V listopadovém článku jsme uváděli, jak vyplnit elektronicky zjednodušenou žádost příspěvku na bydlení.
Vzápětí se na redakci obrátil čtenář, který podle návodu vyplnil formulář elektronické zjednodušené žádosti, což mu zabralo přibližně dvě hodiny.
Po 5 dnech mu ovšem do datové schránky přistála výzva, ve které stálo, že všechny části žádosti byly vyplněny nesprávně. Po telefonické domluvě zjistil, že se má dostavit na úřad práce.
- Vyplnění elektronické zjednodušené žádosti o příspěvek na bydlení
- Vyřízení žádosti o příspěvek na bydlení na úřadu práce
- Časová náročnost žádosti o příspěvek na bydlení
- Úřad práce: S elektronickými žádostmi problémy nezaznamenáváme
Vyplnění elektronické zjednodušené žádosti o příspěvek na bydlení
Vše začalo téměř trojnásobným zvýšením záloh na plyn pro seniorku (84 let), která musí třikrát týdně navštěvovat nemocnici. Náklady na elektřinu a plyn se vyšplhaly na 13 500 Kč.
Seniorka obývá starší domek, který loni dala dceři. Dcera za ni dál platí vodné a stočné, pere a dohlíží na ni a vozí tam, kde je třeba. Na domku dcera provádí nezbytné opravy.
Seniorka dceři platí nájem ve výši 2000 Kč měsíčně na pokrytí nákladů na vodné a stočné a základní opravy.
Seniorka pobírala starobní důchod ve výši 17 000 Kč měsíčně, který byl zvýšen od ledna díky valorizaci a výchovnému na 19 309 Kč.
Vyřízení žádosti o příspěvek na bydlení se ujal její vnuk a prvním krokem byla návštěva Czech POINTu a zřízení datové schránky pro babičku, pomocí které chtěl dál komunikovat s úřady.
Následně se společně dali do vyplňování zjednodušené Žádosti o příspěvek na bydlení na stránkách Ministerstva práce a sociálních věcí.
Pečlivě vyplnili všechny tabulky, na mobilní telefon vnuk vyfotil nájemní smlouvu, doklady o zaplacení nájmu a dále zálohy na plyn a elektřinu, které seniorka hradí prostřednictvím poštovních poukázek SIPO.
Vyplnění, nafocení a úprava fotografií a uložení ve formě příloh mu zabralo přibližně hodinu. Pak žádost odeslal a doufal, že je vše v pořádku.
Ovšem Úřad práce uvedl, že žádost o příspěvek na bydlení ani přílohy v pořádku nebyly. A tak se vnuk vydal k přepážce sám, protože babičku nechtěl zatěžovat 13 kilometrů dlouhou cestou a vysedáváním na úřadu práce.
Tip: I ve starobním důchodu můžete žádat o příspěvek na bydlení. Co dostanete?
Úřad práce – dlouhé čekání, přívětivý přístup
Po telefonické domluvě se vnuk dověděl, že čekání na úřadu nebývá dlouhé, což si následně po 70 minutách ve trojčlenné frontě „ověřil“. Od úřednice se poté dozvěděl, že systém zasílání žádostí o příspěvek na bydlení prostě nefunguje tak, jak má, a úředníkům se často nepodaří stáhnout a otevřít žádost ani přílohy, což znemožňuje posuzování elektronických žádostí.
Všechny úkony vyplňování žádosti o příspěvek na bydlení se tedy opakovaly a vnuk vypsal všechny formuláře identicky ve fyzické podobě, akorát místo focení a ořezávaní fotografií si přílohy (nájemní smlouvu a poštovní poukázky) úřednice oskenovala na tiskárně.
Muž sám dodal, že úřednice byla velmi vstřícná a milá a s nejasnostmi poradila.
Po vyplnění formulářů jej čekala domů cesta za babičkou, která musela vlastnoručně podepsat a ověřit správnost formulářů.
Po tomto úkonu se vnuk opět vydal na úřad práce, kde se dozvěděl, že mu úřednice zapomněla předat formulář „Souhlas s předáváním rodného čísla České poště“, protože babička chce dávku posílat pomocí České pošty.
Vnuka tedy čekala ještě další cesta k babičce a na úřad. Naštěstí další fronta byla jen na 15 minut…
Vyřízení žádosti o příspěvek na bydlení – vezměte si raději den volna
Celkově tedy vyřizování žádosti zabralo kolem 6 hodin i s cestou. Jestliže k tomu přičteme neúspěšný pokus o vyřízení online, dostaneme se na přibližně 8 až 9 hodin, tedy celý pracovní den.
Příspěvek na bydlení byl nakonec seniorce schválen do týdne od podání žádosti, úředníci na úřadu práce byli milí a nápomocní, nicméně funkční elektronické vyřízení žádosti by ušetřilo čas žadatelům i úředníkům.
Tip: Jurečka obrátil. Nárok na home office nebude, půjde o něj jen požádat
Úřad práce: S elektronickými žádostmi problémy nezaznamenáváme
Generální ředitelství Úřadu práce ČR uvedlo, že nemá ze strany svých zaměstnanců hlášené problémy týkající se toho, že pokud žádost ani přílohy nejde stáhnout či otevřít, musí dotyčný klient vyplnit žádost osobně na kontaktním pracovišti.
Kateřina Beránková, tisková mluvčí Úřadu práce ČR, uvedla, že postup při nesprávném odeslání přílohy v podporovaném formátu (PDF, TXT, ODT, RTF, DOC/DOCX, XLS/XLSX, XML, HTML/HTM, JPG/JPEG/JFIF, PNG, GIF) je následující: „Pokud není daná příloha v podporovaném formátu, či ji není možné v případě zpracování otevřít, což může být způsobeno poškozením původního formátu, má zaměstnanec Úřadu práce ČR možnost žadatele (klienta) vyzvat k doložení nové přílohy prostřednictvím mikroaplikace, která je taktéž k dispozici na webu Ministerstva práce a sociálních věcí. Což v konečném důsledku znamená, že žadatel (klient) nemusí docházet na kontaktní pracoviště Úřadu práce ČR a věc lze vyřešit na dálku.“
Takovou možnost ovšem čtenář nedostal. Úřad ho rovnou vyzval k návštěvě.
Generální ředitelství Úřadu práce ČR dále oznámilo, že aby bylo možné prověřit a případně přijmout adekvátní opatření, je nutno znát bližší podrobnosti, kde a kdy k takovému postupu mělo dojít.
Pokud by se někdo setkal s nefunkčností systému zjednodušené žádostí o příspěvek na bydlení, má se obrátit na úřad práce.