Japonsko se nemůže vzpamatovat z recese. Vyhlídky nejsou právě růžové
. Japonská vláda i přes obrovské a stále rostoucí každoroční deficity státního rozpočtu i přes stoupající veřejný dluh pokračuje ve snahách o oživení agregátní poptávky státními výdaji. Problémem Japonska však není nedostatek poptávky, ale nadbytečné výrobní kapacity.Dlouhodobou hrozbou je též zaostávání technických inovací. Zhruba do 80. let měly japonské inovace podobu zdokonalování již existujících technologií (tzv. "výrobková imitace" či "inovace výrobního procesu") v odvětvích, jako jsou automobily, stereotechnika, fotografické zboží. Jenže dnes, kdy se nové technologie a výrobky objevují v neskutečně rychlém tempu, nemá technologický imitátor typu Japonska šanci udržet krok s vývojem.
Nedostatečné
investiceJaponští ekonomové neustále omílají, že za současnou recesí stojí slabá spotřeba. Při pohledu do statistiky sice skutečně zjistíme, že agregátní spotřeba stagnuje, avšak při studiu podrobnějších údajů najdeme razantní nárůst spotřeby u některých moderních výrobků (mobilní telefony, zahraniční cestování, zdraví podporující produkty). Data naopak jednoznačně ukazují, že skutečným problémem japonské ekonomiky jsou nedostatečné investice.
Z tab č. 1 vidíme, že fixní investice soukromého sektoru v loňském roce drasticky klesaly a v letošním roce se rovněž očekává záporné číslo. Zisky podniků před zdaněním se v prvních třech čtvrtletích 1999 propadly dokonce dvouciferně, což podniky k novým investicím rozhodně nemotivuje. Podle průzkumu japonské centr
ální banky (BoJ) hlásí 60-65 podniků ze sta nadbytečné výrobní kapacity, z nichž většina vznikla v době "bubliny" na začátku 90. letOd prasknutí "bubliny", propadu cen aktiv v roce 1990, realizovala vláda již sedm tzv. fiskálních stimulačních balíčků, jejichž cílem bylo prostřednictvím převážně veřejných prací zvýšení agregátní poptávky. Celková suma těchto sedmi programů přesahuje neuvěřitelných 100 bilionů jenů. Jelikož velikost celé japonské ekonomiky je zhruba 500 bilionů jenů, reprezentovaly fiskální
balíčky na první pohled velmi vysokých 20 procent HDP, ale přesto japonskou ekonomiku z letargie neprobraly.Důvody je nutné hledat v tzv. mezeře HDP a velmi nízkém multiplikátoru vládních výdajů. Mezera je rozdíl mezi produkční kapacitou a agregátní poptávkou a v dnešní době se odhaduje na zhruba 10 procent HDP, tedy mezera činí 50 bilionů jenů. Celková suma fiskálních stimulačních balíčků je sice 100 bilionů, ale každý z nich byl v průměru "pouze" 15 bilionů jenů, což nebylo dost na to, aby agregátn
í poptávka vzrostla každoročně o 50 bilionů jenů mezery HDP. Vidíme tedy, že velikost fiskální expanze byla nedostatečná.Avšak při pohledu na velikost multiplikátoru vládních výdajů (tab. č. 2) pochopíme, že ani mnohem větší fiskální expanze by ale stejně japonskou recesi nemohla odvrátit. Jelikož je hodnota multiplikátoru vládních investic pouze kolem 1,2, takže vládní výdaje zvýší národní důchod v podstatě jenom o hodnotu těchto nákupů.
Pozitivní efekt nemá ani snížení daní z příjmů fyzických osob, ke kterému v Japonsku došlo po velkém politickém nátlaku USA. Japonci "poslechli", ale spíše než k oživení spotřeby a investic došlo ještě k většímu nárůstu úspor, jak naznačuje multiplikátor snížení daně z příjmu, šlo na stimulaci agregátní poptávky pouhých
asi 50 procent z celkové hodnoty snížených daní.Jinými slovy, pokud má mít vládní fiskální expanze pozitivní dopad na celou ekonomiku, musí soukromá spotřeba a investice následovat zvýšení vládních výdajů nebo snížení daní. V opačném případě musí vláda opakovat své rozpočtové deficity každý rok, což je nemožné. Navíc elasticita příjmů plynoucích do státní kasy z výběru z daní vůči ekonomickému růstu je v Japonsku rovněž velmi nízká (kolem 1,1), takže ani kdyby došlo k rychlému roztočení kol ekonomického růstu, deficit státní pokladny by se nesnižoval. Zdá se tedy, že japonská vláda svým zaslepeným důrazem na fiskální výdaje směřuje k nekončícím vládním deficitům a ne k oživení ekonomického růstu.
Zázračný lék má v ruce centrální banka
Podle Paula Krugmana
může ze současné deflační spirály japonskou ekonomiku dostat velká monetární expanze s poměrně zvláštním cílem: kredibilním závazkem BoJ, že bude usilovat o dostatečně vysokou kladnou inflaci. Inflační očekávání stlačí reálné úrokové míry do minusu (neboť současné nominální úroky jsou nulové), což znevýhodní spoření a zvýší spotřebu a investice a dostane hospodářství z tzv. pasti likvidity.Hlavní světoví ekonomové s tímto návrhem víceméně souhlasí, ale jelikož si jsou někteří z nich vědomi faktu, že centrální banky (speciálně pak nadmíru tradiční japonská centrální banka) jsou institucemi raději akceptují-cími neúspěch konvenčními metodami než takovými, které by riskovaly neúspěch nějakou nevyzkoušenou strategií, navrhli dvě alternativní řešení.
Jedním z
nich je cílování výnosů z vládních dluhopisů. Cílování dlouhodobých úroků za současných podmínek typických masivními rozpočtovými deficity a klesajícími ratingy by samozřejmě znamenalo velkou expanzi peněžní nabídky. Přirozeně by to rovněž vedlo k oslabení kurzu jenu a růstu akciových burzovních indexů, jak by více a více likvidity bylo směrováno za vyššími výnosy než cílovanými nízkými výnosy vládních dluhopisů. Znehodnocený jen by pomohl zvýšit konkurenceschopnost japonského exportního zboží a stejně jako vyšší ceny akcií by vylepšil podnikové rozvahy těch firem a institucí, ve kterých jsou aktiva v cizí měně.Druhým navrhovaným alternativním řešením současné ekonomické krize je cílovaní stabilní cenové hladiny. Tato strategie rovněž klade důraz na velkou monetární expanzi, ale se závazkem BoJ, že kladná inflace není jejím cílem. Kdykoli by tedy ceny klesaly (což je dnešní případ), peněžní nabídka by byla zvýšena a naopak. Zastánci tohoto řešení tvrdí, že by došlo stejně jako u první alternativy k pozitiv
nímu oslabení jenu a růstu cen na burze. Údajně by bylo zajištěno zastavení deflace, ale se závazkem, že se vše nepřevrhne do druhého extrému, tedy kladné inflace.Alternativa neexistuje
Japonsko ale potřebuje - stejně jako každá ekonomika postižená pastí - kladnou očekávanou inflaci, neboť musí zajistit dostatečně výraznou negativní reálnou úrokovou míru. Kupříkladu předpokládejme, že japonské hospodářství "vyžaduje" reálný úrok minus tři procenta, ale očekávaná v logice výše popsaných a
lternativních řešení je pouze minus jedno procento (přesněji nula procent podle druhé alternativy). K oživení investic a spotřeby tak nedojde, inflační závazek BoJ ztratí svoji kredibilitu a jsme tam, kde jsme byli na začátku - v deflačních problémech.Dom
nívám se proto, že Krugmanova věta "Cílování v Japonsku skončí fiaskem, pokud inflační cíl nebude nastaven dostatečně vysoko" je velmi pravdivá. Sám Krugman navrhuje sledovat cíl 4procentní po dobu 15 let. Skutečnost, že japonská ekonomika dnes vyžaduje očekávanou inflaci, se paradoxně možná odráží právě v současné deflaci, neboť nižší současná cenová hladina by měla znamenat očekávání vyšší v budoucnu. Budoucí cenová hladina tudíž musí být vyšší než současná, pokud chce japonská ekonomika docílit plné zaměstnanosti. A pokud Japonci nechtějí současnou deflaci, musí se postarat o vytvoření budoucí očekávané inflace.Můj osobní výhled pro japonskou ekonomiku je pro nejbližší 2-3 roky nadále dosti pesimistický. Fiskální expanze je naprosto neefektivní a navíc již dávno narazila na svůj horní limit. Monetární politika sice fungovat může, ale jelikož se BoJ nechce odhodlat k netradičnímu kroku v podobě cílování dostatečně vysoké inflace, čeká Japonsko i v nejbližší době spíše pokračování
současné deflační spirály než dlouho očekávané oživení hospodářské vitality.Zdroj: Ekonom 31/ 2000