Na co se motoristé nejčastěji ptají

30.09.1999 | ,
Ručení


Proč se nestanovuje sazba povinného ručení podle ceny automobilu?

Ze zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla se na rozdíl od havarijního pojištění neproplácejí škody na majetku pojištěného motoristy, ale škody na majetku a zdraví, které tento motorista způsobí někomu jinému. Porazit člověka můžete přitom jak s novým, drahým vozem, tak i s ojetým vozem za pár tisíc korun, přičemž následky mohou být obdobné. Navíc dražší vozy jsou obvykle technicky lépe vybavené než vozy levnější, a riziko střetu tak u nich, pokud řidič dodržuje dopravní předpisy, může být nižší. Cena vozu proto není rozhodujícím kritériem pro stanovení výše pojistného.

 

 

Povinné ručení se mi zdá příliš drahé, jak mohu být postihnut pokud ho nezaplatím.

Zaplacení povinného ručení je v prvé řadě povinnost stanovená právním předpisem každému motoristovi, neplatiči tudíž porušují zákon a na toto jejich počínání doplácejí všichni ostatní slušní motoristé. Proto ministerstvo financí ve své vyhlášce, která upravuje rozsah a podmínky povinného ručení, zakotvilo několik ustanovení, na jejichž základě je možné neplatiče finančně postihnout. Za každý i započatý měsíc prodlení se například pojistné zvyšuje o 40 procent základní roční sazby a navíc způsobíte-li nepojištěným automobilem někomu škodu, má Česká pojišťovna právo po Vás požadovat až 50 procent z částky, vyplacené na pojistném plnění poškozenému. Rozhodnutí neplatit Vás tak může přijít mnohem dráž, než když svou zákonnou povinnost splníte.

 

 

 

Proč motoristé platí povinné ručení?

Zákonné pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla zaručuje pojištěným, že finanční odpovědnost za jimi způsobené škody za ně převezme Česká pojišťovna, a to nejenom při běžných škodách, jako jsou vyvrácený plot nebo promáčknutá kapota cizího auta, ale také v případech, kdy pojištěný motorista způsobí někomu dočasnou či trvalou újmu na zdraví, s níž může být spojena ztráta výdělku nebo společenského postavení. Stěží si lze představit, že člověk, který někomu způsobil třeba milionovou škodu, bude schopen splácet poškozenému náhradu z vlastní kapsy třeba desítky let. Proto je zde povinné ručení, které jednak finančně chrání viníka nehody, ale zároveň poskytuje postiženému jistotu, že za škodu, která mu byla způsobena na majetku či zdraví, dostane od pojišťovny patřičné odškodnění.

 

Koncem loňského roku mě automobil ukradli, policie po něm pátrá, ale zatím marně. Musím za něj zaplatit povinné ručení?

Od začátku roku 1998 platí novela vyhlášky č. 492/1991 Sb. kterou se stanoví rozsah a podmínky zákonného pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem motorového vozidla. Ministerstvo financí ČR vyslyšelo přání motoristů i České pojišťovny, takže toto pojištění už nemusíte platit v případě, že vám automobil ukradnou. Držiteli motorového vozidla, které bylo odcizeno, totiž zaniká povinnost platit pojistné v tom kalendářním měsíci, kdy policie přijala oznámení o odcizení vozidla. Jestliže pojištěný požádá o vrácení nespotřebované části pojistného a doloží, že o tom policii informoval, bude mu po odečtení správních nákladů pojistné vráceno, aniž by muselo dojít k trvalému vyřazení vozidla z provozu. Platit zákonné pojištění odpovědnosti začne teprve potom, až mu bude vozidlo protokolárně vráceno

 

 

 

Česká pojišťovna svým klientům v rámci povinného ručení nevychází vstříc. Proč už řadu věcí v zákonném pojištění odpovědnosti nezrušila nebo nezměnila?

Souhlasíme s Vámi, že je nejvyšší čas, aby se podmínky povinného ručení konečně změnily. Česká pojišťovna po této změně, spočívající v transformaci zákonného pojištění na pojištění povinné smluvní, volá už řadu let a už od počátku 90. let se aktivně podílela na přípravě příslušného nového zákona. Není však její vinou, že zákon dosud nebyl schválen.
Přestože do novel vyhlášky ministerstva financí, která rozsah a podmínky zákonného pojištění upravuje, bylo již zapracováno mnoho námětů České pojišťovny vedoucích k dílčím zlepšením systému, základní nedostatky povinného ručení však přetrvávají. Česká pojišťovna tak musí spravovat toto pojištění za podmínek, o nichž ví, že jsou nevyhovující, ale musí se jimi podle platných právních předpisů řídit, i když jí to v očích veřejnosti škodí.

 

Už dva roky nejezdím, můj vůz stojí na silnici před domem. Mám platný technický průkaz i SPZ. Musím platit povinné ručení jako lidé, kteří s autem jezdí denně?

Podle vyhlášky Ministerstva financí ČR č. 492/1991 Sb. musí platit tzv. povinné ručení všichni, kteří mají vozidlo přihlášené v evidenci Policie ČR. Má-li tedy automobil státní poznávací značku a velký technický průkaz bez ustřiženého rohu, pak jde o vůz provozuschopný – a tudíž musí jeho majitel zaplatit i tzv. povinné ručení. Z čehož vyplývá, že za podmínek, které jste nám popsal, musíte povinné ručení zaplatit i vy. Pokud jej dál platit nechcete, budete muset automobil odhlásit na Policii ČR. Jakmile pak do České pojišťovny přinesete velký technický průkaz s ustřiženým rohem (doklad o vyřazení vozidla z evidence), dostanete zpět nespotřebovanou část povinného ručení do konce kalendářního roku. S ujištěním, že ”automobil nebude jezdit”, i když je podle vyhlášky provozuschopný, bohužel současná legislativa nepočítá.

 

 

 

 

Jak je to s placením povinného ručení pokud vlastním veterána?

Pokud jste majitelem veteránu, vztahují se na Vás jiné sazby povinného ručení. Za motorové vozidlo vyrobené do roku 1952 včetně se platí pojistné ve výši tří dvanáctin příslušné roční sazby a za motorové vozidlo, jemuž byla dopravním inspektorátem Policie ČR přidělena zvláštní SPZ - trvale manipulační jako vozidlu historickému, se platí pojistné ve výši jedné dvanáctiny příslušné sazby pojistného.

 

 

Zdroj: FiM immo, s.r.o.

Autor článku