Výše platu zastupitelů se odvíjí od toho, zda vykonávají svoji funkci jako uvolnění, či neuvolnění členové. O tom, kdo bude pro funkci zastupitele uvolněným, či neuvolněným, rozhoduje vždy zastupitelstvo.
- Rozdíl mezi uvolněným a neuvolněným zastupitelem
- Svaz měst a obcí ČR vybízí vládu k navýšení odměn zastupitelů
- Navýšení platu uvolněným zastupitelům v roce 2023
Jaký je rozdíl mezi uvolněným a neuvolněným zastupitelem?
Uvolněný člen zastupitelstva vykonává svoji funkci na plný úvazek, stává se tedy zaměstnancem obce a nemá zpravidla jiné zaměstnání. Za výkon funkce mu náleží zákonem stanovená odměna.
Neuvolněný člen zastupitelstva vykonává tuto funkci ještě vedle svého zaměstnání či podnikání, za což mu od zaměstnavatele náleží náhrada mzdy.
Výši odměny pro neuvolněného zastupitele stanovuje samo zastupitelstvo, tato odměna však nesmí přesáhnout maximální limit, který je uveden v příloze nařízení vlády č. 318/2017 Sb. Odměna neuvolněných zastupitelů je nenároková, tudíž lidem v této funkci nevzniká automaticky nárok na odměnu, jako je tomu u uvolněných zastupitelů.
V případě, že je neuvolněný člen zastupitelstva podnikatelem, má nárok od obce na ušlý zisk za dobu, kterou stráví výkonem funkce. Tento ušlý zisk je mu kompenzován pravidelnou měsíční částkou, o jejíž výši rozhoduje obec.
Podle čeho se odvíjí výše odměny zastupitelů?
Výše odměn uvedených v tabulce se odvíjí od velikostní kategorie obce, která je určená podle počtu obyvatel s trvalým pobytem na území dané obce. Dále podle „uvolnění“ zastupitele a vykonávané funkce.
Celou tabulku s uvedenými odměnami zastupitelů najdete v našem předchozím článku.
Svaz měst a obcí ČR vybízí vládu k navýšení odměn zastupitelů
Na ministra vnitra Víta Rakušana se Svaz měst a obcí ČR (SMO) obrátil v květnu letošního roku s prosbou o zvýšení odměn zastupitelů. V zaslaném dopise předseda SMO František Lukl argumentuje velkou pracovní zátěží kladenou na zastupitele, která vzchází i ze situace kolem pandemie onemocnění covid-19 a řešení velkého přílivu uprchlíků z Ukrajiny.
Vysokému pracovnímu nasazení však dle něj neodpovídá finanční ohodnocení zastupitelů. Jako předseda požadoval zvýšení odměn pro zastupitele nejméně o 10 % ještě před zářijovými komunálními volbami.
Avizoval, že kandidátní listiny je za takových okolností těžké naplnit zejména u malých a středních obcí.
Vít Rakušan v odpovědi ocenil práci volených zastupitelů, avšak dodal, že zvyšování platů musí být v souladu s odměňováním dalších představitelů ve veřejné sféře. Zároveň uvedl, že je připraven o navýšení platu zastupitelů obcí a krajů diskutovat se svými koaličními partnery.
Tip: Jaká je aktuální výše poslaneckého platu? O kolik procent by mohl vzrůst v roce 2023?
Navýšení platu by se mělo dotknout hlavně uvolněných zastupitelů
S navýšením platu o 10 % se počítá hlavně u uvolněných zastupitelů, kteří tuto funkci vykonávají na hlavní úvazek. O zvýšení odměn pro neuvolněné zastupitele by si měly rozhodnout samy obce.
Finance na platy zastupitelů poskytují obce ze svých veřejných rozpočtů.
Vláda dala za úkol Ministerstvu vnitra připravit návrh na zvýšení odměn zastupitelů vždy k prvnímu lednu, jestliže průměrná mzda za předchozí rok stoupne o 2,5 %. Což bylo naplněno, jelikož oproti loňskému roku se průměrná mzda v národním hospodářství zvýšila o 4,8 %.
Připravovaný návrh by se měl projednávat na přelomu listopadu a prosince tohoto roku.
O navýšení platů obecním a krajským zastupitelům informoval také Vít Rakušan 9. listopadu 2022 během konference Sdružení místních samospráv, která se odehrála 9.–10. listopadu v Českém Krumlově.
Vít Rakušan také zmínil, že chce do konce března roku 2023 přijít s návrhem, který platy zastupitelů bude valorizovat automaticky. S přijetím takového zákona dle něj vymizí dohadování o tom, kdy by se platy zastupitelů měly zvyšovat.
Odměny uvolněných zastupitelů po zvýšení v roce 2023 uvedené na příkladech
Funkce | Aktuální plat | Plat po možném navýšení zaokrouhlený na jednotky |
---|---|---|
Starosta v obci s 601 až 1000 obyvateli | 54 086 Kč | 59 495 Kč |
Primátor statutárního města s 50 001 až 100 000 obyvateli | 93 007 Kč | 102 308 Kč |
Hejtman v kraji do 500 000 obyvatel | 128 878 Kč | 141 766 Kč |
Hejtman hl. města Prahy | 141 766 Kč | 155 943 Kč |
Zdroj: Příloha k nařízení vlády č. 318/2017 Sb.
Čtěte také:
V jakých volbách a odkud můžete volit s voličským průkazem?
Boj o Pražský hrad začíná. Kteří kandidáti na prezidenta mají blízko k podnikání?
Jak volit s propadlým občanským průkazem?