Za 15 let došlo k zásadním změnám ve firemní struktuře obchodu – konsolidace přitom zdaleka nekončí

09.01.2009 | , Blue Events s.r.o.
Konference


perex-img Zdroj: Finance.cz

15 ročníků Retail Summitu reprezentativně odráželo zásadní změny ve firemní struktuře českého obchodu. Prvnímu ročníku v únoru 1995 dominovaly české podnikatelské skupiny, vzešlé z tehdy právě kulminujícího procesu privatizace.

Ty v tomto roce reprezentovaly podle údajů INCOMA Research a Moderního obchodu 55% obchodních firem z kategorie TOP 50. Současně však byly první ročníky Retail Summitu fórem, na kterém se českému trhu oficiálně představili zcela noví hráči jako Globus, MAKRO ci TESCO s jasnou ambicí získat prostřednictvím masivní expanze vysoké tržní podíly. V řadě  vystoupení generálních ředitelů těchto společností vynikl například tehdejší šéf Penny Marketu výrokem „Jsme tady a musíte s námi počítat“.

Rychlá expanze vedla k internacionalizaci českého obchodu – přelomovým byl zejména rok 1998, kdy obchodní firmy v mezinárodním vlastnictví poprvé z hlediska svého podílu na celkovém obratu TOP 50 předstihly lokální podnikatelské skupiny. Současně došlo k zastavení dlouhodobého poklesu tržního podílu spotřebních družstev, která se následně stala nejvýznamnějším národním obchodním systémem. Internacionalizace kulminovala v roce 2003, kdy podíl mezinárodních hráčů (na obratu 50 největších firem) dosáhl 83%. V této fázi se začal český obchod výrazně konsolidovat a trh opustilo několik zahraničních řetězců. Od té doby nejsilnější hráči dále posilují, současně se však projevuje renesance nezávislých domácích obchodních skupin, v této etapě již jasně vyprofilovaných a zacílených na „svého“ zákazníka. Paralelně s tím ovšem pokračuje vstup nových subjektů na český trh. Jde především o specializované nepotravinářské řetězce, ale zajímavé novinky se objevují i na potravinářském trhu – viz například stávající expanze sítě Žabka. 

Prognózy budoucího vývoje signalizují, že dojde k dalším podstatným změnám – odchodům z trhu, akvizicím i nástupu zcela nových, inovativních hráčů. Retail Summit 2009 bude ve svém jubilejním 15. ročníku opět vysoce reprezentativnim fórem, na kterém se lze nejen dozvědět, kam vývoj spěje, ale potkat se i osobně s klíčovými aktéry těchto změn. Nenechte si tuto příležitost ujit!

Retail Summit 2009 se uskuteční ve dnech 3.-4.2.2009 v Top Hotelu Praha – detaily k jeho dvoudennímu programu jsou k dispozici na  www.retail21.cz/summit .  Na těchto stránkách jsou i bližší informace o podmínkách registrace a specifických možnostech účastnických slev.


Kontakt: Barbora Krásná, Partner, Blue Events (barbora.krasna@blueevents.eu)

Autor článku

Tisková zpráva  

Články ze sekce: Konference