Konflikt mezi ministerstvy může znamenat pro Paramo jediné zbrzdění privatizace

15.11.1999 | ,
MAKRODATA A EU


Mezi ministerstvem financí (MF) a ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) vznikl další spor

Mezi ministerstvem financí (MF) a ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) vznikl další spor. Grégrův úřad totiž do materiálu Mertlíkova ministerstva, který obsahoval postup chystané privatizace pardubického Parama, doplnil požadavky, jež se ministerstvu financí nelíbí. Podobný konflikt mají resorty mezi sebou i v případě privatizace regionálních energetik a výsledkem je odsouvání jejich prodejů.

Dodatek, který Grégrovo MPO vypracovalo, žádá, aby byly mezi kritéria výběrového řízení na prodej Parama zařazeny následující podmínky:nový majitel by měl Paramu zabezpečit exportní trhy v okolních zemíchměl by zajistit pomoc regionu Jako další kritérium pak MPO zvolilo "zajištění strategického zájmu státu". Nový majitel by podle Grégrova úřadu měl v Paramu udržet stávající kapacity zpracování ropy po dobu minimálně 10 let. Podle ministra Grégra by se dále měl budoucí majitel Parama v případě, že půjde o dodavatele ropy do ČR zavázat k tomu, že bude ropu prodávat i ostatním českým zpracovatelům za stejných podmínek.

Díky MPO by Paramo mohlo stagnovat

"Kritérium tendru musí být kritériem a ne podmínkou," nesouhlasí s názorem MPO Jiří Suchý z odboru privatizace MF. Podmínky, které klade MPO, podle něj není možné pro tendr použít, protože nejsou měřitelné a tedy ani vyhodnotitelné. Nedají se mezi jednotlivými zájemci srovnávat tak jako nabídnutá cena. "Pokud budeme chtít po zájemcích, aby něco podobného slibovali, tak všichni odpoví, že ano. Pak by tam ale měly být st

anoveny nějaké sankce za to, když sliby nedodrží, to ovšem MPO opomnělo," pokračuje. MPO navíc podle Suchého nespecifikuje, co chápe pod "pomocí regionu", či do kterých okolních zemí by v budoucnu mělo Paramo vyvážet a proč. Ministerstvu financí se dále nelíbí pasáž, která hovoří o zachování stávajících kapacit podniku. "Ta podmínka se dá vyložit i tak, že by Paramo mělo v následujících deseti letech stagnovat," namítá Suchý s tím, že musejí s lidmi z MPO znovu o tendru na Paramo hovořit. Ze závěru připomínkového materiálu MPO vyplývá, že by v tendru měla být preferována ta nabídka, která bude nejlépe vyhovovat globálním potřebám a zájmům státu. "Kritériem pro privatizaci je cena. Všechna ostatní kritéria jsou naprosto nesmyslná a matoucí.

Smyslem privatizace

totiž není profit státu, ale aby podnik v budoucnu fungoval," namítá Jiří Schwarz z Liberálního institutu. Podle nejmenovaných zdrojů Grégrův zásah do privatizace sleduje cíl uchovat stávající podíl České rafinérské na trhu. Při privatizaci České rafinérské se prý stát zavázal, že dalšími kroky v petrochemii nezpůsobí, aby rafinérské vznikla v ČR konkurence. Současný ředitel Parama Josef Doležal tvrdí, že pokud nový vlastník do podniku investuje, mohlo by skutečně ovládnout zhruba 10 procent tuzemského trhu pohonných hmot. České rafinérské ani její mateřské firmě holdingu Unipetrol se tato vyhlídka nelíbí, a proto se tendru na prodej Parama hodlají účastnit také. O Paramo dále usilují ruský Lukoil, Nortex a TotalFina, která nedávno pohltila ropný gigant Elf. Koupit Paramo by chtěl také jeho management.

Zdroj: LN z 15. 11. 1999

Autor článku

 

Články ze sekce: MAKRODATA A EU