Motoristé s pojištěním příliš nespěchají

18.11.1999 | ,
Ručení


Přes narůstající hrozbu front a problémů zatím čeští mot...

Přes narůstající hrozbu front a problémů zatím čeští motoristé příliš nereagují na výzvy pojišťoven, aby uzavřeli povinné ručení na příští rok co možná nejrychleji

Přes narůstající hrozbu front a problémů zatím čeští motoristé příliš nereagují na výzvy pojišťoven, aby uzavřeli povinné ručení na příští rok co možná nejrychleji. Vyplynulo to z ankety mezi licencovanými ústavy, kterou včera uskutečnil náš list.

Počet uzavřených smluv na pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla činí v současné době přibližně půl miliónu. To je však necelých deset procent z celkového počtu aut a motocyklů na našich silnicích a do konce roku již zbývá pouhých 38 dní, a to včetně sobot, nedělí, Vánoc a Silvestra. "Na konci roku budou fronty a bude problém to stihnout," ob

ává se mluvčí Generali Marcela Slepánková. Ústav zatím eviduje několik desítek tisíc smluv. Lákat klienty se podle očekávání nejvíce zatím daří velkým ústavům. "Počet smluv se blíží k 200 tisícům," řekl HN mluvčí České pojišťovny Michal Urban. Kooperativa registruje již přes 80 tisíc klientů, Allianz více než 50 tisíc. "Rozumní lidé si již pojištění uzavírají, ostatní čekají patrně na konec roku," uvedla mluvčí Allianz Květa Voglová. Pojišťovny se snaží masívní reklamní a marketingovou kampaní na motoristy působit, výsledky se však zatím nedostavují.

Ústavy již také počítají s tím, že nápor příjde až v prosinci a zejména ke konci roku a připravují patřičná opatření. "Posílíme prodejní službu a rozšíříme pracovní dobu na přepážkách," uvedl například Karel Kopecký z ČS-Živnostenské pojišťovny, která získala v tomto pojištění zatím zhruba 25 tisíc zákazníků. Česká pojišťovna je připravena zavést v případě potřeby pracovní dobu nonstop a dá se předpokládat, že o "zpozdilce" se bude obdobným způsobem na konci rok

u starat každý ústav. "Otevřeno bude pořád, Vánoce, nevánoce," podotkla Voglová. Nikdo také nemůže předpokládat, že vše se vyřídí během několika minut. "Uzavření smlouvy chvíli trvá, minimálně 20 až 40 minut, než se ověří údaje," připomíná Vítězslav Bukač, vedoucí oddělení strategického marketingu a komunikace IPB Pojišťovny, která zatím registruje ve svých systémech přes třicet tisíc smluv.

Situace je však s největší pravděpodobností lepší, než vypadá na první pohled. Uvedené počty smluv, které jednotlivé pojišťovny registrují, jsou pouze ty, jež mají v počítačových systémech. Prodejních kanálů jsou však desetitisíce, a zejména počty získaných klientů od makléřů zatím není možné příliš přesně evidovat.

Nicméně do konce roku by bylo potřeba sjednat denně kolem 120 tisíc smluv, což se však neděje, připomíná koordinátor povinného ručení České pojišťovny Petr Dvořák. Tento ústav plánuje bojovat proti návalům na konci roku svérázným způsobem - od prosince čeká motoristy se sjednaným a zaplaceným pojistným každý

den losování o milión korun a dalších 77 tisícikorun. "Čím dříve motoristé zaplatí, tím častěji budou losováni," zdůraznil Dvořák.

A jak si stojí další pojišťovny, které mají na poskytování povinného ručení licenci? "Myslím, že děláme maximum, ale smlouvu zatím uzavřely asi dva tisíce klientů," posteskla si ČTK Marie Malá z Česko-rakouské pojišťovny. "My máme zatím téměř 25 tisíc smluv," sdělil Jiří Borák z České podnikatelské pojišťovny. Komerční pojišťovna má podle mluvčího Zdeňka Smetany přes 20 tisíc

a Chmelařská pojišťovna uzavřela zatím tři tisíce smluv. Stejně jako ostatní však její mluvčí Vladimír Ujec připomíná, že se jedná o počet zákazníků definitivně zanesený v databázi. "Mnoho smluv je tedy tzv. na cestě, kdy jsou již uzavřeny prostřednictvím dealera či pojistného makléře, nejsou však ještě zaneseny do centrální evidence pojišťovny," vysvětlil.

Nejméně potíží zřejmě způsobí podnikoví klienti, kteří si nechávají pojišťovat najednou více vozů. O tyto tzv. flotily mají samozřejmě velký zájem i pojišťovny. "Tady problém nevidím, za vozový park je vždy nějaká osoba zodpovědná, a ta se o povinné ručení postará," soudí Voglová. Obdobně smýšlí i mluvčí Kooperativy Martin Diviš.

Zdroj: HN z 18. 11. 1999

Autor článku