Euro: Obchodní řetězec Delvita zřejmě odejde z Česka

01.05.2006 | , Financninoviny.cz
Zpravodajství ČTK


Praha 1. května (ČTK) - Obchodní řetězec Delvita zřejmě již brzy odejde z České republiky a rozprodá více než 90 tuzemských prodejen konkurenčním obchodníkům. S odvoláním na několik nezávislých zdrojů z oboru o tom informuje aktuální číslo týdeníku Euro, které vyjde v úterý. Mezi zájemci o české obchody Delvita jsou podle Eura obchodní společnosti Tesco a Rewe Group. Vedení Delvity však již dříve spekulace o odchodu z ČR odmítlo. Delvita na čtvrtek svolala tiskovou konferenci, na které budou její šéfové informovat o plánech tohoto obchodního řetězce v České republice.

Euro uvedlo, že prodej obchodů se může protáhnout i na několik měsíců. "S příchodem nového vlastníka lze počítat nejdříve koncem letošního roku. Loni na podzim Carrefour prodal své pobočky v ČR Tesku a na prodejnách není změna majitele zatím patrná," řekl týdeníku Euro jeden z jeho zdrojů. Majitel Delvity, belgická Delhaize Group, nechtěla podle Eura informace o odchodu z Česka komentovat.

Mluvčí Delvity Petr Uchytil letos v březnu sílící informace o odchodu z ČR odmítl. "Těšíme se silné podpoře řetězce Delhaize Group, chceme v Česku nadále svoji pozici posílit. Trh je velmi konkurenční, tím větší je ovšem pro nás výzvou," řekl tehdy Uchytil Hospodářským novinám.

Delhaize Group podle Eura již ale o prodeji obchodů Delvita jednala s britskou společnosti Tesco a německou REWE Group, která v ČR provozuje supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market. Euro připomnělo, že zájem Teska o českou obchodní síť Delvita je logický, protože Tesco nyní svoji pozornost v Česku zaměřuje na menší prodejny. Část takových obchodů provozuje právě Delvita. Tesco zároveň disponuje velkým investičním kapitálem, který chce vložit do posílení své pozice v Evropě, protože se obává příchodu americké obchodní skupiny Walmart.

Skupina Rewe Group zase nedávno oznámila, že v následujících třech až pěti letech investuje více než 130 milionů eur do rozšíření své obchodní sítě v Česku. Vedení Rewe nevyloučilo ani akvizici konkurenčních obchodů. Společnost Rewe Group již od Delvity koupila za 231 milionů korun její síť obchodů na Slovensku. "Součástí kupní smlouvy byla i klauzule o opci na koupi některých obchodů Delvity v Česku," řekl týdeníku Euro dobře informovaný zdroj.

Delvita podle Eura v minulosti několikrát vyhlásila tažení za posílením svých pozic v Česku, na hospodaření firmy se to však příliš neprojevilo. Podle posledních známých údajů o hospodaření Delvita v roce 2004 prodělala v tuzemsku 185 milionů korun a nahromaděná ztráta z let minulých se vyšplhala na 1,6 miliardy korun. Kvůli špatnému hospodaření belgický majitel letos v březnu vyměnil vedení české pobočky.

Tuzemský maloobchodní trh čeká podle odborníků po velkých investicích do budování nové obchodní sítě období akvizic konkurenčních obchodních řetězců. Maloobchodní trh je totiž již z pohledu hustoty prodejní sítě téměř nasycený a další růst tržního podílu obchodníkům zaručí právě slučování. Loni ohlásily odchod z ČR společnosti Julius Meinl a Carrefour, které své obchody prodaly firmám Ahold Czech Republic, respektive Tesco Stores ČR. Letos opustila Česko německá skupina Edeka, která část obchodů prodala Tesku. Mnohé obchodní řetězce se nyní snaží najít volný prostor pro další expanzi v menších městech, kde ještě není konkurence tak silná.

Supermarketové řetězce jako je Delvita v posledních letech ztrácejí pozici na tuzemském maloobchodním trhu, ze kterého je vytlačují dravé diskontní prodejny a hypermarkety. Podle odborníků by se proto nyní měly supermarkety zaměřit na zlepšení nabídky zboží a služeb, aby obstály v ještě ostřejším cenovém souboji o zákazníka, který spolu svedou právě diskontní prodejny a hypermarkety.

Deseti největším obchodním řetězcům v loňském roce v ČR podle předběžných výsledků analytické firmy Incoma Research a časopisu Moderní obchod vzrostly tržby o 11 miliard na 226 miliard korun. První místo na žebříčku největších obchodníků patřilo s tržbami 37,5 miliardy korun velkoobchodnímu řetězci Makro Cash&Carry. Na druhé příčce loni poprvé skončila skupina Schwarz ČR (37 miliard Kč), která provozuje hypermarkety Kaufland a diskonty Lidl. Schwarz loni předběhla do té doby druhý maloobchodní řetězec Ahold (36 miliard korun). Delvitě patřilo desáté místo s tržbami 9,8 miliardy korun, které byly meziročně o 100 milionů korun nižší.

Autor článku

 

Články ze sekce: Zpravodajství ČTK