8 mýtů, které si možná myslíte o startupech

22.02.2017 | , Finance.cz
MAKRODATA A EU


V dnešní době se startup spojuje většinou s podnikáním v technologicky náročném odvětví, jako je například IT. Ze své podstaty je startup označení pro jakékoli začínající podnikání, které má výrazný potenciál růstu. A startup je hlavně in. Co všechno si o startupech myslíme a co nám na to říkají statistiky?

Existuje spousta definic, některé označují jako startup veškeré podnikání, jiné říkají, že startup je pouze začáteční fází podnikání, že startup je třeba jen podnikatelský záměr, jiné považují za startup pouze podnikání, která vychází z vědy a výzkumu a je vysoce technologicky náročné. Ať už tak nebo tak, startupové podnikání je důležitou součástí současné ekonomiky. V evropských zemích například každé startupové podnikání vytváří průměrně 12 nových pracovních míst. O startupech se toho taky hodně napovídá. Co z toho je jenom mýtus?

K úspěšnému podnikání není třeba titul

Facebook, Microsoft nebo Steve Jobs a jeho Apple. Všechny tyto úspěšné příklady nám ukazují, že pro úspěšné podnikání a pro vznik celosvětově proslulého produktu prostě vysokoškolské vzdělání není třeba. Však oni to taky dokázali a vysokou školu opustili po pár semestrech, tak na co diplom. Statistiky ale ukazují něco jiného. Podle průzkumu v USA zhruba 95 % podnikatelů má alespoň bakalářský titul. Vypadá to, že vzdělání není úplně zbytečné.

Chcete podnikat? Nejdřív se to naučte.

Dalším mýtem může být i to, že podnikání se můžeme naučit. Takže nejlepší je studovat nějaký obor spojený s podnikáním. Ukazuje se ale, že důležité je vzdělání v jakékoliv oblasti, podnikat vás totiž stejně nikdo ve škole nenaučí. Chcete se to naučit? Prostě začněte. Je to stejné jako s jízdou na kole nebo s plaváním. Můžete přečíst hromadu knížek, táta vám to může vysvětlovat pořád dokola, ale dokud na to kolo nesednete a dokud si neoblečete plavky a nezkusíte vodu... tak se plavat ani jezdit na kole prostě nenaučíte. Protože šedá je teorie, zelená praxe života.


Čtěte také:

Startupy jsou jen pro mladé

Statistiky celkem výrazně popírají představu, že začít podnikat a přijít s nějakou převratnou myšlenkou je záležitostí pro mladé a nadějné. Vlastně naopak a startupy rozhodně nejsou vyhrazeny jen pro mladé. Průměrný věk podnikatelů v Evropě ve chvíli, kdy zakládají své první podnikání, je asi 30 let. To potvrzují i statistiky z USA, kde asi 65 % podnikatelských subjektů zakládají lidé starší 30 let.

Startupy krachují, protože nedokáží prodat

Aneb jeden z největších mýtů. Nejdůležitější je prodat produkt. Statistiky ale ukazují, že čtyři z pěti startupů, které skončily, skončily kvůli tomu, že měly nedostatky v cash flow, ne v prodeji. Jednoduše si prostě neohlídali komu a kdy mají zaplatit a kde na to vezmou peníze. Dodavatelské pohledávky, daně a poplatky. Nedostatky ve finančním řízení a chybějící finanční plán podniku tak patří k hlavním důvodům, proč startupy končí.

Nejdůležitější je být na netu

Vlastní web, aktivní činnost na sociálních sítí, většina startupů plánuje, že letos bude i v mobilní aplikaci. Zkušenosti a statistiky ale ukazují, že online marketing není vše. Mnoho malých podniků skončí nejen kvůli nedostatečnému finančnímu řízení cash flow, ale také kvůli tomu, že podcení běžné činnosti, jako je provozní řízení, offline marketingové činnosti, PR nebo jednání s úřady. Jako rozhodující se jeví nejen zajištění financování počátků startupu, ale především dobré řízení provozních záležitostí. Častou chybou v podnikání bývá také nerealistické stanovení ceny produktů, ať už příliš vysoko nebo nízko.

Kdo neuspěje, tak na to nemá

Protože když neuspěji, tak to přeci něco znamená. Znamená to, že na to nemám. Protože neúspěch je přeci něco, co se neodpouští. Tak to ale vůbec není. Vlastně víceméně platí, že většina startupů skončí neúspěchem už v prvním roce podnikání. Neúspěch ale není jen neúspěchem, ale spíše cennou zkušeností. Ukazuje se podle statistik, že s každým dalším podnikáním také roste šance na úspěch. A například v Evropě patří více než polovina startupů právě ke druhým a dalším pokusům. První neúspěch opravdu nic neznamená. Téměř dvě třetiny evropských podnikatelů také uvádí, že pokud jejich současné podnikání neuspěje, tak rozhodně začnou znovu.


Čtěte také:

Jen to rozjet a pak už se povezu

Tohle si myslí každý začínající podnikatel. Však jen stačí vydržet na začátku, bude to trvat chvilku, trošku tvrdé práce a pak už se jen povezu v zisku. Nic není ale menší pravdou. Asi čtvrtina nového podnikání skončí už v prvním roce. A další čtvrtina skončí do pěti let. Dobrou zprávou ale je, že pokud vydržíte pět let, tak každý další rok trvání podnikání už jen zvyšuje vaši šanci na ještě větší úspěch. Čím starší podnikání, tím životaschopnější.

V samostatném podnikání nejsou rozdíly mezi muži a ženami

Vypadá to, že rovnoprávnost do podnikání ještě nedorazila. Startupy jsou mužskou doménou, ženy tvoří jen asi jednu sedminu z evropských startupů. Je ale možné najít velké rozdíly mezi jednotlivými evropskými zeměmi. Největší podíl ženských startupů je možné najít ve Velké Británii (přes 30 %) a Řecku (28 %), nejmenší ve Švýcarsku (11 %) nebo Rakousku (méně než 10 %). Navíc ženy a muži získávají odvahu k samostatnému podnikání rozdílně, muži jsou v průměru o 3 roky mladší v okamžiku založení svého prvního startupu. A podle statistik z USA, pokud podnikají muži, jsou schopni generovat zhruba o 60 % více příjmů než ženy.

Autor článku

Hana Bartušková


Pomohl vám tento obsah? Dejte mu hodnocení:

Průměrné hodnocení: 5
Hlasováno: 1 krát

Články ze sekce: MAKRODATA A EU