* Firma se zaměří na podíl na trhu, posílení vývozu -ředitel
* Zvyšování cen obtížné, vliv růstu spotřební daně omezený
* Rozšíření továrny v Kutné Hoře zvýší kapacitu, flexibilitu
(přidává podrobnosti, citáty)
Jan Korselt
PRAHA, 28.května (Reuters) - Philip Morris CR <>
chce usilovat o zastavení dlouhodobého poklesu na klíčových
trzích v Česku a na Slovensku a kromě toho bude chtít růst také
prostřednictvím exportu, uvedl šéf tabákové společnosti.
Generální ředitel Alvise Giustiniani dále řekl, že letošní
růst spotřebních daní nebyl natolik razantní, aby destabilizoval
trh podobně jako v předchozích letech, i když může dále nepatrně
zhoršit prodejní mix směrem k levným cigaretám s nižší marží.
"Mám důvěru v plány, které uskutečňujeme, a nové produkty,
jež uvádíme na trh, abychom byli schopni zastavit pokles a do
budoucna zvýšit tržní podíl," řekl Giustiniani v rozhovoru
pro Reuters.
Společnost se dlouhodobě potýká s růstem spotřební daně na
svých hlavních trzích s tím, jak Česko i Slovensko zvedly sazby
nad úroveň požadovanou Evropskou unií ve snaze posílit
rozpočtové příjmy.
Rostoucí ceny nicméně tlačí na ziskovost výrobců, kteří
museli jejich dopad tlumit na úkor svých marží. Mnoho kuřáků se
navíc rozhodlo pro levnější dovážené cigarety od konkurence.
Cena krabičky cigaret Marlboro, které jsou vlajkovou lodí
firmy Philip Morris, v Česku vyskočila na současných 82 korun z
53 korun v roce 2004. Ve stejném období stoupl podíl prodeje
nejlevnějších cigaret zhruba na 70 procent z 50 procent.
Naopak tržní podíl kutnohorského výrobce klesl na 54,7
procenta v prvním letošním čtvrtletí ze zhruba 73,5 procenta
před vstupem do Evropské unie.
Také letos v únoru se znovu zvedala spotřební daň v rámci
balíku opatření ke snížení deficitu ministra financí Eduarda
Janoty. Philip Morris to společně s vyšší daní z přidané hodnoty
započítal do cen v nižším a středním segmentu, kde zdražení
dosáhlo 3 korun na krabičku.
Firma nicméně nepředpokládá na trhu podobné turbulence jako
v předchozích letech, kdy bylo zdražování strmější.
"Neočekáváme ty výkyvy na trhu, jako jsme měli v posledních
letech. Očekával bych nepatrný růst v nízkém (cenovém) segmentu,
možná o 1 procentní bod nebo něco takového," řekl. "Ve středním
segmentu další růst neuvidíme; to je všechno. Ne v roce 2010."
Giustiniani řekl, že jelikož se obchod české divize převážně
omezuje na český a slovenský trh, v příštích letech bude silným
tahounem vývoz, ačkoli při nižších maržích než na domácích
trzích.
Tržby největšího českého výrobce tabákových výrobků v prvním
čtvrtletí stouply o 6 procent, podpořeny 18procentním růstem
exportu do dalších divizí v rámci skupiny Philip Morris
International (PMI) <PM.N>, jež v české firmě drží 78procentní
podíl.
Firma v tomto směru představí ve druhém pololetí rozšířenou
výrobní linku v kutnohorské továrně. Toto rozšíření zvýší
výrobní kapacitu o třetinu a zlepší také flexibilitu, aby mohl
výrobním mixem lépe reagovat na potřeby trhu.
"Co můžeme dělat a také děláme, je být konkurenceschopní...
abychom přitáhli objem pro export na ostatní trhy PMI," řekl.
Philip Morris CR se navíc potýká s rozmachem obchodu s
pašovanými či ilegálně vyráběnými cigaretami, jejichž podíl na
trhu podle Giustinianiho v posledních letech vyskočil na 8 až 10
procent.
"Myslím, že obchodní podmínky na českém trhu zůstanou do
budoucna obtížné, protože máme finanční krizi a vidím, že
kontraband by mohl být problém," řekl Giustiniani.
Akcie Philip Morris CR, přitažlivé díky dividendovému výnosu
přes 9 procent, vystoupaly za loňský rok o 35 procent ve
srovnání s 29procentním růstem indexu PX o <>.
(Autor: Jan Korselt; Editoval: Jan Schmidt)