Automobilky na východě Evropy ztrácí

19.06.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Trhy střední a východní Evropy největším světovým výrobcům osobních automobilů od počátku roku příliš nepřejí

Trhy střední a východní Evropy největším světovým výrobcům osobních automobilů od počátku roku příliš nepřejí. Zatímco na západ od Prahy se prodalo za první tři měsíce roku o 4 procenta nových vozů více než ve stejném období loňského roku, a v severní Americe vzrostly prodeje dokonce o desetinu, východoevropské trhy zažily s 295 tisíci prodanými automobily pokles o více než 8 procent. Klíčový podíl na tom má podle odborníků zejména největší polský

trh, který sklouzl o 6 procent na 150 tisíc vozů. Výrobci naopak zahojili své rány v České republice a Maďarsku, druhém a třetím největším trhu v regionu, kde se prodalo přibližně o 17 a 12 procent více vozů než loni. "V Polsku zájem o nákup nových vozů poněkud ochabl po zvýšení spotřebních daní, které se promítly do růstu jejich cen.

Současně se po zvýšení úrokových sazeb stalo pro Poláky mnohem obtížnější pořídit si auto na úvěr. Ti této možnosti dosud dost využívali," vypočítává příčiny nepříznivého vývoje trhu Wojciech Drzewiecki, analytik polské agentury SAMAR. Podle něho není zanedbatelný ani vliv neustále rostoucích cen benzinu, které se v Polsku zvýšily od června minulého roku téměř dvakrát. "Pro vývoj prodejů na polském trhu budou mít klíčový význa

m červen a červenec, kdy je obvykle poptávka po nových autech nejsilnější," upozorňuje Wojciech Drzewiecki s tím, že na konci roku by mohl propad prodejů dosáhnout až deseti procent.

V Polsku ztratila i mladoboleslavská Škoda Auto, jejíž prodeje spadly o více než 15 procent na 9256 vozů. "Polsko je pro nás klíčový trh. Doufáme, že se nám vývoj podaří zvrátit a pomůže nám k tomu i fabia, která tam vzbudila velkou pozornost," říká Milan Smutný, mluvčí Škody Auto. Právě vývoj v Polsku byl podle expertů hlavní

příčinou chabých výsledků čtyř největších výrobců na východoevropských trzích. Prodeje koncernu Volkswagen, který s více než šedesáti tisíci prodanými vozy regionu suverénně kraluje, se v prvním čtvrtletí snížily o téměř 5 procent. Silná pozice na polském trhu neprospěla ani dvojce v regionu - koncernu Fiat, který ohlásil o 2,2 procenta nižší prodeje než loni. Pohromou byla slabší poptávka pro trojku - jihokorejské Daewoo - a čtyřku - francouzskou skupinu Renault.

Ty prodaly přibližně o 16 a 10 tisíc vozů méně než v prvním čtvrtletí 1999. O téměř 40 procent automobilů více (přes 23 tisíc vozů) naopak prodal další francouzský koncern Peugeot-Citroën, který uzavírá pětku nejsilnějších. "Renault utrpěl výrazné ztráty po katastrofě, která postihla rumunský autom

obilový trh. Francouzský výrobce zde má prostřednictvím automobilky Dacia výsadní postavení. Po devalvaci místní měny se ale dacií prodalo od počátku roku o 60 procent méně," říká Tim Armstrong, analytik pařížské Standard&Poors DRI. Odborníci očekávají, že situace na některých východoevropských trzích by se mohla během roku mírně vylepšit. Výsledek za celý rok by nakonec nemusel být tak špatný. "Za celý letošní rok by se mělo prodat o pět procent vozů více než loni. Slabým místem zůstane Polsko. Česká republika a Maďars ko naopak ještě posílí," prorokuje Tim Armstrong.

Zdroj: MF Dnes z 19. 06. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU