Budoucnost Metrostavu je ve výstavbě bytů

03.08.2000 | ,
MAKRODATA A EU


perex-img Zdroj: Finance.cz

Dynamicky rostoucí poptávku brzy pocítí sektor bytového a dopravního stavitelství

Dynamicky rostoucí poptávku brzy pocítí sektor bytového a dopravního stavitelství. Zakázky od soukromých investorů by Metrostav zbavily závislosti na veřejných zakázkách. Metrostavu, coby druhé největší tuzemské stavební firmě, ekonomové nevyčítají žádné zásadní nedostatky. Hospodaření firmy je již několik let na velmi dobré úrovni. Podnik i přes recesi ve stavebnictví zvyšuje výkony a na rozdíl od jiných stavebních firem se drží v zisku. Připomínky však již odborníci mají

k tomu, jak se firma snaží rozšířit příliš úzké zaměření, které si vybudovala v minulosti.

Lepší byty než metro

Specialista na podzemní stavitelství Metrostav začal úspěšně pronikat do jiných segmentů už během devadesátých let. Dnes je sice aktivní i v bytové výstavbě, developerské činnosti a má velké zakázky na pražské dopravní infrastruktuře, přesto je podle některých expertů pořád méně univerzální než ostatní velké stavební skupiny. "Větší záběr stavebních a developerských činností největšího konkuren

ta IPS je poměrně negativní stránkou strategického řízení," říká Michal Perka z Böhm & partner. Podle analytika Komerční banky Dana Karpíška by měl Metrostav zvyšovat podíl zakázek ze soukromého sektoru (zatím asi 50 procent), aby nebyl tolik závislý na investiční politice vlády. Většina analytiků přitom za perspektivní pro Metrostav považuje stavbu bytů.

Nejlépe hodnocena je úroveň managementu podniku a schopnost Metrostavu splácet své závazky. "Jde o stabilní, finančně zdravou firmu s minimálními úvěrovými zdroji," říká Dmitrij Morozov z burzovní společnosti PPF. Za jednoznačnou slabinu považují odborníci skutečnost, že fondy vlastnící Metrostav zatím nedokázaly nalézt pro podnik silného strategického vlastníka. Do užšího kola tendru na koupi Metrostavu po

stoupily firmy, které se nedají srovnat s koncerny, jež ovládly jeho největší konkurenty IPS a Stavby silnic a železnic. "Výběr se táhne dlouhou dobu a nepůsobí přesvědčivě. Po vstupu renomované společnosti Skanska do IPS se tržní postavení Metrostavu zřejmě zhorší," tvrdí Roman Cenek z Atlantik finanční trhy.

Zdroj: LN z 03. 08. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU