Především produktivita práce má podle Zemanovy vlády v příštích letech táhnout českou ekonomiku a přiblížit ji tak Evropské unii. Produktivita by přitom měla růst zhruba o 1,5 % rychleji než reálné mzdy. "Musíme o tomto nutném kroku přesvědčit veřejnost. Budeme to připomínat už na blížících se jednáních s odbory," tvrdí ministr financí Pavel Mertlík. Střednědobý ekonomický výhled, který tento týden podepsala vláda společně s Evropskou komisí, počítá od roku 2000 s růstem produktiv
ity (měřeno HDP na jednoho pracovníka) v průměru o 3,4 procenta. "Pokud vše půjde tak, jak by mělo, je tento prorůstový scénář realistický," míní Mertlík. Mzdy očištěné o inflaci by v takovém případě měly růst jen o dvě procenta ročně.Odborníci záměr vlády sice podporují, považují ho však za téměř nedosažitelný. "Je to jistě správný směr. Bude ale velmi těžké udržet růst mezd na uzdě," tvrdí Radek Malý ze Citibank, která je součástí Citigroup. Velkou nevýhodou podle něj je i to, že v České republice bude v
elmi nízká inflace. "Lidé se raději smíří s tím, že dostanou přidáno 12 % při desetiprocentní inflaci. Když jim ale přidáte 5 % a ceny rostou o tři, nesou to hůře. A to i přesto, že reálně vlastně dostávají stejně," vysvětluje Malý. Další překážkou bude i tlak odborů v rozpočtové sféře. Učitelé a zejména lékaři již několikrát jasně dali najevo, že budou chtít daleko vyšší mzdy. Lze jen těžko očekávat, že sociálnědemokratická vláda tento tlak vydrží a nepřidá trochu více, než si sama ve střednědobém výhledu vývoje ekonomiky předsevzala.Zdroj: LN z 12. 11. 1999



Tohle měla být Škoda pro chudé. Sagitta představovala zajímavý nápad, ale do série se nedostala
Na Slovensku nově může člověk dostat pokutu za rychlost, pokud poběží na autobus. Po chodníku se teď musí chodit a jezdit nanejvýš 6 km/h
Test Volkswagen Caravelle Long 2.0 TDI 4Motion: Mikrobus do nepohody
Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
