Internetoví navigátoři jako Yahoo nebo náš Seznam se musí ohánět. Doba bezmezného nadšení je nenávratně pryč a každá další koruna od investorů musí být podložena propracovaným podnikatelským plánem. Iluze, že portál uživí několik proužků na hlavních stránkách, byť by za ně inzerenti platili milióny, se už rozplynula.
Navzdory halasným proklamacím šéfů experti potvrzují, že úspěšný podnikatelský model pro internetové portály se ještě nepodařilo najít. Ani ti nejmenší hráči na tomto poli už dávno nejsou pouze seznamem webových stránek, přerod na skutečně ziskovou a stabilní firmu se však zatím nepodařil nikomu. Klíčem k úspěchu má být hlavně expanze do sféry internetového prodeje, informace a nabídka ušitá
na míru každého uživatele a soustředění všech možných produktů a služeb pod jednou značkou, ať už to bude AOL, Yahoo nebo Seznam.Vše míří k jedinému cíli - udržet internetového surfaře na svých stránkách co nejdéle. Astronomická čísla zhlédnutých stránek, kterými se často portálové projekty pyšní, totiž jen málo vypovídají o tom, kolik dolarů klient utratil nebo kolik viděl reklamy. Ambicí internetových rozcestníků proto nyní je, aby na jedné stránce uživatel našel vše, co při cestách sítí potřebuje.
Výra
zným impulsem se v sektoru stalo letošní spojení mezi AOL a Time Warner. Po partnerovi, který by desítkám miliónů vlastních uživatelů nabídl zprávy, hudbu a zábavu, se rozhlíží i Yahoo, přestože to jeho šéfové zatím popírají. Distribuce novinek i rozsáhlých archívů mediálních společností cestou internetu se totiž přímo nabízí.Burzovní propad, který "portálové" akcie na jaře postihl, nevylučují ale ani druhou alternativu, totiž převzetí některým z velkých mediálních hráčů. Yahoo a jemu podobní totiž ztratili svou jedinou akviziční měnu, tedy drahé akcie, a investoři také upustili vzduch značně nafouklé tržní kapitalizaci. Prvně jmenovanému však tento osud zřejmě nehrozí, i nyní si tuto firmu cení akciový trh na více než 67 miliard dolarů.
Budoucnost portál
ů nevypadá nyní ani zdaleka tak růžově, jak si ji investoři ještě před pár měsíci malovali. Ti, kteří chtějí přežít, musí donutit internetové obecenstvo k placení za služby mnohem častěji než doposud. Jenom z reklamy (navíc podle některých odborníků předražené) se kolosy jako Yahoo, AOL nebo Lycos financovat nedají.Zdroj: HN z 14. 07. 2000