsobem s těmito majetkovými účastmi nakládat. Žádný zákon tuto specielní povinnost jednotlivým ústředním orgánům státní správy, které v podstatě zastupují akcionáře, neukládá. Je tedy dobré, aby stát vlastnil majetkové podíly v soukromých společnostech nebo je lepší se jich postupně zbavit? Jaká vize a strategie je v rozvoji těchto společností a na kolik je v souladu se strategiemi státu - akcionáře? Jakým způsobem konkrétní fyzické osoby, které zastupují stát v řídicích orgánech obchodních společností, vystupují? Hlídají spíše zájmy akcionáře, tedy státu, nebo obchodní společnosti, v jejímž orgánu zasedají?
V souvislosti s majetkovými účastmi státu se nabízí řada dalších otázek a já se domnívám, že úkolem vlády i Parlamentu České republiky je pokusit se na některé otázky nalézt odpověď, uvedl František Dohnal, prezident Nejvyššího kontrolního úřadu.



Brzdná dráha se v mrazu dramaticky prodlužuje, ukazují testy. Řidiči to podceňují
Elektromobilistům nastávají krušné časy. Elektromobily v mrazu ztrácejí až 40 % dojezdu a nabíjí se velmi pomalu
Test Seat Ateca: Zlaté staré časy aneb jistota v rozbouřených vodách a za dobrou cenu
Šidit, svařovat totálky, kitovat a stáčet tachometry aneb v kůži polského autobazaru. Vyzkoušet pochybné praktiky si teď může každý
Řidiči, držte si klobouky. V nadcházejícím roce se změní řada věcí. Víme, které to budou
