Česká asociace záložen odmítá ničím nepodložené soudy v některých médiích o tom, že celé odvětví spořitelního a úvěrového družstevnictví je ohrožené, rizikové či ztrátové. Podle výkonného presidenta ČAZ Richarda Mandelíka je totiž většina záložen u nás na
prosto zdravá a životaschopná. Slova o jejich blížícím se krachu jsou podle Mandelíka výmysly, které mají družstevní záložny poškodit a zabrzdit jejich prudký rozvoj.Informace o tom, že ukládání peněz v družstevních záložnách je pro lidi vysoce rizikové až ztrátové, zveřejnil letos 30. Června deník Právo s odvoláním na sdělení policie ČR, která je předala k informaci bankám.
V tomto sdělení je podle deníku uvedeno, že z celkových vkladů 9,3 miliardy korun ke konci dubna bylo v jednotlivých záložnách prohospodařeno, případně převedeno do aktiv s velice problematickou likviditou šest až osm miliard. Většina družstevních spořitelen podle sdělení používá "systém letadlo", což znamená, že jejich režijní náklady jsou hrazeny z nově získaných vkladů a ne ze zisku
. Zpráva rovněž poznamenává, že pokud by to byla pravda, záložny by ve většině případů nebyly schopny splnit svoje závazky vůči klientům a to by vedlo k jejich krachu.Peněžní družstva na českém finančním trhu se podobnou informací cítí být poškozena a odmítají ji podobně jako Česká asociace záložen. "Mohu rozhodně prohlásit, že zveřejněné údaje se nezakládají na pravdě," uvedl president asociace Richard Mandelík. Připustil, že sice nelze vyloučit, že některá družstva mají ekonomické problémy, ale sektor peněžního družstevnictví je jako celek "zdravý". Podle něho z počtu
asi stovky záložen u nás připravuje Úřad pro dohled nad družstevními záložnami zásah proti osmnácti družstvům. Jedná se však o malé záložny,které již delší dobu nevyvíjejí žádnou činnost. Členové těchto záložen složili asi tři miliony korun, z nichž by se po jejich případném zániku měla většina vrátit. Do vážných potíží se do roku 1996 dostaly podle Mandelíka pouze tři peněžní družstva.-
Zdroj: Naše kampelička
8-9/1999


Malý náklaďáček mnoha jmen: Škoda/Aero/Praga (A) 150 byla nedoceněným československým dříčem
Řidička uvízla na železničním přejezdu, rychlík ji minul jen o kousek
Brzdná dráha delší až o deset metrů. Hlavně levné pneumatiky z východní Asie jsou pro řidiče rizikové
Test Renault Symbioz: S novým hybridem jezdí svižně a se spotřebou legendárního té-dé-íčka
Kdo nezvládne tento kvíz za plný počet, ten si dost možná auto zničí. Kontrolky jsou totiž základem komunikace mezi autem a řidičem
