Aktivity v rámci ICC otevírají cestu k novým obchodním kontaktům. Zasedání WTO v Seattlu v závěru loňského roku přineslo řadu rozporných názorů na další vývoj světové ekonomiky. Nicméně myšlenka volného obchodu zůstává strategickým cílem pro Mezinárodní obchodní komoru (International Chamber of Commerce, ICC). Jejími členy je 130 zemí světa, maximální pozornost věnuje potřebám rozvojových ekonomik (více na www.iccwbo.org).
Obchod je na prahu nového tisíci
letí konfrontován s obavami z globalizace světové ekonomiky. Různé nátlakové skupiny šíří dezinformace o negativním vlivu globalizace na další vývoj lidské společnosti. ICC chce oponovat těmto názorům, vytvářet nové podmínky pro obchod a tržní ekonomiku, demonstrovat na příkladech soukromého sektoru jeho nepostradatelnost a globalizaci vysvětlovat jako pobídku ekonomického rozvoje. ICC v této činnosti velmi úzce spolupracuje s OSN a jejími institucemi.Pokud jde o již zmíněné neúspěšné zasedání WTO, komora podporuje návrhy nových dohod v oblasti zemědělství a služeb, o nichž se v Seattlu nejvíce diskutovalo. Posláním ICC je mj. rozvíjet konkrétní aktivity v řadě odvětví, v nichž jsou obchod, podnikání a investice součástí široce založené agendy nového kola
mnohostranných obchodních dohod. Patří mezi ně zvyšování přístupnosti trhů, zejména méně rozvinutých zemí, tvorba pravidel ochrany a liberalizace zahraničních investic ve spolupráci s WTO, vytváření pravidel pro zjednodušování a modernizaci obchodních a celních procedur.Konkrétně vedle pravidel Incoterms jsou tu Jednotné zvyklosti a pravidla pro dokumentární akreditivy, vzory Smluv a dohod v zahraničním obchodě, ale také pravidla v oblasti e-commerce, dopravy, boje proti podvodům aj. (www.icc-cr.cz). Na jejich tvorbě se podílí podnikatelská sféra prostřednictvím Národních výborů a odborných mezinárodních komisí při ICC. Také Česká republika patří do této organizace a může tak tlumočit své představy a potřeby. Posláním Národních výborů ICC je přenášení při
jatých stanovisek a doporučení do legislativních příprav ve své zemi. Aktivní činnost v těchto organizacích není jen prestižní záležitost pro firmy a jednotlivce, ale také účinný prostředek k získávání nových obchodních kontaktů v globálním měřítku.Zdroj: HN z 04. 08. 2000