Zájem o internetové bankovnictví roste

24.08.2000 | ,
Domovská stránka


perex-img Zdroj: Finance.cz

Internet v bankovnictví je výhodný pro obě strany

Internet v bankovnictví je výhodný pro obě strany. Klientům přináší pohodlí a rychlost, bankám zase snižuje náklady. Internetové bankovnictví v České republice si zatím zkouší první nesmělé krůčky. Z velkých tuzemských bank totiž možnost provádět finanční operace přes počítač odkudkoliv na světě nenabízí žádná.
Největší výhodou internetového bankovnictví je přitom pohodlí a právě možnost například zaplatit účet za elektřinu z internetové kavárny v Austrálii.

Tuto možnost však nabízí zatím jen Expandia Banka (EB) a Živnostenská banka. V polovině roku však jednička elektronického bankovnictví - EB - měla pouze přes 28 000 klientů. Nárůst klientů je však u EB poměrně výrazný. Podobně si začínají na Internet při styku se svou bankou zvykat i klienti Živnostenské banky (ŽB), která zmíněnou službu začala provozovat na začátku letošního dubna. "Máme tisíce uživatelů za pár měsíců." uvedl vedoucí odděleni přímého bankovnictví ŽB Vít Rosberg.

Přes nízké rozšíření má tak internetové bankovnictví (spolu s dalšími přímými finančními službami) před sebou slibnou budoucnost. "Věříme, že internetové bankovnictví a další on-line finanční služby představují velkou příležitost pro český trh," uvedl odborník auditorské firmy Pricewaterhous

eCoopers Michael Ruckman.

Největší české banky se chystají zlepšit služby

O rostoucím zájmu svědčí i skutečnost. že se v příštích letech zostří konkurence právě na poli internetového bankovnictví. Na využití internetu v bankovních službách se totiž chystají tři největší tuzemské banky: Československá obchodní banka (ČSOB), Komerční banka (KB) a Česká spořitelna. Podle Markéty Dvořáčkové z KB se internetové bankovnictví připravuje do konce roku, podobně je na tom i Česká spořitelna. S přípravou však neotálí ani ČSOB. "Internetové bankovnictví připravujeme v horizontu roku až roku a půl," uvedl tiskový mluvčí ČSOB Jan Stolár.

Zájmu bank o internetové bankovnictví se není co divit. Nejen že zlepšuje služby klientům, ale zároveň snižuje bankám náklady. Služby poskytnuté na přepážce jsou totiž obrovsky drahé v porovnáni s bankovními službami vyřízenými prostřednictvím počítačové sítě. Rozvoj Internetu může klientům finančních institucí přinést i další výhody. "Úroveň finančních služeb není v České republice tak kompletní jako v jiných zemích," uvádí Ruckman. Právě on-line finanční služby však mohou pomoci podle něj tuto mezeru vyplnit.

Internetové služby brzdí drahé připojení

Většímu rozvoji internetového bankovnictví v současné době však brání především nízké rozšíření internetu. Příčinou tohoto stavu jsou drahé telefonní poplatky, které připojení k internetu výrazně prodražují. To však není pouze problém České republiky, ale i ostatních evropských zemí. Levnější Internet by však měla přinést připravovaná liberalizace telekomunikačního trhu v roce 2001. "Připojeni na internet bude levnější a zároveň bude více možností, jak se připojit," uved) analytik Baader Securities Ondřej Kyrián. Po uvolnění trhu očekávají odborníci rychlý nárůst připojení k internetu. Navíc připojení přes telefonní linku může být nahrazeno spojením přes mobilní telefony, které jsou stále populárnější. Právě mobilita je totiž znakem 21. století, který mohou využit i banky. "Propojení mobilní a internetové technologie má velkou budoucnost," dodává Rosberg.

Zdroj: LN z 24. 08. 2000


Autor článku

 

Články ze sekce: Domovská stránka