* Air France-KLM opouští tendr kvůli ekonomickému útlumu
* Ministerstvo financí říká, že privatizace pokračuje
* Zůstává jen konsorcium Unimex-Travel Service
* Termín pro závaznou nabídku je 30.září
* Výnos z privatizace klesne -analytik
(přidává komentář ministerstva, analytika, souvislosti)
PAŘÍŽ/PRAHA, 19.srpna (Reuters) - Privatizace Českých
aerolinií (ČSA) bude pokračovat i přes odstoupení letecké
skupiny Air France-KLM <AIRF.PA>, uvedlo ve středu Ministerstvo
financí, stát však již nemůže počítat s plánovaným výnosem.
Největší evropský letecký přepravce ve středu uvedl, že se
stahuje ze soutěže na prodej většinového podílu státu v ČSA
kvůli ekonomickému útlumu, který na aerolinky tvrdě dopadá.
V tendru tak zůstává jen konsorcium českého Unimexu a
nízkonákladového přepravce Travel Service, v němž Iceland Air
<ICEAIR.IC> ovládá 50,1 procenta akcií.
"Připadalo nám lepší, než zastavovat tendr, dojít až do
konce," řekl mluvčí ministerstva Ondřej Jakob. "Uvidíme jaká ta
nabídka bude."
Ministerstvo v dubnu vybralo Air France-KLM a konsorcium
Unimex-Travel Service do druhého kola soutěže o podíl ve výši
91,5 procenta v národním přepravci, který analytici v minulosti
ohodnotili na zhruba 5 miliard korun.
Výnos však podle analytika Milana Vaníčka z Atlantiku FT
nyní zřejmě nedosáhne očekávané úrovně.
"Odchod jednoho ze dvou účastníků snižuje konkurenční
prostředí na nulu, takže potenciální výnosnost se může snížit,
protože druhý zájemce nemá protiváhu," řekl Vaníček.
"Pokud očekávání vlády jsou v té výši, jak slyšíme od jejích
představitelů - od 5 do 10 miliard - tak se domnívám, že tak
vysokou nabídku zřejmě od Unimexu neuvidí," dodal.
Stát používá výnosy z privatizace například na financování
likvidace ekologických škod nebo infrastrukturní projekty, jako
je stavba silnic a dálnic.
Resort také znovu prodloužil termín pro podání závazné
nabídky pro zbylého uchazeče na 30.září. V červnu přitom tento
termín posunul na 15.září ze 13.července, aby zájemcům poskytl
více času na hloubkovou kontrolu hospodaření aerolinek.
Air France-KLM byla klíčovým hráčem v očekávané konsolidaci
evropských leteckých společností, když jednotlivé aerolinky
bojují s rostoucí konkurencí, vyššími náklady na palivo a
poklesem cestujících kvůli finanční krizi.
Francouzsko-nizozemská skupina ve středu uvedla, že ČSA by
se nyní měly samy zaměřit na obnovení ziskovosti v rámci plánu
na restrukturalizaci.
"V tomto kontextu si Air France-KLM přeje dále posílit
existující partnerství mezi oběma skupinami a pokračovat s ČSA v
objevování nových oblastí spolupráce, které by mohly být ke
vzájemnému prospěchu každé ze společností."
ČSA v prvním pololetí přepravily o 9,6 procenta méně lidí
než před rokem [] a začátkem měsíce oznámily, že v
příštích měsících propustí až 860 lidí kvůli horšící se situaci
na trhu []. Čistá ztráta přepravce se v prvním
kvartále prohloubila o 15,5 procenta na 50,9 milionu dolarů
[].
(Reportéři: James Regan a Robert Müller; Autor: Martin
Dokoupil)